The place of the autobiographical account in the formative system Cartographies of themselves
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734833913Keywords:
Teacher training, Art/Education, Cartographies, Life narratives, AutobiographiesAbstract
The text presents the basis of the work with the life narratives within the system Cartografias de si, a methodological perspective for working with educators, composed of a series of propositions, means, processes and procedures, whose axis is the so-called cartographic act. It is a methodological perspective that posits the integration between the spheres of artistic and pedagogical creation and privileges the role of experience in the processes of adult learning. Among the various devices used within the system, the text focuses on what inaugurates and activates the formative process with the educators: the autobiographical report.
Downloads
References
BOSI, E. O Tempo Vivo da Memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
DAMATTA, R. Individualidade e liminaridade: considerações sobre os ritos de passagem e a modernidade. Mana, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, apr. 2000.
DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2013.
FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método autobiográfico. In: FINGER, M.; NÓVOA, A. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Cadernos de Formação 1. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988. p.19-34.
FOUCAULT, M. Ética, sexualidade, política: Ditos & escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
_____. Repensar a política: Ditos & escritos VI. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
MATTAR, S. Aprender a ouvir o som das águas: o projeto poético-pedagógico do professor de arte. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, FEUSP, 2002.
_____. Descobrir as texturas da essência da terra: formação inicial e práxis criadora do professor de arte. 2007. 299p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - FEUSP, São Paulo, 2007.
_____. Sobre arte e educação: entre a oficina artesanal e a sala de aula. Campinas: Papirus, 2010.
MATTAR, S. Memória e reflexão: a biografia como metodologia de investigação e instrumento de (auto) formação de professores de arte. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2009/pdf/ceav/sumaya_mattar_moraes.pdf.
MATTAR, S. Práticas de registro e processo de ensino-aprendizagem da arte. In: Cadernos de Registro Macu. São Paulo: Teatro Escola Macunaíma, 2017a, p. 6- 15. Disponível em: http://www.macunaima.com.br/cadernos/caderno_10/caderno_10_dossie01.pdf.
_____. O ato cartográfico na docência da arte: instaurando estados criativos de experimentação. ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, 26, Anais… Anpap: Campinas, 2017b. Disponível em: http://www.anpap.org.br.
_____. Cartografias de si como processo (auto) formativo de educadores: apontamentos de viagem. In: ALVES, C.J.G.; SOUZA, M.I.P.O.; OLIVEIRA, R.A. (Org.). Cartografias da formação e da ação docente nas artes: reflexões acerca da experiência. Londrina: PARFOR/UEL, 2017c.
MATTAR, S.; ROIPHE, A. Arte e educação: ressonâncias e repercussões. São Paulo: ECA/USP, 2016. Disponível em: http://artenaescola.org.br/uploads/livros/ebook/Arte_e_educacao_ressonancias_e_repe rcussoes.pdf.