Reading and writing margins

Authors

  • Silas Borges Monteiro Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734823518

Keywords:

Reading-writing, Writreading, Derrida, Deconstruction, Philosophy of difference

Abstract

The reading-writing gesture is taken here as object and question. It is analyzed through the following conceptual sets: 1) the archi-writing of this double reading-writing finds in the term writreading its best operation: hereby presented and experienced; 2) with the notion of margins, the reading-writing gesture is shown in its structurality a structure without a center, without origin, favorable to the dissemination of meanings, supplementarity - as the referral of a sign to another, as criticism to the notion of meaning complementation, against the idea of a textual identity and iterability because a text is always the birth of the new, as well as its reading, making the writreading be this act of creation, which always happens by the second time -; 3) the undecidables are understood as operators that answer the questions of space, where the read-write move, arguing that the logic of supplementarity responds additionality and not by subtraction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silas Borges Monteiro, Universidade Federal de Mato Grosso

É doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professor Associado da Universidade Federal de Mato Grosso atendendo aos Cursos de Psicologia, Pedagogia e Filosofia. É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Filosofia do Instituto de Ciências Humanas e Sociais, ambos da UFMT. É líder do grupo Estudos de Filosofia e Formação (EFF), da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Suas publicações tratam, principalmente, dos seguintes temas: filosofia da educação, filosofia da diferença, formação de professores. Atualmente, é Diretor do Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso.

 

References

BACHELARD, Gaston. A Chama de uma Vela. (Trad. Glória de Carvalho Lins). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRANDÃO, Junito de Souza. Mitologia Grega. Petrópolis: Vozes, 1987, v.2.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. (Trad. Maria Thereza Redig de Carvalho Barrocas; rev. Manoel Barros da Motta; trad. do posfácio de Pierre Macherey e da apresentação de Louis Althusser, Luiz Otávio Ferreira Barreto Leite) Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

COELHO, Eduardo Prado. Introdução a um pensamento cruel: estruturas, estruturalidade e estruturalismos. In: Eduardo Prado Coelho (org.) Estruturalismo. Antologia de textos teóricos. São Paulo: Martins Fontes, 1967.

CORAZZA, Sandra Mara. Os cantos de fouror: escrileitura em filosofia-educação. Porto Alegre: Sulina, 2008.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. (Trad. Maria Beatriz Marques Nizza da Silva, Pedro Leite Lopes e Pérola de Carvalho). São Paulo: Perspectiva, 2009.

DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão (Trad. Rogério da Costa). São Paulo: Iluminuras, 2005.

DERRIDA, Jacques. A voz e o fenômeno: introdução ao problema do signo na fenomenologia de Husserl (Trad. Lucy Magalhães). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.

DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. (Trad. Leyla Perrone-Moisés) São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. (Trad. Miriam Schnaiderman e Renato Janine Ribeiro) São Paulo: Perspectiva, 1973.

DERRIDA, Jacques. Limited inc. (Trad. Constança Marcondes Cesar) Campinas: Papirus, 1991a.

DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia (Trad. Joaquim Torres Costa, Antônio M. Magalhães; rev. Téc. Constança Marcondes César) Campinas: Papirus, 1991b.

DERRIDA, Jacques. O olho da universidade. (Trad. Ricardo Iuri Canko e Ignácio Antonio Neis) São Paulo: Estação liberdade, 1999.

DERRIDA, Jacques. O que é uma tradução relevante? (Trad. Olivia Niemeyer Santos), Alfa, São Paulo, v.44 (n.esp), p. 13-44, 2000.

DERRIDA, Jacques. Posições. (Trad. de Tomaz Tadeu da Silva). Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

DERRIDA, Jacques. Remarks on Deconstruction and Pragmatism (Trans by Simon Critchley); in Chantal Mouffe. Deconstruction and Pragmatism. London and New York: Routledge, 1996.

GAIMAN, Neil. Coraline. (Trad. Regina de Barros Carvalho) Rio de Janeiro: Rocco, 2003. e-Book.

HUSSERL, Edmund. Logical Investigations. v.I. (Trad. J. N. Findlay). London and New York: Routledge, 2001.

LISPECTOR, Clarice. Uma aprendizagem, ou, O livro dos prazeres. Rio de Janeiro: Rocco Digital, 2013. e-Book.

MAUDISSANT, Guy. Etude. In: Lettres de Gustave Flaubert a George Sand. Paris: G. Charpentier et Cie. Éditeurs, 1884. Disponível em: https://archive.org/stream/lettresdegustav01maupgoog#page/n7/mode/2up.

NASCIMENTO, Evando Batista. Derrida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor Ltda, 2004.

NIETZSCHE, Friedrich. A Filosofia na Idade Trágica dos Gregos (Trad. Maria Inês Madeira de Andrade). Lisboa: Edições 70, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro (Trad. Paulo César de Souza) São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce homo: como alguém se torna o que é. (Trad., notas e pos. Paulo César de Souza). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

POE, Edgar Allan. A queda da Casa de Usher. In: A Carta Roubada: e outras Histórias de Crime e Mistério. (Trad. William Lagos) Porto Alegre: L&PM, 2011. eBook.

RILKE, Rainer Maria. Cartas a um jovem poeta (Trad. Pedro Süssekind). Porto Alegre: L&PM, 2009. eBook.

RORTY, Richard. Contingency, irony, and solidarity. Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press, 1989.

RORTY, Richard. Ensaios sobre Heidegger e outros (Trad. Eugenia Antunes). Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

SANTIAGO, Silviano. Glossário de Derrida; trabalho realizado pelo Departamento de Letras da PUC/RJ, supervisão geral de Silviano Santiago. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976.

WORTHAM, Simon Morgan. The Derrida dictionary. London, New York: Continuum International Publishing Group, 2010.

Published

2016-08-17

How to Cite

Monteiro, S. B. (2016). Reading and writing margins. Revista Digital Do LAV, 9(2), 145–166. https://doi.org/10.5902/1983734823518