When blind people go to the Museum of Art
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373482185Keywords:
Art Museum, Blind people, Mediation, Art education, ArtAbstract
We live at a moment when the social inclusion is being widely argued. We will approach here the data of a participant research concerning the inclusion of the blind person in the art museum. The museum, for being a public institution that contains the cultural historic site of a society can, together with the professor of art and the mediator of the museum, contribute so that the inclusion becomes a significant process.Downloads
References
ARCHER, Michael. Arte Contem porânea: uma História Concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BALLASTERO, Jose Alfonso Alavares. Multissensorialidade no ensino de desenhos a cegos. Dissertação de Mestrado. São Paulo: ECA-USP, 2003.
BOURDIEU, Pierre & DARBEL, Alain. O Am or pela Arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: Edusp, 2003.
BOURDIEU, Pierre. As regras de arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
EFLAND, Arthur D. Cultura Sociedade, Arte e Educação num mundo Pós-Moderno, in: BARBOSA, Ana Mae (org.). O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.
LEONTIEV, Aléxis. O Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Ed. Centauro, 2004.
MENDES, Eunicéia Gonçalvez. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação. Set, dez de 2006.
OTT, Robert William. Ensinando Crítica nos Museus in BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte- Educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1997.
PERRENOUD, Phillippe. Form ar professores em contextos sociais em mudança. Universidade de Genebre, Caximbu, 1999.
PITOMBO, P. F. Prática Artística para Todos: as artes plásticas no cenário da inclusão social na cidade de São Paulo. Dissertação de mestrado. Campinas: UNICAMP , 2007.
TOJAL, Amanda Pinto da Fonseca. Museu de arte e público especial. Dissertação de mestrado. São Paulo: ECA – USP, 1999.
TOJAL, Amanda Pinto da Fonseca. Políticas Públicas Culturais de I nclusão de Públicos Especiais em Museus. Tese de doutorado. São Paulo: ECA-USP, 2007.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.