Musicalization: memories, experiences and sensibilities in the third age
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734830932Keywords:
Educational practices, Third age, Music, Memory, ExperienceAbstract
This article, cut out of an academic research, aimed to analyze the educational practices in teaching music in the third age, mobilizing memories and experiences as a construction of meanings and relations with the quotidian. For the realization of the research we developed experiences with a group of 30 elderly people in a Social Assistance Reference Center and a Center for the Arts, enabling people to revisit memories from educational practices in musicalization as well as music appreciation. The research of cartographic approach was based on the elderlies’ narratives and experiences through educational practices in musicalization, seeking to strengthen these two spaces and enhance their everyday actions. The results showed that the musicalization reactivated the elderlies’ memories through the experiencing of songs and lyrics of previous times in their lives, mobilizing them to value the past as essential in their daily lives. Making and enjoying music allowed them to share ideas and feelingsDownloads
References
ALVAREZ, J.; PASSOS, E. Cartografar é habitar um território existencial. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. 2 v. Porto Alegre: Sulina, 2014.
ALVES, R. Do universo à jabuticaba. São Paulo: Planeta do Brasil, 2010.
______. Educação dos sentidos e mais... 9. ed. Campinas: Verus, 2012.
______. Pimentas: para provocar um incêndio, não é preciso fogo... 2. ed. São Paulo: Planeta, 2014.
BOSI, E. Memória e sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz, 1979.
BRANDÃO, J. da S.; SILVA, M. D. da; REBELO, R. A. A vida na maturidade: uma contribuição à educação permanente. Blumenau: Nova Letra, 2003.
COPLAND, A. Como ouvir e entender música. Tradução de Luiz Paulo Horta. 2. imp. São Paulo: Realizações, 2014.
CRAS – CENTRO DE REFERÊNCIA DE ASSISTÊNCIA SOCIAL. Disponível em: <https://www.joinville.sc.gov.br/departamento/sas/centros-de-referencia-em-assistencia-social-cras/#competencia>. Acesso em: 19 abr. 2017.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. 2. ed. 1 v. São Paulo: 34, 2012a. (Coleção TRANS).
______. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Suely Rolnik. 2. ed. 4 v. São Paulo: 34, 2012b. (Coleção TRANS).
______; ______. O que é filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto A. Muñoz. 3. ed. São Paulo: 34, 2010.
DICIONÁRIO Grove de música. Edição concisa/editado por Stanley Sadie. Tradução de Eduardo F. Alves. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
DUARTE JR., J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 5. ed. Curitiba: Criar, 2010.
GRANJA, C. E. de S. C. Musicalizando a escola: música, conhecimento e educação. São Paulo: Escrituras, 2006.
KASTRUP, V.; BARROS, R. B. de. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014. 2 v.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan. /abr. 2002.
______. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. (Educação: experiência e sentido).
LIMA, M. P. Gerontologia educacional: uma pedagogia específica para o idoso: uma nova concepção de velhice. São Paulo: LTr, 2000.
LUZ, M. C. Educação musical na maturidade. São Paulo: Som, 2008.
MARTINS, R.; TOURINHO, I.; SOUZA, E. C. de (Orgs.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Editora UFSM, 2017.
MEIRA, M.; PILLOTTO, S. S. D. Arte, afeto e educação: a sensibilidade na ação pedagógica. Porto Alegre: Mediação, 2010.
PASSOS, E.; BARROS, R. B. de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: ______; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014. 2 v.
______; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. 2 v. Porto Alegre: Sulina, 2014.
PENNA, M. Música (s) e seu ensino. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
SOUZA, Jusamara (Org.). Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto Alegre: Sulina, 2008.
SUÁREZ, D. H. Prefácio. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I.; SOUZA, E. C. de (Orgs.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2017.
TORREGROSA, A. Da arte e da narração à sensível textura de nós. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I.; SOUZA, E. C. de (Orgs.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2017.