Musicalization: memories, experiences and sensibilities in the third age

Authors

  • Hilda Natume Universidade da Região de Joinville - Univille
  • Silvia Sell Duarte Pillotto Universidade da Região de Joinville - Univille
  • Mirtes Antunes Locatelli Strapazzon Belas Artes Joinville

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734830932

Keywords:

Educational practices, Third age, Music, Memory, Experience

Abstract

This article, cut out of an academic research, aimed to analyze the educational practices in teaching music in the third age, mobilizing memories and experiences as a construction of meanings and relations with the quotidian. For the realization of the research we developed experiences with a group of 30 elderly people in a Social Assistance Reference Center and a Center for the Arts, enabling people to revisit memories from educational practices in musicalization as well as music appreciation. The research of cartographic approach was based on the elderlies’ narratives and experiences through educational practices in musicalization, seeking to strengthen these two spaces and enhance their everyday actions. The results showed that the musicalization reactivated the elderlies’ memories through the experiencing of songs and lyrics of previous times in their lives, mobilizing them to value the past as essential in their daily lives. Making and enjoying music allowed them to share ideas and feelings

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Author Biographies

Hilda Natume, Universidade da Região de Joinville - Univille

Mestranda em Educação pela Univille. Graduada em Letras pela Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Cascavel (1986) e Especialista em Educação Musical pela Escola de Música e Belas Artesdo Paraná (2013). Atualmente é Professora do Conservaório Belas Artes de Joinville. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música. 

Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - Univille

Pós-Doutora no Instituto Estudos da Criança - IEC na Universidade do MINHO - UMINHO, Braga/Portugal em 2007/2008. Doutora em Engenharia de Produção (Gestão da Qualidade) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2003); Mestre em Educação (Currículo) pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1997) Especialista em Fundamentos Estéticos para a Arte na Educação pela Faculdade de Artes do Paraná (1992); Graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina - UDESC (1983) Professora titular nos cursos de Artes Visuais e Pedagogia na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação; Pesquisadora e Coordenadora de Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE, possui experiência nas áreas de Artes, Gestão, Currículo, Avaliação; Infância e Arte/Educação. Avaliadora do INEP, atua nos seguintes níveis da educação: educação superior e pós-graduação. Autora de vários livros publicados, desenvolve formação continuada e consultoria nas áreas citadas.

Mirtes Antunes Locatelli Strapazzon, Belas Artes Joinville

Mestra em Educação pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE em Joinville/SC (2017). Especialista em Fundamentos do Ensino da Arte pela Faculdade de Artes do Paraná (2007). Graduada em Educação Artística - Habilitação Licenciatura em Música pela Faculdade de Artes do Paraná em Curitiba/PR (2004). Graduada Plena em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo DA Vinci SC (2010). Professora dos Cursos Técnicos de Música e Diretora Pedagógica do Conservatório Belas Artes de Joinville. Professora seminarista e coordenadora da Região Sul do Brasil do Programa Sopro Novo - Musicalização através da Flauta Doce da Yamaha Musical do Brasil. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE - Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE/ Joinville/SC.

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Published

2018-04-02

How to Cite

Natume, H., Pillotto, S. S. D., & Strapazzon, M. A. L. (2018). Musicalization: memories, experiences and sensibilities in the third age. Revista Digital Do LAV, 11(1), 211–234. https://doi.org/10.5902/1983734830932