About ethics in the field of education and teamwork
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734830389Keywords:
Ethics, Teamwork, Academic education, SpinozaAbstract
This article discusses the theme of ethics in one of the curricular modules of an interdisciplinary program for six courses in the Health area. For this discussion a text was prepared with the aim of pointing out some clues, based on the thought of Spinoza and Deleuze, regarding the differentiation between ethics and moral in the experience of teamwork and collectives. It presents the proposal of an interdisciplinary teamwork of students together with population groups served by Health services, Education and others. In this work, the experience is evaluated in terms of good and bad encounters, which interfere in the accomplishment of activities, guaranteeing actions built collectevely or presenting tensions and difficulties among the participants. As this theme is common to other experiences of academic formation, this text proposes to raise questions to think about other practices interested in the discussion of the ethical stance in the relations between different fields of knowledge.
Downloads
References
AZEVEDO, A. B. de. A intuição clínica – entre Deleuze e Espinosa. São Paulo, 2013, Tese (Doutorado). Departamento de Psicologia Clínica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Orientador: Prof° Dr. Peter Pál Pelbart
______________; PEZZATO, L. M.; MENDES, R. Formação Interdisciplinar em Saúde e Práticas Coletivas. Saúde em Debate, v.41, p.647 - 657, 2017.
BARROS, R. B.; PASSOS E. Método na experiência clínico-política: reversão e desmontagem. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2006 (mimeo).
CAPOZZOLO, A. A.; CASETTO, S. J.; HENZ, A. O. (org.) Clínica Comum: itinerários de uma formação em saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.
DELEUZE, G. Espinosa: Filosofia Prática, tr. Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.
___________; GUATTARI, F. Dois regimes de louco. Textos e entrevistas (1975-1995). Edição preparada por David Lapoujade, tr. Guilherme Ivo, revisão técnica Luiz Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.
SALES, A. C. Deleuze: pensamento e acordo discordante. São Carlos: EdUFSCar, 2014.
SPINOZA, B. Ética. Tradução e notas de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO (UNIFESP) Campus Baixada Santista. A educação interprofissional na formação em saúde: a competência para o trabalho em equipe e para a integralidade no cuidado. Projeto Político Pedagógico, 2006.