Art Direction in the Cinema: a systemic approach about its creation process
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734823914Keywords:
Art Director, Poetics of Cinema, Systemic Analysis, Colaborative AuthorshipAbstract
This article aims to understand the role of the Art Director within a fictional film production. Taking as analytical basis the systemic theorists Edgar Morin and Jorge Vieira, the text leads us to a reflection on the process of co-authorship, avoiding simplifications and bringing complexity to the poetics of cinema. The article also addresses the contradictory and antagonic aspects of two methodologies of production: a) on the one hand, the bureaucratic FordistTaylorist model adopted as an organizational parameter in cinematographic productions in the early twentieth century by the cinema industry; b) on the other hand, the elitist and romantic model of "author cinema" whose matrix relegates only to the filmmaker the signature of a film; as to complexify them throu evolutionary path found in the creation process linked to the Art Director and what is their role in consolidating the cinematic poetics of a filmmaker.Downloads
References
ARISTÓTELES. (2005) Arte Poética. São Paulo: Martin Claret Editora.
AUMONT, JACQUES. (2004) As teorias dos cineastas. Campinas: Papirus Editora.
___________________ (2006) O cinema e a encenação. Lisboa: Edições Texto & Grafia.
AUMONT, Jacques e outros. (2002) A estética do filme. Campinas: Papirus Editora.
BENJAMIN, Walter (1996). Obras escolhidas I – Magia e técnica. Arte e política. São Paulo: Editora Brasiliense.
BORDWELL, David. (2008) Poetics of Cinema. New York: Routledege.
MCKEE, Robert (2004). Story – Substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiros. Curitiba: Arte & Letra Editora.
MORIN, Edgar. (2008) O Método 1 – a natureza da natureza. Porto Alegre: Editora Sulina.
_____________ (2005) O Método 2 – a vida da vida. Porto Alegre: Editora Sulina.
PEIRCE, Charles S. (2000) Semiótica. São Paulo: Editora Perspectiva.
________________ (1998) Antologia Filosófica. Imprensa Nacional – Casa da Moeda, Portugal.
________________(1992) The Essential Peirce - Volume 1. Bloomington: Indiana University Press.
________________ (1998) The Essential Peirce - Volume 2. Bloomington: Indiana University Press.
RIZZO, Michael. (2005) The Art Direction handbook for film. Burlington: Focal Press.
SANTAELLA, Lucia. (2000) Estética – de Platão a Peirce. São Paulo: Editora Experimento.
STAM, Robert. (2000) Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus Editora.
VIEIRA, Jorge de Albuquerque. (2007) Ciência – Formas de Conhecimento: Arte e Ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Gráfica e Editora.
__________________________ (2008) Ontologia – Formas de Conhecimento: Arte e Ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora.