People with visual needs and self-portrait as a motivator to think art

Authors

  • Rogério Schraiber

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482169

Keywords:

People with visual needs, Identity and self-portrait, Inclusive education, Methodologies in art / education

Abstract

This article presents a reflection on the proposal of Stage Curriculum Supervised held in a class of students with visual needs. The project was developed as the theme Self-Portrait and Identity, whose main objectives were: the approximation of the visual arts to their students, in a perspective of inclusive education, the development of methodologies more suited to the teaching / learning to this reality and the training of future educators to act in different classes of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogério Schraiber

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais PPGART/UFSM

References

AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves de. “Multiculturalidade e um fragmento da história da arte/educação especial”. In: BARBOSA, Ana Mae. (Org.). I nquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002, p. 95 – 104.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9394. 1996.

CARVALHO, Francisco. “Reflexões em torno da inclusão em contexto educativo”. In: FREITAS, Soraia Napoleão. (Org.). Tendências Contem porâneas de Inclusão. Santa Maria: Ed. UFSM, 2008, p. 31-47.

CHILVERS, Jam. Dicionário Oxford de Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

FEDERAÇÃO NACIONAL DAS APAEs. Educação: dinâmica para o desenvolvimento – um olhar especial. Manual de Arte para profissionais da Educação. São Paulo: 2002.

FERRAZ, Maria Heloisa C. de T.; FUSARI, Maria F. de Rezende e. Metodologia do ensino de arte. São Paulo: Cortez, 2004.

FLÓREZ, Fernando castro. Sujeito a Comentário [I] – O terreno fértil da pintura. In: Pinacoteca do Estado de São Paulo. Uiso Alem any. São Paulo: Generalitat Valenciana, 2000, p. 195-200.

FLÓREZ, Fernando castro. Sujeito a Comentário [II] – Desenhos metálicos: gestos que constroem rostos. In: Pinacoteca do Estado de São Paulo. Uiso Alem any. São Paulo: Generalitat Valenciana, 2000, p. 201-206.

FREITAS, Soraia Napoleão. “Sob a ótica da diversidade e da inclusão: discutindo a prática educativa com alunos com necessidades educacionais especiais e a formação docente”. In: FREITAS, Soraia Napoleão (Org.) Tendências Contem porâneas de I nclusão. Santa Maria: Ed. UFSM, 2008, p. 19 – 30.

LIMA, Luisa. Apertem os cintos, a direção (as) sumiu! Os desafios da gestão nas escolas inclusivas. In: FREITAS, Soraia Napoleão, RODRIGUES, David, KREBS, Ruy. Educação inclusiva e necessidades educacionais especiais. Santa Maria: Ed. UFSM, 2005, p. 85 – 111.

MITLLER, Peter. Educação Inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. “A formação do professor e o ensino das Artes Visuais: o estágio curricular como campo de conhecimento”. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). A Form ação do Professor e o Ensino das Artes Visuais. Santa Maria: Ed. UFSM, 2005, p.57-72.

RODRIGUES, David. “Educação Inclusiva: Mais qualidade à diversidade”. In: FREITAS, Soraia, RODRIGUES, David, KREBS, Ruy (Orgs.). Educação I nclusiva e Necessidades Educacionais Especiais. Santa Maria: Ed. UFSM, 2005, p. 45-63.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Pressupostos para formação de direções de escola. Porto Alegre, 2000.

STOBÃUS, Claus Dieter, MOSQUERA, Juan José Mouriño. “Ideários da Educação Especial através de depoimentos de professores e seus alunos”. In: FREITAS, Soraia, RODRIGUES, David, KREBS, Ruy (Orgs.). Educação I nclusiva e Necessidades Educacionais Especiais. Santa Maria: Ed. UFSM, 2005, p. 113-133.

Published

2010-10-25

How to Cite

Schraiber, R. (2010). People with visual needs and self-portrait as a motivator to think art. Revista Digital Do LAV, 2(2), 142–162. https://doi.org/10.5902/198373482169