About ethics in the field of education and teamwork

Authors

  • Adriana Barin de Azevedo Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734830389

Keywords:

Ethics, Teamwork, Academic education, Spinoza

Abstract

This article discusses the theme of ethics in one of the curricular modules of an interdisciplinary program for six courses in the Health area. For this discussion a text was prepared with the aim of pointing out some clues, based on the thought of Spinoza and Deleuze, regarding the differentiation between ethics and moral in the experience of teamwork and collectives. It presents the proposal of an interdisciplinary teamwork of students together with population groups served by Health services, Education and others. In this work, the experience is evaluated in terms of good and bad encounters, which interfere in the accomplishment of activities, guaranteeing actions built collectevely or presenting tensions and difficulties among the participants. As this theme is common to other experiences of academic formation, this text proposes to raise questions to think about other practices interested in the discussion of the ethical stance in the relations between different fields of knowledge. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Barin de Azevedo, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

 Professora Afiliada da UNIFESP - Campus Baixada Santista. Doutora pela PUCSP com doutorado sanduíche pela Université de Paris X - Nanterre. Pesquisadora do grupo LEPETS - Laboratório de Estudos e Pesquisa em Formação e Trabalho em Saúde. Realiza pesquisas a respeito dos processos de subjetivação, saúde mental e educação. 

References

AZEVEDO, A. B. de. A intuição clínica – entre Deleuze e Espinosa. São Paulo, 2013, Tese (Doutorado). Departamento de Psicologia Clínica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Orientador: Prof° Dr. Peter Pál Pelbart

______________; PEZZATO, L. M.; MENDES, R. Formação Interdisciplinar em Saúde e Práticas Coletivas. Saúde em Debate, v.41, p.647 - 657, 2017.

BARROS, R. B.; PASSOS E. Método na experiência clínico-política: reversão e desmontagem. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2006 (mimeo).

CAPOZZOLO, A. A.; CASETTO, S. J.; HENZ, A. O. (org.) Clínica Comum: itinerários de uma formação em saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.

DELEUZE, G. Espinosa: Filosofia Prática, tr. Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

___________; GUATTARI, F. Dois regimes de louco. Textos e entrevistas (1975-1995). Edição preparada por David Lapoujade, tr. Guilherme Ivo, revisão técnica Luiz Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.

SALES, A. C. Deleuze: pensamento e acordo discordante. São Carlos: EdUFSCar, 2014.

SPINOZA, B. Ética. Tradução e notas de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO (UNIFESP) Campus Baixada Santista. A educação interprofissional na formação em saúde: a competência para o trabalho em equipe e para a integralidade no cuidado. Projeto Político Pedagógico, 2006.

Published

2017-12-26

How to Cite

Azevedo, A. B. de. (2017). About ethics in the field of education and teamwork. Revista Digital Do LAV, 10(3), 098–113. https://doi.org/10.5902/1983734830389