The relational dimension of current Art in the present of Art Education

Authors

  • Rogério Vanderlei de Lima Trindade Universidade Federal de Santa Maria
  • Marcelo de Andrade Pereira

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734829015

Keywords:

Relational aesthetics, Current art, Art narratives, Art education

Abstract

This paper discusses collective actions presentified in the field of Art taken as devices of the nowadays art; it also discusses how daily life is manifested in artistic propositions inserted or not in the approaches of art teaching. The text points to a form of aesthetic production that implies to relate the subject to the new statements about himself and the art of contemporary world. The research recovers some basic concepts to the understanding of such issues, especially relational aesthetics, seeking to narrow the relationship between aesthetic experience and relational art devices, inserted and updated in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério Vanderlei de Lima Trindade, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando em Educação, UFSM

Professor Substituto, CAL/UFSM  (2017-2018)

Marcelo de Andrade Pereira

Possui Graduação em Filosofia - Licenciatura Plena pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com PósDoutorado pela New York University

References

AGAMBEN.Giorgio. O que é contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

AGAMBEN. Giorgio. O homem sem conteúdo. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2012.

AGAMBEN, Giorgio. Arqueologia da obra de arte. Princípios – Revista de filosofia. v.20, n. 34. 2013.

AUMONT, Jacques. A Imagem. Campinas: Papirus, 1993.

BATTCOCK, Gregory (Org.). O Ato Criador. In: DUCHAMP, Marcel. A Arte Nova. São Paulo. Perspectiva, 2002.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins, 2009.

CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins, 2005.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, Mudança Educativa e Projeto de Trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível. São Paulo: EXO experimental org; Ed.34, 2005.

Published

2017-12-26

How to Cite

Trindade, R. V. de L., & Pereira, M. de A. (2017). The relational dimension of current Art in the present of Art Education. Revista Digital Do LAV, 10(3), 197–214. https://doi.org/10.5902/1983734829015