Cinema and Embodiment: reflections and educational possibilities

Authors

  • Rodrigo Ferrari
  • Monica Fantin

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734828785

Keywords:

Education, Cinema, Embodiments

Abstract

In this paper we present a research on the possibilities of extending the understanding of the relation between the cinema and education through the perception and cognition phenomena in an corporeal dimension, which we denominate embodiments. The objective is to specify new possibilities and discuss new theoretical and didactic limits of teaching and learning cinema through embodiments. To do so, we developed a theoretical study and an applied research articulating the didactics and the cinema in a dialogue with the Media Education field. As part of our considerations, we identified an abundant track of new possibilities for teaching and learning cinema, through the intertwining of the cognitive, aesthetic, cultural, social and political points of view, considering the body as the subject of perception and cognition.

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Author Biographies

Rodrigo Ferrari

Doutor em Educação pelo PPGE/UFSC, realiza pós-doutorado em Educaçao Física no PPGEF/UFSC. Licenciado e Mestre em Educação Física pela mesma universidade, é pesquisador do Observatório da Mídia Esportiva,  LABOMÍDIA/UFSC e do Núcleo Infância Comunicação Cultura e Arte, NICA, UFSC/CNPq.

Monica Fantin

Doutora em Educação com Pós-Doutorado em Estética, Professora Associada do Departamento de Metodologia do Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Educação, do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Líder do Grupo de Pesquisa Núcleo Infância Comunicação Cultura de Arte, NICA/UFSC/CNPq.

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Published

2017-08-25

How to Cite

Ferrari, R., & Fantin, M. (2017). Cinema and Embodiment: reflections and educational possibilities. Revista Digital Do LAV, 10(2), 017–038. https://doi.org/10.5902/1983734828785