‘Educational Action in Cultural Spaces’: Initial and continuing teacher education - interactive dialogue
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734828396Keywords:
Educational action, Cultural spaces, Initial education, Continuing educationAbstract
This paper develops a reflection and an analysis about the importance of the discipline ‘Educational Action in Cultural Spaces’ for the initial and continuing education of Art teachers. It is also intended to describe the dialogic and qualitative methodology used by Professor Sandra Ramalho e Oliveira (PhD), from bibliography selected for reading in the classroom, interaction of students with educational teams from cultural institutions of Florianópilis (SC), Art, Art Education and Cultural Mediation researchers, to a Visual Arts Exhibition organized by the students themselves. The concepts involving such practice, such as organization, curatorship, museography, displaying and mediation, are effectively put into action through authors such as Coutinho (2013), Martins (2014), Helguera (2011). In this scenario, the articulation between theory and practice as a nuclear aspect for teachers’ education is verified. The results showed that every educator is able to critically participate in the whole exhibition process.
Downloads
References
BUCHMANN, L. Da gaveta à ação educativa: uma experiência a refletir. Revista Gearte, Porto Alegre, v. 3, n. 3, p. 382-395, set./dez. 2016. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte. Acesso em: 24 jun. 2017.
CHEN, L. Reflexões sobre a educação formal e não-formal a partir da semiótica discursiva. In: XX COLÓQUIO DO CENTRO DE PESQUISAS SOCIOSSEMIÓTICAS, 2014, São Paulo. Anais XX Colóquio do Centro de Pesquisas Sociossemióticas, (PUCSP), São Paulo. Editora da PUC-SP, 2014.
CHEVALLARD, Y. La Transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1985.
COUTINHO, R. G. O educador pesquisador e mediador: questões e vieses. Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes, v. 3, p. 44-54, 2013. Disponível em: https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/view/82. Acesso em: 22 maio 2017.
FELDMANN, M. G. A questão da formação de professores e o ensino de arte na escola brasileira: alguns apontamentos. Olhar de professor, Ponta Grossa, 11(1), p.169-182, 2008. Disponível em: . Acesso em: 16 jun. 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GROSSMANN, M. Museu como interface. Disponível em: http://www.forumpermanente.org/event_pres/simp_sem/pad-ped0/documentacaof/mesa_03/mesa3_martin. Acesso em: 6 fev. 2015.
HELGUERA, P. Transpedagogia. In: HELGUERA, Pablo e Mônica Hoff (Orgs.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011. (8ª Bienal do Mercosul). Disponível em: http://latinamericanartathunter.org/uploads/Pedagogia_no_campo_expandido_-_8Bienal%20Portuguese.pdf. Acesso em: 10 fev. 2016.
MARTINS, M. C. Curadoria educativa: dispositivos para encontros. In: ____. (Org.). Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos. São Paulo: Terracota, 2014, p.188- 202.
NASCIMENTO, J. J. do; CHAGAS, M. de S. Diversidade museal e movimentos sociais. In: NASCIMENTO Júnior, José do (org.). IBERMUSEUS 2: Reflexões e comunicações. Brasília/DF: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Departamento de Museus e Centros Culturais, 2008.
O´DOHERTY, B. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
RAMALHO E OLIVEIRA, S. Cui Bono? Texto escrito para fins didáticos. Florianópolis: UDESC, 2017.
RAMALHO E OLIVEIRA, S. Cui Bono? In: Cui Bono? Convite da Mostra. Florianópolis: UDESC e Museu da Escola Catarinense. 2017.
TARDIF, M. Saberes docentes & formação profissional. Trad. Francisco Pereira. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
THISTLEWOOD, D. Estudos críticos: O museu de arte contemporânea e a relevância social. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1999.