Mapping cartographic research in education with art. Aphonic forms and per-form.
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734837863Keywords:
Cartography, Subjectification, ExperienceAbstract
This text results from an investigation about cartographic research in education and art, with works supervised along ten years. It presents concepts by Foucault and Deleuze and Guattari, such as: experience, subjectification, affection, to relate processes of subjectification and aesthetic education. This allows the reflection about limits, potencies and care in the production of this kind of investigation. It also allows the problematization about the written production itself, questioning the emphasis on “how” it is written, to indicate the importance of “with what” it is written. That is, it seeks discursive experimentations through which rhetorical emptiness happen as an effect of writings where aesthetics and politics are misaligned. This work presents two meaning effects: aphonic forms and per-form.
Downloads
References
BÜRGER, P.; BÜRGER, C. La desaparición del sujeto. Una historia de la subjetividad de Montaigne a Blanchot. Barcelona: Akal, 2001. 342p.
DELEUZE, G. Foucault. 6ª Reimpressão da 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 2005. 143p.
DELEUZE, G. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003. 173p.
DELEUZE, G. O Abecedário de Gilles Deleuze. 2006. Disponível em: http://www.ufrgs.br/faced/tomaz/abc3. Acesso em: 15 mar., 2019.
DELEUZE, G. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2007. 183p.
DELEUZE, G. Crítica e Clínica. São Paulo: Ed. 34, 2008. 176p.
DELEUZE, G. La subjetivación: curso sobre Foucault III. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Cactus, 2015. 224p.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka. Por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago: 1977. 128p.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992. 288p.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. V. I. São Paulo: Ed. 34, 1995. 96p.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. V. II. São Paulo: Ed.34, 1995b. 112p.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O anti-Édipo. Capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 2010. 514p.
FARINA, C.; HERNÁNDEZ, E. Cosméticas y políticas del cuerpo. Educación de lo sensible. Cali: Alphagraphics, 2013. 140p.
FOUCAULT, M. De lenguaje y literatura. Barcelona: Paidós, 1996. 221p.
FOUCAULT, M. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Organização e Seleção de Textos Manoel Barros da Motta. Tradução Inês Dourado Barbosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. 326p.
FOUCAULT, M. O belo perigo. Conversa com Claude Bonnefoy. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. 79p.
GALLI F., T.; KIRST, P. (Orgs). Cartografias e devires. A construção do presente. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003. 395p.
GALLI F. T.; NASCIMENTO, M.L.; MARASCHIN, C. Pesquisar na diferença. Um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2012. 263p.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropoliticas: cartografias do desejo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1996. 328p.
GUATTARI, F. Plan sobre el planeta. Capitalismo mundial integrado y revoluciones moleculares. Madrid: Traficantes de sueños, 2004. 139p.
GUATTARI, F. Caosmose. Um novo paradigma estético. 5ª Reimpressão da 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2012. 192p.
HUME, D. Investigação sobre o conhecimento humano. Lisboa: Edições 70, 1989. 30p.
JOSSO, M. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004. 285p.
KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 253p.
KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. Psicol. Soc. [online]. v.19, n.1, p.15-22, 2007.
KASTRUP, V.; PASSOS, E. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal, Revista Psicologia. v. 25, n. 2, p. 263-280, maio/ago. 2013.
LARROSA, J. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. 360p.
LEVRERO, M. El discurso vacío. Buenos Aires: Interzona, 2006. 145 p.
NIETZSCHE, F. El nacimiento de la tragedia. 16ª Reimpressão. Madrid: Alianza, 1997. 278p.
NIETZSCHE, F. Humano, demasiado humano. Um livro para espíritos livres. 10ª Reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. 315p.
ORDINE, N. A utilidade do inútil. Um manifesto. Rio de Janeiro: Zahar, 2016. 222p.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (Orgs.). Pistas do método da cartografia. Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. 207p.
ROLNIK, S. Pensamento, corpo e devir: Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. 1993. Disponível em: http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/pensamentocorpodevir.pdf, 1993. Acesso em: 12 mai., 2019.
SKLIAR, C. Hay que volver a una escuela de la inutilidad. 2017. Disponível em: http://www.lavoz.com.ar/ciudadanos/entrevista-carlos-skliar-hay-que-volver-unaescuela-de-la-inutilidad?cx_level=mas_de. Acesso em: 13 jun., 2018.