A place for Photography: a brief analysis of constitution and production of FotoBahia Collective (1979-1980)

Authors

  • Elson De Assis Rabelo Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Rafaela Novaes Feitoza Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734821927

Keywords:

Photography of Bahia, FotoBahia, Visual Arts, Photojournalism

Abstract

This work analyzes the appearing and the production of FotoBahia Collective, in Salvador, in the late 1970’s, with the objective of fostering discussion about the purposes of its activities, the elaboration of the photographic language and its insertion in the cultural production of the Brazilian State of Bahia. We take as work documents images from the 1979 and 1980 catalogues. Both photos and texts allowed us to perceive the creative engagement of those photographers and the attempt of overture for a diversified and comprehensive production that could dig a new place for the images and their acknowledgement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elson De Assis Rabelo, Universidade Federal do Vale do São Francisco

É professor do Colegiado de Artes Visuais da Universidade Federal do Vale do São Francisco. Possui graduação em História pela Universidade Federal do Piauí, Mestrado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, e Doutorado em História na Universidade Federal de Pernambuco. Tem pesquisa na área de história dos espaços contemporâneos do rio São Francisco e Nordeste brasileiro, história da fotografia e teoria da imagem. Tem experiência em ensino e orientação nos seguintes temas: história, fotografia e visualidade; usos sociais das imagens; história e literatura; discursos e imagens sobre as culturas populares; configurações e identidades espaciais.

Rafaela Novaes Feitoza, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Graduanda em Artes Visuais pela Universidade Federal do Vale do São Francisco. Bolsista do pibic-fapesb 2015/2016

References

ABBOTTT, Berenice. La fotografia en la encrucijada. In: FONTCUBERTA, Joan (org.). Estética fotográfica. Barcelona: Gustavo Gili, 2003.

ALVES, Aristides; FREITAS, Antonio Fernando Guerreiro de; SAMPAIO, Maria Guimarães;

FERNANDES JUNIOR, Rubens; FALCON, Gustavo. A Fotografia na Bahia (1839-2006). Salvador: Asa Foto, 2006.

ANDRADE, Rosane de. Fotografia e Antropologia. Olhares fora-dentro. São Paulo: Estação Liberdade; EDUC, 2002.

BOURDIEU, Pierre. The social definition of photography. In. ______. Photography. A middle-brow art. Stanford: Stanford University Press, 1990.

COELHO, Maria Beatriz. Imagens da Nação: brasileiros na fotodocumentação de 1940 até o final do século XX. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; EDUSP, 2012.

DAMASCENO-FATH, Telma C. Memória do Fotoclubismo na Bahia. Discursos Fotográficos (Online), v. 8, p. 175-195, 2012.

______. A Fotografia na II Bienal Nacional de Artes Plásticas da Bahia. Revista de Arte Ohun. Salvador, v. 5, p. 54-64, 2011.

FOTOBAHIA 79. Salvador: s; e, 1979.

FOTOBAHIA 80. Salvador: s; e, 1980.

GROBET, Lourdes. Imágenes de miseria: folclor o denuncia. In: MARZO, Jorge Luis (ed.) Fotografía y activismo. Textos y prácticas (1979-2000). Barcelona: Gustavo Gili, 2006.

GROPPER, Symona. Um retrato sem retoque. In: A fotografia na Bahia (apesar das perdas, um retrato nítido de mais de um século). In: FOTOBAHIA 79. Salvador: [s; e], 1979.

GRUPO DE FOTÓGRAFOS DA BAHIA. Jornal FotoBahia. Salvador: s; e. n.º 1.

KRAUSS, Rosalind. Os espaços discursivos da fotografia. In: ______. O fotográfico. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.

KOSSOY, Boris. Mídias: imagens, ideologia, memória. In: ______. Os tempos da fotografia. Cotia: Ateliê Editorial, 2007.

MAUAD, Ana Maria. O olhar engajado: fotografias contemporâneas e as dimensões políticas da cultura visual. ArtCultura. Uberlândia, v. 10, n. 16, p. 33-50, jan.-jun. 2008 [2008a].

______. Poses e flagrantes. Ensaios sobre história e fotografias. Rio de Janeiro: EDUFF, 2008 [2008b].

MOURA, Mariluce de Souza. A fotografia na Bahia (apesar das perdas, um retrato nítido de mais de um século). In: FOTOBAHIA 79. Salvador: [s; e], 1979.

Published

2016-04-29

How to Cite

Rabelo, E. D. A., & Feitoza, R. N. (2016). A place for Photography: a brief analysis of constitution and production of FotoBahia Collective (1979-1980). Revista Digital Do LAV, 128–144. https://doi.org/10.5902/1983734821927