Transcreation and art education based on the photographic work by José Juliani

Authors

  • Fernando Amaral Stratico Universidade Estadual de Londrina
  • Ronaldo Alexandre de Oliveira Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734830094

Keywords:

José Juliani, Photographic Performance, Art Research

Abstract

The ideas presented here are the results of research undertaken through the project Object, Performance and Memory (Department of Music and Drama-UEL), whose main purpose is to analyze and interpret performative aspects of photography during the colonization period in Northern Paraná, besides promoting artistic creation through these analysis and interpretation processes. The photographic performance or the body in performance in the period of colonization of Londrina-PR, and the possibilities for creative and educational dialogue in which we produce art through the contact with images of the past are our main approaches. We aim to present the photographic work by José Juliani as constructions and investigations in the field of photography into ways of conceiving human beings and their relationship with the environment. The artistic creation based on the relationship with Juliani’s photography reinforces new paradigms of research in art which present resonance and direct implication in the field of artistic education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Amaral Stratico, Universidade Estadual de Londrina

José Fernando Amaral Stratico, licenciado em Educação artística pela Universidade Estadual de Londrina.  Especializou-se em Arte Educação, pela Faculdade de Artes do Paraná; fez o mestrado e o doutorado na University of Central England in Birmingham – Institute of Art and Design, Department of Art and Design Education, na Inglaterra, ambos sob a orientação do prof. Dr. John Swift. Tem-se voltado  para o campo das teorias e interfaces entre as artes, com enfoque sobre o jogo e a performance-arte.   Sua dissertação de mestrado foi voltada para a análise do conceito de arte como linguagem presente nas metodologias do ensino das artes visuais. Em seu doutorado   investigou os processos de construção da identidade e auto-imagem em trabalhos da performance-arte. É professor efetivo do Bacharelado em Artes Cênicas, Departamento de Música e Teatro, da Universidade Estadual de Londrina, há mais de 20 anos.

Ronaldo Alexandre de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Ronaldo Alexandre de Oliveira: Graduado em Educação Artística pela Faculdade Santa Marcelina(1987); Pedagogia pela UEMG(2005); Especializado em Arte Educação pela ECA – USP(1991); Mestre  em Educação, Arte e História da Cultura pelo Universidade Presbiteriana Mackenzie(2000); Doutorado em Educação (Currículo) pela PUC/SP(2004) e Pós doutoutorando pela Universidade Presbiteriana Mackenzie(2014). Professor Adjunto "D" da UEL -  Universidade Estadual de Londrina / Departamento de Arte Visual, onde atua enquanto docente das disciplinas relacionadas as Metodologias, Didática, Estagio e Pesquisa em arte na formação de Professores de Artes Visuais .  

References

DIAS, Belidson e IRWIN, Rita L. Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria, Editoraufsm. 2013.

FERNANDES, Ricardo Cid. e TOMMASINO, Kimmiye. Kaingang Histórico do Contato. Povos Indígenas no Brasil. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/povo/kaingang/287. Acesso em: 20 de maio de 2016.

SINNER, A.; LEGGO, C.; IRWIN, R.L.; GOUZOUASIS,P; GRAUNER,K. Analisando as Práticas dos Novos Acadêmicos: Teses que usam Metodologias de Pesquisas em Educação Baseadas em arte. In: DIAS, Belidson e IRWIN, Rita L. Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A /r/tografia. Santa Maria, Editoraufsm. 2013.p.99 -124.

STOCKMANN, Jaime. Colonização e integração kaingang na sociedade paranaense. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/novembro2011/geografia_artigos/7art_colonizacao_kaigang_pr.pdf. Acesso em: 20 de maio de 2016.

STRATICO, Fernando A. Fotoperformance Anônimos de Juliani. Manuscrito. Londrina: 2016.

TOMAZI, Nelson Dacio. Norte do Paraná: Histórias e Fantasmagorias. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2000.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA E MUSEU HISTÓRICO DE LONDRINA. Coleção Fotográfica José Juliani – projeto de organização, recuperação e digitalização da Coleção de José Juliani. Londrina: UEL, 2011. Disponível em: http://www.uel.br/museu/publicacoes/Documenta_2.pdf. Acesso em: 22 de maio de 2016.

UEL. Centro de Documentação e Pesquisa Histórica. UEL. Disponível em: http://www.uel.br/cch/cdph/. Acesso em: 21 de maio de 2016.

VASCONCELOS, Sonia Tramujas. Entre {dobras} lugares: da pesquisa na formação de professores de artes visuais e as contribuições da pesquisa baseada em arte na educação. Curitiba, Universidade Federal do Paraná, 2015.(Tese de doutorado)

Published

2017-12-26

How to Cite

Stratico, F. A., & Oliveira, R. A. de. (2017). Transcreation and art education based on the photographic work by José Juliani. Revista Digital Do LAV, 10(3), 051–072. https://doi.org/10.5902/1983734830094