Art Direction in the Cinema: a systemic approach about its creation process

Authors

  • Marcelo Moreira Santos Universidade do Algarve

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734823914

Keywords:

Art Director, Poetics of Cinema, Systemic Analysis, Colaborative Authorship

Abstract

This article aims to understand the role of the Art Director within a fictional film production. Taking as analytical basis the systemic theorists Edgar Morin and Jorge Vieira, the text leads us to a reflection on the process of co-authorship, avoiding simplifications and bringing complexity to the poetics of cinema. The article also addresses the contradictory and antagonic aspects of two methodologies of production: a) on the one hand, the bureaucratic FordistTaylorist model adopted as an organizational parameter in cinematographic productions in the early twentieth century by the cinema industry; b) on the other hand, the elitist and romantic model of "author cinema" whose matrix relegates only to the filmmaker the signature of a film; as to complexify them throu evolutionary path found in the creation process linked to the Art Director and what is their role in consolidating the cinematic poetics of a filmmaker.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Moreira Santos, Universidade do Algarve

Graduado em Comunicação Social - Rádio e TV pela Universidade Católica Dom Bosco - MS, Especialista em Comunicação Audiovisual pela PUC-PR, Mestre e Doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, Pós-Doutorando pela Universidade do Algarve, Portugal, atuando principalmente nos seguintes temas: Poética do Cinema, Autoria Colaborativa no Cinema, Montagem, Cinematografia, Interpretação Fílmica e Poética Transmidiática. É membro pesquisador do Centro Internacional de Estudos Peircianos – CIEP desde 2007. 

References

ARISTÓTELES. (2005) Arte Poética. São Paulo: Martin Claret Editora.

AUMONT, JACQUES. (2004) As teorias dos cineastas. Campinas: Papirus Editora.

___________________ (2006) O cinema e a encenação. Lisboa: Edições Texto & Grafia.

AUMONT, Jacques e outros. (2002) A estética do filme. Campinas: Papirus Editora.

BENJAMIN, Walter (1996). Obras escolhidas I – Magia e técnica. Arte e política. São Paulo: Editora Brasiliense.

BORDWELL, David. (2008) Poetics of Cinema. New York: Routledege.

MCKEE, Robert (2004). Story – Substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiros. Curitiba: Arte & Letra Editora.

MORIN, Edgar. (2008) O Método 1 – a natureza da natureza. Porto Alegre: Editora Sulina.

_____________ (2005) O Método 2 – a vida da vida. Porto Alegre: Editora Sulina.

PEIRCE, Charles S. (2000) Semiótica. São Paulo: Editora Perspectiva.

________________ (1998) Antologia Filosófica. Imprensa Nacional – Casa da Moeda, Portugal.

________________(1992) The Essential Peirce - Volume 1. Bloomington: Indiana University Press.

________________ (1998) The Essential Peirce - Volume 2. Bloomington: Indiana University Press.

RIZZO, Michael. (2005) The Art Direction handbook for film. Burlington: Focal Press.

SANTAELLA, Lucia. (2000) Estética – de Platão a Peirce. São Paulo: Editora Experimento.

STAM, Robert. (2000) Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus Editora.

VIEIRA, Jorge de Albuquerque. (2007) Ciência – Formas de Conhecimento: Arte e Ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Gráfica e Editora.

__________________________ (2008) Ontologia – Formas de Conhecimento: Arte e Ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora.

Published

2017-05-02

How to Cite

Santos, M. M. (2017). Art Direction in the Cinema: a systemic approach about its creation process. Revista Digital Do LAV, 10(1), 014–030. https://doi.org/10.5902/1983734823914