Dance and pop culture

Authors

  • Odailso Sinvaldo Berte Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734817623

Keywords:

Body, Dance, Pop Culture, Image, Madonna

Abstract

This study emerges with an artistic and pedagogical experience and reflects on the possibility to articulate processes of teaching and creating dance with pop culture images. Pop culture can be understood as a niche of the so-called cultural pedagogies, accustomed to captivate the affections of bodies, enabling them to pleasure experiences and stimulate, in different ways, their perception and action in the world. Working with such elements coming from the living experience of the students is a critical and provocative challenge for arts teaching in general and particularly for dance teaching in contemporaneity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Odailso Sinvaldo Berte, Universidade Federal de Santa Maria

Coreógrafo, dançarino, professor e pesquisador em dança contemporânea;

Doutor em Arte e Cultura Visual - UFG

Mestre em Dança - UFBA

Especialista em Dança - FAP

Licenciado em Filosofia - UPF

Licenciado em Filosofia - UPF

References

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

AGUIRRE, I. Cultura visual, política da estética e educação emancipadora. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria, RS: Editora da UFSM, 2011.

AGUIRRE, I. Imaginando um futuro para a educação artística. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria, RS: Editora da UFSM, 2009.

AGUIRRE, I. Entornos da aprendizagem entre jovens produtores de Cultura Visual: traços e características. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I (Orgs.). Pedagogias culturais. Santa Maria, RS: Editora da UFSM, 2014.

BANES, S. Greenwich Village 1963: avant-garde, performance e o corpo efervescente. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BERTÉ, O. Corpos se (mo)vendo com imagens e afetos: dança e pedagogias culturais. 2014. 338 f. Tese de doutorado em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/4070. Acesso em 01 mar. 2015.

DAMÁSIO. A. Em busca de Espinosa: prazer e dor na ciência dos sentimentos. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2011.

DELEUZE, G. GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

ECO, H. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 2001.

FERNANDES, B. MultiMadonna: o papel da imagem contraditória na construção de um fenômeno da indústria cultural. Lisboa, Portugal: Chiado, 2010.

GIROUX, H. Cruzando as fronteiras do discurso: novas políticas em educação. Artmed: Porto Alegre, 1999.

GREINER, C. O corpo em crise: novas pistas e o curto circuito das representações. São Paulo: Annablume, 2010.

HERNÁNDEZ, F. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

KATZ, H.; GREINER, C. Por uma teoria do corpomídia. In: GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

KELLNER, D. A Cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

KINCHELOE, J. L.; MCLAREN, P. Repensando a teoria crítica e a pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books, 1999.

MACCARTHY, D. Arte Pop. São Paulo: Cosacnaify, 2002.

MARTINS, R.; SÉRVIO, P. Polêmicas e indagações acerca de classificações da cultura: alta, baixa, folk, massa. In: Visualidades: revista do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da UFG. v. 10, n.01. Jan-Jun. Goiânia, 2012.

O’BRIEN, L. Madonna: 50 anos: a biografia do maior ídolo da música pop. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

OSTERWOLD, T. Pop Art. Hong Kong, China: Taschen, 2011.

REBELLO, S. Alfred Hitchcock e os bastidores de Psicose. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2013.

SETENTA, J. S. O fazer-dizer do corpo: dança e performatividade. Salvador: EDUFBA, 2008.

SHUSTERMAN, R. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular. São Paulo: Ed. 34, 1998.

THE CONFESSIONS Tour. Madonna. Warner Music Vision. Warner Bros Records. Estados Unidos da América. 2006. 1 DVD (138 min): DVD, NTSC, color. TIBURI, M. O aluguel de nossos olhos e ouvidos. 2009. Disponível em: http://emdialogo.blogspot.com.br/2009/02/o-aluguel-de-nossos-olhos-e-ouvidospor.html. Acesso em 26 Jun. 2013.

VARGAS, H. Rock e música pop: espetáculo, performance, corpo. In: IMES: Revista de Comunicação do Centro Universitário Municipal de São Caetano do Sul. Ano III. N. 05. Jul/Dez. São Caetano do Sul, 2002.

Published

2015-04-30

How to Cite

Berte, O. S. (2015). Dance and pop culture. Revista Digital Do LAV, 8(4), 018–042. https://doi.org/10.5902/1983734817623