The Bodilation poiesis: teacher aesthetic education and performance art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734837888

Keywords:

Visual Arts, body, Bodilation, teacher aesthetic education, performance art.

Abstract

The present paper discusses poiesis, performance art and teacher aesthetic education. It aims at investigating poetic processes in which the researcher’s body is also theme and support in poiesis, relating them to the artists and works of Marina Abramović, Hélio Oiticica and Artur Barrio. With a qualitative approach, the methodological path covered the Arts-Based Education Research (DIAS; IRWIN, 2013) and the a/r/tographic matrix, organized in bibliographic survey, theoretical framework, poetic path, and visualities. Barthes (2018) guided the analysis of the investigation, where the studium went through teacher education, digging aesthesias that were absorbed in the poiesis in the form of punctum. The results present four works that make up the Bodilation series. Results indicate that the poetized visualities are related to the a/r/tographer’s digging in the aesthetic teacher education.

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Author Biographies

Pedro Gottardi, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Mestrando em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB. Bolsista Capes. Graduado em Licenciatura em Artes Visuais pela FURB (2018). Artista Plástico.  Performer. Professor de Arte. Integrante do Grupo de Pesquisa em Artes e Estética na Educação.

Carla Carvalho, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Educação Artística pela Universidade Regional de Blumenau (1998), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008). Atua como professora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Regional de Blumenau (FURB) e na graduação em Cursos de Formação de Professores e Design. Líder do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação. Atualmente coordena o PROESDE- Licenciatura/FURB. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: arte na educação, artes visuais, mediação cultural, estética na Educação e formação de professores.

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Published

2021-04-29

How to Cite

Gottardi, P., & Carvalho, C. (2021). The Bodilation poiesis: teacher aesthetic education and performance art. Revista Digital Do LAV, 14(1), 026–046. https://doi.org/10.5902/1983734837888