Intercultural planisphere Museums and mediation: new spaces and possibilities for change

Authors

  • Joana Macedo Doutoramento em Educação Artística, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734821405

Keywords:

Museums, Education, Democracy, Participation, Voluntary work

Abstract

Through a report of the experience as a volunteer in a community project developed by Casa da Cerca, a museological institution in Almada, Portugal, we intend to bring forward a reflexion on the way it questions the action of Educational Services, helping to design new contexts and possibilities. The construction of an Intercultural Planisphere, a hand made tile mural, thought out as a public arts project, has been developed in the field of utopia, which intends to relaunch the involvement of the local public school community and a group of volunteers around the construction of a new Civic Centre. By proposing new perspectives, our aim is to consider it in the field of critical pedagogy, under the influence of Paulo Freire or Jesús Martín Barbero, who has called out for Map-Educational projects, bringing traditional education institutions to fields located outside themselves, assuming the risk of creating new possibilities when engaging with urban communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joana Macedo, Doutoramento em Educação Artística, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto

Professora e mediadora cultural desde 2003, tem colaborado de forma transversal em projetos que cruzam a História da Arte Contemporânea, a programação cultural e a Educação em espaços de educação informal (Centro de Pedagogia e Animação do CCB, Museu Grão Vasco, Casa das Histórias Paula Rego) em Portugal.

Terminou recentemente mestrado com um estudo sobre uma tapeçaria bordada que Paula Rego. Participou como autora na exposição Ni Arte Ni Educación no Matadero em Madrid,  numa atividade concebida em parceria com o coletivo Pedagogias Invisíveis no Matadero de Madrid. É coordenadora de programação no Festival Andanças e professora de História da Arte. Dinamiza projetos de educação e inclusão social com a Associação Laredo, em parceria com o Museu de Arte Contemporânea de Serralves e a Fundação Calouste Gulbenkian.

References

ARENDT, Hannah (1968) La crise de la cultura, Gallimard, Paris.

BARBERO, Jesús Martín Barbero (2012) “Ciudad Educativa: De una sociedade con sistema educativo a una sociedade de saberes compartidos”, Educación Expandida, textos do Simpósio integrado no Festival Internacional ZEMO98, Sevilla.

CAMPOS, Mário Rainha, documentação de apresentação do projeto, enviada pelo coordenador do projeto aos voluntários. Disponível em: www.malmada.pt/casadacerca. Acesso em: 12/12/2015.

FREIRE, Paulo (2000) Pedagogia da Indignação. Cartas Pedagógicas e outros escritos, ed. Ana Maria Araújo Freire, UNESP (Universidade Estadual São Paulo), São Paulo.

HUYSSEN, Andreas (2009) “Sair da Amnésia: o Museu como Meio de Comunicação de Massas”, Museomania, ed. Nuno Grande, Coleção de Arte Contemporânea Público Serralves, número 12, Porto, ed. de Maio.

MÖRSCH, Carmen (2009) “At a Crossroad of Four Discourses: documenta 12 Gallery Education in between Affirmation, Reproduction, Deconstruction and Transformation”, documenta 12 education II. Between Critical Practice and Visitor Services, Berlin.

STERNFELD, Nora (2013) “Playing by The Rules of the Game. Participation in the postrepresentative museum”, CuMMA Papers # 1, Aalto University, Helsinqui.

Denise Frimer, “Pedagogical Paradigm’s: Documenta’s Reinvetion” / Art & Education. Disponível em: http://www.artandeducation.net/paper/pedagogical-paradigmsdocumenta%E2%80%99s-reinvention/. Acesso em: fevereiro de 2012.

Published

2016-08-17

How to Cite

Macedo, J. (2016). Intercultural planisphere Museums and mediation: new spaces and possibilities for change. Revista Digital Do LAV, 9(2), 167–180. https://doi.org/10.5902/1983734821405