Dissident poetics in the urgent art: an indisciplinary principle in the contrasexual society

Authors

  • Cleberson Diego Gonçalves Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Roberta Stubs Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Eliane Maio Universidade Estadual de Maringá https://orcid.org/0000-0002-9280-9864

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734837894

Keywords:

Art, Dissident poetics, Urgent art, Contrasexual society

Abstract

The world is inhabited by different bodies, which produce in their experiences instaurative urgencies of thoughts and actions, as well as modes of conduct and resistance. It is by betting on the power of these multiple bodies that we launch in this text a look at the dissident poetics that circulate and promote the creative and political encounter of abject voices (of the bodies, read as insignificant and monstrous), queer (strange bodies) and contrasexuals (of the society that rejects the sexual labels). Voices, bodies and existences that echo and rebel against this colonizing system of capitalist-neoliberal power, centered on patriarchy and whiteness. In view of the disruptive power of these dissenting poetics, we will analyze in this article some contemporary art productions, which we will call here of urgent art, since they are configured as artistic manifestations that affirm the body as a multitude and are positioned within a contrasexual society (PRECIADO, 2014). Using the Queer Theory and the contributions of the philosophy of difference of Gilles Deleuze and Felix Guattari, we present here a cartography of dissident artists who claim a multiple body and affirm life in its infinite diversity. Feminist artists such as Valie Export and Marcia X, as well as other artists who express what we call urgent art, will be analyzed and presented here as a way of resisting and/or figuring ways of living and desiring that undermine the norms that tend to dock our subjectivities.

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Author Biographies

Cleberson Diego Gonçalves, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Cleberson Diego Gonçalves (Maddox). Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Especialista em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduado em Artes Visuais pela Fundação Vizinhança Vale do Iguaçu (bolsista PROUNI).  Atualmente é membro na UEM - Universidade Estadual de Maringá, do Núcleo de Pesquisas e Estudos em Diversidade Sexual e Gênero - NUDISEX. Estuda Arte abjeta, Cuir/queer e sociedade contrassexual com diálogos teóricos em: Gênero e sexualidade, estudos pós coloniais e feministas.

Roberta Stubs, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Artista, pesquisadora e psicóloga com doutorado em psicologia com ênfase em arte, gênero e produção de subjetividade pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) de Assis. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (2005), especialização em Saúde Mental e mestrado em História da Educação pela mesma instituição. Com trabalhos em fotografia, vídeos, instalações e objetos em resina, a artista tem explorado temas como o corpo, o tempo, a memória, o vazio e o transbordamento subjetivo. Possui experiência na área de psicologia, arte contemporânea e gênero, com ênfase em processos de subjetivação na contemporaneidade e políticas inventivas da vida.

Eliane Maio, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (1984), Mestrado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Assis (2002), Doutorado em Educação Escolar - UNESP/Araraquara (2008), Pós-doutorado em Educação Escolar na UNESP/Araraquara, com a temática da Trajetória da Educação Sexual no Brasil. É professora da Universidade Estadual de Maringá, no Departamento de Teoria e Prática da Educação Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: psicopedagogia, aprendizagem, sexualidade, gênero, diversidade sexual e educação em sexualidade. Realizou um estágio de três meses na Universidade de Alcalá, em Guadalajara - Espanha, como bolsista da Fundación Carolina, com um projeto sobre Formação Docente e Gênero. Professora do Mestrado e Doutorado em Educação - PPE, UEM. Atua como comitê Ad hoc da ANPEd, do GT-23 - Gênero, Sexualidade e Educação. É líder do grupo de pesquisa CNPq, intitulado Núcleo de Pesquisa e Estudo em Diversidade Sexual - NUDISEX. Autora dos livros: 1) O NOME DA COISA, fruto da tese de Doutorado, 2) VIOLÊNCIA SEXUAL CONTRA CRIANÇA: contributos para a formação docente. 3) GÊNERO, DIREITOS E DIVERSIDADE SEXUAL: trajetórias escolares (Org.); 4) OBSERVATÓRIO DE VIOLÊNCIA DE GÊNERO: entre políticas públicas e práticas pedagógicas (Org.), 5) Educação, saúde, gênero e sexualidade: diálogos possíveis (Org.) e 6) Educação, gênero e feminismos: resistências bordadas com fios de luta (Org.).

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Published

2019-12-15

How to Cite

Gonçalves, C. D., Stubs, R., & Maio, E. (2019). Dissident poetics in the urgent art: an indisciplinary principle in the contrasexual society. Revista Digital Do LAV, 12(3), 091–111. https://doi.org/10.5902/1983734837894