On mediations, gazes, and visual conceptions

Authors

  • Paulo Henrique Camargo Batista Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (CTS). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR. Instituto Federal do Paraná, IFPR, Curitiba, PR.
  • Luciana Martha Silveira Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (CTS). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734829730

Keywords:

Gaze, Visuality, Visual conception, Painting, Photography

Abstract

We seek to elaborate a reflection about ‘the gaze’ that precedes the visual conception of the image in its language. From a comparative approach between painting and photography, the article aims to investigate possibilities to understand the way of construction of visuality and how it is established in this process, also addressing some of the subjective, technical and historical-cultural contexts involved in its materialization. In the brief exercise of thinking and problematizing this universe related to the conception of images, the article tries to evaluate if, at the same time, the photographic cameras can be shown as inducing agents of an automatic photographic act, which can interfere in the process or generate less particular aesthetic results in the visual conceptions developed by artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Henrique Camargo Batista, Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (CTS). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR. Instituto Federal do Paraná, IFPR, Curitiba, PR.

Doutorando e Mestre (2006) em Tecnologia e Sociedade (CTS) pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná com projeto em imagem fotográfica e linguagem. Professor de fotografia do Institutto Federal do Paraná. IFPR, Campus Curitiba.

Luciana Martha Silveira, Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (CTS). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR.

Possui graduação em Educação Artística pela Universidade Estadual de Campinas (1989), Mestrado em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (1994), Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002) e Pós-Doutorado na Universidade de Michigan (2009-2010). Atualmente é professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes Plásticas, atuando principalmente nos seguintes temas: Cor, arte e tecnologia; Relações entre a tecnologia e a arte; entre a arte e a ciência; arte imersiva; suportes híbridos e percepção; arte, processo criativo e inovação; arte cinética; aplicação da Teoria da Cor no Design e na Arte; Arte, Tecnologia e Sociedade.

References

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Editora Relume Dumará, 2002.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Organização e revisão: Arthur Ituassu. Tradução: Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de janeiro: Editora PUC Rio, Apicuru, 2016.

Published

2018-04-02

How to Cite

Batista, P. H. C., & Silveira, L. M. (2018). On mediations, gazes, and visual conceptions. Revista Digital Do LAV, 11(1), 161–178. https://doi.org/10.5902/1983734829730