Arte Contemporânea na Educação Infantil: uma proposta de estágio

Authors

  • Sheila Maddalozzo Universidade Regional de Blumenau
  • Rebeca Amorim Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482151

Keywords:

Contemporary Art, Child Education, Aesthetics

Abstract

The article relates the experience of students from the Visual Arts major at the University of Blumenau Regional - FURB, during the course of Curricular Supervised Internship II in Visual Arts, lectured by me in the second half of 2006, which addressed the Contemporary Art in Children Education. The theme was chosen due to the difficulty of assessing contemporary art, as the general public has little contact with this kind of artistic production and even less with the new concepts of appreciation required for such. Believing that visual education begins early, it was decided to develop this theme with the children, initiating them into contact with contemporary art, questioning if they would be able to its enjoyment. The premise was that the theme would find acceptance among children, as they possess great openness of mind, an indispensable condition for the appreciation of contemporary art. Three teams of students have accepted the challenge and developed projects within this theme, each with a specific approach: 1) The contemporary art from the naïve perspective of a child, 2) Contemporary Art: preparing the eyes of the child, 3) A dialogue between the languages of art and the contemporary art echoing in Children’s Education. The internships were held, respectively, at Arno Zadrosny School and in two Centers of Children Education, Augusto Köester and Érica Braun, all in the city of Blumenau. The results were broadly satisfactory and confirmed our initial assumption, that the child can develop criteria for production and enjoyment of contemporary art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila Maddalozzo, Universidade Regional de Blumenau

Graduação em Artes Plásticas / Licenciatura pela UDESC, Doutora em História da Arte pela SORBONNE, na Universidade de Paris I

Rebeca Amorim, Universidade Regional de Blumenau

Graduação em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Regional de Blumenau, FURB

References

AMARAL, ARACY A. Textos do Trópico de Capricórnio: artigos e ensaios (1980-2005) – Vol. 3: Bienais e artistas contemporâneos no Brasil. São Paulo: Ed. 34, 2006.

ARCHER, M. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BARBOSA, A. M. (Org.) Inquietações e mudanças no ensino da arte. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2003.

BELTING, H. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

DANTO, A. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.

FERRAZ, M. H. C. de T., FUSARI, M. F. de R. Metodologia do ensino da arte. São Paulo: Cortez, 1993.

GARDNER, J. Cultura ou lixo? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

GUINSBURG, J.; BARBOSA, A. M. (Orgs.) O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PROPOSTA CURRICULAR DE SANTA CATARINA: educação infantil, ensino fundamental e médio: (disciplinas curriculares) /Coordenadoria Geral de Ensino de Santa Catarina. -Florianópolis: COGEN, 1998.

REFERENCIAL CURRICULAR NACIONAL PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL. Secretaria de Educação fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998.

RICHTER, S. R. S. A dimensão ficcional da arte na educação da infância. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2005.

TATIT, A.; MACHADO, Mª S. M. 300 propostas de artes visuais. 2 ed. São Paulo: Loyola, 2004.

WALLON, H. As origens do pensamento na criança. São Paulo: Manole, 1989.

Published

2010-10-25

How to Cite

Maddalozzo, S., & Amorim, R. (2010). Arte Contemporânea na Educação Infantil: uma proposta de estágio. Revista Digital Do LAV, 1(1), 116–130. https://doi.org/10.5902/198373482151