In the woolen ball of memory, crossings of the sensitive: to become

Authors

  • Luciana Esmeralda Ostetto Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734833904

Keywords:

Aesthetic training, Autobiographical narratives, Education and art, Teacher training

Abstract

Life and formation stories, such as biographical constructions, are accessed by means of acts of memory and gain peculiar nuances in the narrative process itself, as the narrator walks towards himself. Within such a sympathetic framework, the article is woven with fragments of memories that reveal – ethic, political, aesthetic – formation itineraries, representative of the author's existentiality. By locating sensitive crossings that contributed to her expansion of artistic-cultural repertoires in different temporalities, it gives visibility to the aesthetic formation as process-project of meaning elaboration and production of life, in the relation with art, culture and nature. On the frontier between education and art, showing traces of singular paths, it unfolds reflections on the formation of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Esmeralda Ostetto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF), atua no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-graduação em Educação (Mestrado e Doutorado)

References

ALBANO, A. A. O espaço do desenho: a educação do educador. Dão Paulo: Loyola, 1992.

ALBANO, A. A. Tuneu, Tarsila e outros mestres: o aprendizado da arte como um rito de iniciação. São Paulo: Plexus Editora, 1998.

ALMEIDA, M. J. de. Cinema arte da memória. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades, Editora 34, 2009.

BOJUNGA, L. Feito à mão. Rio de Janeiro: Agir, 2001.

DELORY-MOMBERGER, C. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projetos. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, ago. 2006

EAGLETON, T. A ideologia da estética. Rio de Janeiro: Zahar, 2010 (edição digital).

GALEFFI, D. A. Educação estética como atitude sensível transdisciplinar: o aprender a ser o que se é propriamente. Em Aberto, Brasília, v. 21, n. 77, p. 97-111, jun. 2007.

HERMANN, N. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

HILLMAN, J. Cidade e alma. São Paulo: Studio Nobel, 1993.

JOSSO, M.C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, M.C. Caminhar para si. Porto Alegre: EdiPUC, 2010.

LEITE, M. I. De onde vem a chama que acende o pavio? In: BLUMENAU. Secretaria Municipal De Educação. Cadernos de Educação infantil nº 3. Blumenau: SMED, 2004. p.56-57.

MARTINS, M. C. O sensível olhar-pensante. In: FREIRE, M. Observação, registro, reflexão. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996. p.20-37.

NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

OSTETTO, L.E. Educadores na roda da dança: formação-transformação. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação UNICAMP, Campinas, SP, 2006.

OSTETTO, L. E. A arte no itinerário da formação de professores: acender coisas por dentro. Reflexão e Ação, UNISC, Departamento de Educação, Santa Cruz do Sul, v.14, n.1, p. 29-43, jan./jun. 2006a.

OSTETTO, L. E. Para encantar, é preciso encantar-se: danças circulares na formação de professores. Cad. CEDES, v.30, n. 80, Campinas, jan./abr. 2010.

OSTETTO, L. E. Danças circulares na formação de professores: a inteireza de ser na roda. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2014.

OSTETTO, L. E. Fazer à mão para falar de si. In: MONTEIRO, F.A.; NACARATO, A. M.; FONTOURA, H. A. da. (org.). Narrativas docentes, memórias e formação. Curitiba: CRV, 2016. p.143-159.

OSTETTO, L. E.; LEITE, M. I. Arte, infância e formação de professores. Campinas: Papirus, 2004. p. 79-95.

QUEIRÓS, B. C. de. O fio da palavra. Rio de Janeiro: Galera Record, 2012.

ROCHA, R. Auto-apresentação. In: ABRAMOVICH, F. (Org.). O mito da infância feliz. São Paulo: Summus, 1983. p.103.

VECCHI, V. Arte y creatividad en Reggio Emilia. Madrid: Ediciones Morata, 2013.

Published

2018-08-02

How to Cite

Ostetto, L. E. (2018). In the woolen ball of memory, crossings of the sensitive: to become. Revista Digital Do LAV, 11(2), 166–191. https://doi.org/10.5902/1983734833904