Cartographies of experience in Visual Arts
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734827865Keywords:
Art as experience, Visual Arts education/learning, Art/EducationAbstract
This paper addresses the connection between experience, Visual Arts and Education, through an articulation between the teaching and learning of Art, created in the Study Group Apotheke Painting Studio anchored in the Philosophy of Art as experience by John Dewey (1859-1952).Downloads
References
ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Ser artista, ser professor: razões e paixões do ofício. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o Ensino da Arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2001.
CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
___________. Experiência e Educação. Petrópolis, R.J.: Vozes, 2011.
__________. Democracia e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
GENET, Jean. O ateliê de Giancometti. São Paulo: Cosac & Naify, 2000.
KLEE, Paul. Diários. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
NEUPARTH, Sophia. Arte Agora: pensamentos enraizados na experiência. São Paulo: Anablume, 2011.
PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, Editora da UFRGS, 2011.
WINNICOTT, D.W. A Criança e o seu mundo. R.J.: LTC, 1982.