Why do birds sing?

Authors

  • Juliana Mendonça Palhares Doutoranda em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais. https://orcid.org/0000-0001-6924-7499

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734832517

Keywords:

Narrative of the self, Aesthetic experience, Childhood

Abstract

Making the narrative of the self into structuring matter for reflection and analysis of my own self and its crossing as artist-teacher-researcher. “Why do birds sing?” presents the action of investigating my own history and extracting, from it, a meaningful experience, crucial for my life path and own professional choice. The act of looking over my own experience and unravel it, seeking to analyze it and understand it as an existential moment lived in full, transforms the present moment and opens new possibilities for constructing meanings. At a second time in the study, I observed how my narrative provoked children’s aesthetic bodies and also became a narrative of other childhoods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Mendonça Palhares, Doutoranda em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais.

Doutoranda, Mestre em Artes e Bacharel em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da UFMG. Professora de Artes Visuais da Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio. Autora de livros didáticos de Arte para o Ensino Fundamental e Médio. Fundadora e integrante do Grupo Matraca – Teatro e Bonecos. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Arte e Tecnologias Contemporâneas (CNPq).

References

BARROS, M. de. Compêndio para uso dos pássaros. In: MANOEL DE BARROS. Biblioteca Manoel de Barros. 1ª ed. São Paulo: Editora Leya, 2013. v. 4.

______. Concerto a céu aberto para solos de ave. In: MANOEL DE BARROS. Biblioteca Manoel de Barros. 1ª ed. São Paulo: Editora Leya, 2013. v. 10.

______. Livro sobre nada. In: MANOEL DE BARROS. Biblioteca Manoel de Barros. 1ª ed. São Paulo: Editora Leya, 2013. v. 12.

______. Retrato do artista quando coisa. In: MANOEL DE BARROS. Biblioteca Manoel de Barros. 1ª ed. São Paulo: Editora Leya, 2013. v. 13.

BENJAMIN. W. O narrador: Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. IN: BENJAMIN,W. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 3.ed., 1987.

DELORY-MOMBERGER, C. A Pesquisa Biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, n.01, p. 133-147.

DEWEY, J. Arte como Experiência. Trad. Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GALEANO, E. O livro dos abraços. Trad.: Eric Nepomuceno. 9ª ed. Porto Alegre: L&PM, 2002.

HEIDEGGER, M. La esencia del habla. In: De camino al abla. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1987.

KAFKA, F. Le silence des Sirènes. In :Œuvres complètes, Tomo II, Paris, Gallimard, Bibliothèque de la pléiade, 1988.

LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28.

SERRA, Alice. Arte e imagem sob os olhares da Desconstrução. Cult, São Paulo, n. 195, p. 38-43, 2014.

Published

2018-08-02

How to Cite

Palhares, J. M. (2018). Why do birds sing?. Revista Digital Do LAV, 11(2), 121–134. https://doi.org/10.5902/1983734832517