Research in Music: Reflections on musical memories and the dimensions of “self experience”

Authors

  • Ana Lúcia Louro Universidade Federal de Santa Maria / Professora Associada
  • Ziliane Lima de Oliveira Teixeira Universidade Federal de Santa Maria - Doutoranda
  • André Müller Reck Universidade Federal de Santa Maria - Doutorando Universidade do Pampa - Professor

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734821738

Keywords:

Teacher’s education, Self-narratives, Musical memories

Abstract

In this article, a research carried out in an Undergraduate Complementary Discipline from a Music teaching degree in southern Brazil is described. In the methodological proposal of this discipline, oral and written narratives about the undergraduates’ musical memories are problematized. The analysis is carried out through writings concerning the final paper which are analyzed as “self-narratives” according to the dimensions of “self-experience” brought by Larrosa (1994). We believe that the reflections on this research and the resulting problematizations on the teaching methodology of this sort and the discipline can add to discussions on teaching research in the field of Music Education as well as to the contribution of the arts in the field of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lúcia Louro, Universidade Federal de Santa Maria / Professora Associada

Doutora em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Maria no Departamento de Música, atuando também no Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado. É líder do Grupo de Pesquisas NarraMus (CNPq)

Ziliane Lima de Oliveira Teixeira, Universidade Federal de Santa Maria - Doutoranda

Mestre em Música pela Universidade de Aveiro, Portugal (2011). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, na linha de pesquisa Educação e Artes e membro do Grupo de Pesquisas NarraMus.

André Müller Reck, Universidade Federal de Santa Maria - Doutorando Universidade do Pampa - Professor

Licenciado em Música (2006) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2011). Atualmente é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM, membro do Grupo de Pesquisas Narramus e professor do curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA. Contato:

References

CONNELLY, M. F.; CLANDININ, J. D.; HE, M. F. Teachers' personal practical knowledge on the professional knowledge landscape. Teaching and Teacher Education, v. 13, n. 7, p. 665-674, 1997.

GOMES, C. H. S. Aprendizagem e formação musical em família: possibilidades metodológicas da História Oral. In: XVII ENCONTRO ANUAL DA ABEM, 2008, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: Unesp, 2008. CD. ROOM.

GAULKE, T. G. Aprendizagem da docência de música: um estudo a partir de narrativas de professores de música da educação básica. 2013. 153 f. Dissertação – Curso Mestrado em Música, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

GREEN, L. Pesquisa em Sociologia da Educação Musical. Revista da ABEM. Porto Alegre, v. 4, p. 25-35, set. 1997.

JOSSO, M. C. Caminhar para si. Tradução de Albino Pozzer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. 340p.

LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. (Org.). O sujeito da educação: Estudos Focaultianos. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.

OLIVEIRA, V. F.; OLIVEIRA, V. F.; FABRÍCIO, L. E. O. O oral e a fotografia na pesquisa qualitativa. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). A Aventura (Auto)Biográfica: Teoria e Empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

PEDRINI, J. R. Sobre Aprendizagem Musical: um estudo de narrativas de crianças. 2013. 132f. Dissertação – Curso de Mestrado em Música, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

RAPÔSO, M. M. Professores de música em escolas particulares em Santa Maria – RS: um estudo a partir de diários de aulas. 2014. 95f. Dissertação – Curso de Mestrado em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

SANTIAGO, D. Educação musical infantil e neurociência. Educação musical infantil. Salvador: PPGMUS UFBA, p. 38-48, 2011.

SOUZA, J. Cotidiano, sociologia e educação musical: experiências no Ensino Superior de Musica. In: LOURO, A. L.; SOUZA, J. (Org.). Educação musical, cotidiano e ensino superior. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2013, v. 1, p. 11-29.

SOUZA, Z. A.; BELLOCHIO, C. R.. Flauta doce e ensino? Isso não é dissociado do resto da minha vida. In: LOURO, A. L.; TEIXEIRA, Z. L. O.; RAPÔSO, M. M. (Org.). Aulas de músicas: narrativas de professores numa perspectiva (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2014, p. 159-168.

STAUFFER, S. L.; BARRETT, M. S. Narrative Inquiry in Music Education: Toward Resonant Work. In: BARRETT, M.S.; STAUFFER, S. L. Narrative Inquiry in Music Education: Troubling Certainty. New York: Springer, 2009, p. 19-29.

TORRES, M. C. A. R. Músicas do cotidiano e memórias musicais: narrativas de si de professoras do ensino fundamental. In: SOUZA, J. (Org.) Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto Alegre: Editora Sulina, 2008, p. 237-258.

WELCH, G.. Early childhood musical development. In: BRESLER, L.; THOMPSON, C. M. (Ed.) The arts in children’s lives: Context, Culture and Curriculum. Dordrecht: Kluwer, 2002, p. 113-128.

Published

2016-04-29

How to Cite

Louro, A. L., Teixeira, Z. L. de O., & Reck, A. M. (2016). Research in Music: Reflections on musical memories and the dimensions of “self experience”. Revista Digital Do LAV, 089–102. https://doi.org/10.5902/1983734821738