When blind people go to the Museum of Art

Authors

  • Adriane Cristine Kirst
  • Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482185

Keywords:

Art Museum, Blind people, Mediation, Art education, Art

Abstract

We live at a moment when the social inclusion is being widely argued. We will approach here the data of a participant research concerning the inclusion of the blind person in the art museum. The museum, for being a public institution that contains the cultural historic site of a society can, together with the professor of art and the mediator of the museum, contribute so that the inclusion becomes a significant process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriane Cristine Kirst

Mestranda em Artes Visuais do PPGAV do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina

Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva

Professora do PPGAV do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC e do Centro de Educação a Distancia – CEAD da UDESC

References

ARCHER, Michael. Arte Contem porânea: uma História Concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BALLASTERO, Jose Alfonso Alavares. Multissensorialidade no ensino de desenhos a cegos. Dissertação de Mestrado. São Paulo: ECA-USP, 2003.

BOURDIEU, Pierre & DARBEL, Alain. O Am or pela Arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: Edusp, 2003.

BOURDIEU, Pierre. As regras de arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

EFLAND, Arthur D. Cultura Sociedade, Arte e Educação num mundo Pós-Moderno, in: BARBOSA, Ana Mae (org.). O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

LEONTIEV, Aléxis. O Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Ed. Centauro, 2004.

MENDES, Eunicéia Gonçalvez. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação. Set, dez de 2006.

OTT, Robert William. Ensinando Crítica nos Museus in BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte- Educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1997.

PERRENOUD, Phillippe. Form ar professores em contextos sociais em mudança. Universidade de Genebre, Caximbu, 1999.

PITOMBO, P. F. Prática Artística para Todos: as artes plásticas no cenário da inclusão social na cidade de São Paulo. Dissertação de mestrado. Campinas: UNICAMP , 2007.

TOJAL, Amanda Pinto da Fonseca. Museu de arte e público especial. Dissertação de mestrado. São Paulo: ECA – USP, 1999.

TOJAL, Amanda Pinto da Fonseca. Políticas Públicas Culturais de I nclusão de Públicos Especiais em Museus. Tese de doutorado. São Paulo: ECA-USP, 2007.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.

Published

2010-10-25

How to Cite

Kirst, A. C., & Silva, M. C. da R. F. da. (2010). When blind people go to the Museum of Art. Revista Digital Do LAV, 2(2), 130–141. https://doi.org/10.5902/198373482185

Most read articles by the same author(s)