A place for Photography: a brief analysis of constitution and production of FotoBahia Collective (1979-1980)
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734821927Keywords:
Photography of Bahia, FotoBahia, Visual Arts, PhotojournalismAbstract
This work analyzes the appearing and the production of FotoBahia Collective, in Salvador, in the late 1970’s, with the objective of fostering discussion about the purposes of its activities, the elaboration of the photographic language and its insertion in the cultural production of the Brazilian State of Bahia. We take as work documents images from the 1979 and 1980 catalogues. Both photos and texts allowed us to perceive the creative engagement of those photographers and the attempt of overture for a diversified and comprehensive production that could dig a new place for the images and their acknowledgement.Downloads
References
ABBOTTT, Berenice. La fotografia en la encrucijada. In: FONTCUBERTA, Joan (org.). Estética fotográfica. Barcelona: Gustavo Gili, 2003.
ALVES, Aristides; FREITAS, Antonio Fernando Guerreiro de; SAMPAIO, Maria Guimarães;
FERNANDES JUNIOR, Rubens; FALCON, Gustavo. A Fotografia na Bahia (1839-2006). Salvador: Asa Foto, 2006.
ANDRADE, Rosane de. Fotografia e Antropologia. Olhares fora-dentro. São Paulo: Estação Liberdade; EDUC, 2002.
BOURDIEU, Pierre. The social definition of photography. In. ______. Photography. A middle-brow art. Stanford: Stanford University Press, 1990.
COELHO, Maria Beatriz. Imagens da Nação: brasileiros na fotodocumentação de 1940 até o final do século XX. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; EDUSP, 2012.
DAMASCENO-FATH, Telma C. Memória do Fotoclubismo na Bahia. Discursos Fotográficos (Online), v. 8, p. 175-195, 2012.
______. A Fotografia na II Bienal Nacional de Artes Plásticas da Bahia. Revista de Arte Ohun. Salvador, v. 5, p. 54-64, 2011.
FOTOBAHIA 79. Salvador: s; e, 1979.
FOTOBAHIA 80. Salvador: s; e, 1980.
GROBET, Lourdes. Imágenes de miseria: folclor o denuncia. In: MARZO, Jorge Luis (ed.) Fotografía y activismo. Textos y prácticas (1979-2000). Barcelona: Gustavo Gili, 2006.
GROPPER, Symona. Um retrato sem retoque. In: A fotografia na Bahia (apesar das perdas, um retrato nítido de mais de um século). In: FOTOBAHIA 79. Salvador: [s; e], 1979.
GRUPO DE FOTÓGRAFOS DA BAHIA. Jornal FotoBahia. Salvador: s; e. n.º 1.
KRAUSS, Rosalind. Os espaços discursivos da fotografia. In: ______. O fotográfico. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.
KOSSOY, Boris. Mídias: imagens, ideologia, memória. In: ______. Os tempos da fotografia. Cotia: Ateliê Editorial, 2007.
MAUAD, Ana Maria. O olhar engajado: fotografias contemporâneas e as dimensões políticas da cultura visual. ArtCultura. Uberlândia, v. 10, n. 16, p. 33-50, jan.-jun. 2008 [2008a].
______. Poses e flagrantes. Ensaios sobre história e fotografias. Rio de Janeiro: EDUFF, 2008 [2008b].
MOURA, Mariluce de Souza. A fotografia na Bahia (apesar das perdas, um retrato nítido de mais de um século). In: FOTOBAHIA 79. Salvador: [s; e], 1979.