Does public tenure track for art teachers for elementary education privilege any artistic language?

Authors

  • Valéria Metroski de Alvarenga PPGAV - Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734814385

Keywords:

Public art Contest, Artistic languages, Basic Education

Abstract

It is possible that the evidence of public procurement for Art Teacher of Basic Education prioritize some of the four artistic languages (Music, Dance, Theatre and Visual Arts) through increased supply issues in one of them? To answer this question, we conducted a survey of objective evidence of public procurement for Art teachers of the Public Education Network conducted the last ten years (2003-2013) in 22 states. Following this survey, check if there were equal treatment from a quantitative point of view on the wording of the questions by the examination boards of public procurement in relation to the different artistic languages, as currently the most Art in undergraduate courses in Brazil offer separate artistic languages. We found that, in general, contests continue requesting that the Art teacher know the four artistic languages and favors the Visual Arts through increased amount of issues in that particular language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valéria Metroski de Alvarenga, PPGAV - Universidade do Estado de Santa Catarina

PPGAV - CEART - UDESC

Artes Visuais

References

ALCÂNTARA, Daniel Moreira. Questões de artes nas provas dos processos seletivos públicos municipais em Pernambuco (2009-2011). In: XXII CONFAEB Arte/Educação: Corpos em Trânsito 29 de outubro à 02 de novembro de 2012 Instituto de Artes /Universidade Estadual Paulista. Disponível em: http://faeb.com.br/livro03/Arquivos/comunicacoes/411.pdf Acesso em: 02/02/2015.

ALVARENGA, Valéria Metroski. O Projeto de Lei 7.032/10 prevê linguagens artísticas separadas na Educação Básica: será o fim da polivalência? Linguagens - Revista de Letras, Artes e Comunicação, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 261-275, set;/dez. 2013.

_________________________. Qual a situação das artes visuais nos concursos públicos para professores de arte na educação básica? 23º Encontro da ANPAP – “Ecossistemas Artísticos” 15 a 19 de setembro de 2014 – Belo Horizonte – MG, pp. 785-799. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2014/ANAIS/Comit%C3%AAs/2%20EAV/Val%C3%A9ria%20Metroski%20de%20Alvarenga.pdf Acesso em: 30/01/2015.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil - Realidade hoje e expectativas futuras. Estudos Avançados, vol.3 nº. 7 São Paulo, Set./Dez. 1989.

BRASIL. MEC. Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior. Parecer - Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Artes Visuais de Bacharelado e Licenciatura. Distrito Federal, 2007.

BRASIL. Lei 11.769/2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/lei/L11769.htm Acesso em: 09/06/2014.

CEARÁ, Governo do Estado do. Secretaria da Educação - Concurso Público: Caderno de provas objetivas – Arte. 2013. Disponível em: http://site.pciconcursos.com.br/provas/19399935/1c59c59b4468/p_arte_educa_o.pdf. Acesso em: 03/02/2015.

GATTI, Bernardete Angelina. Estudos quantitativos em Educação. In: BERNARDETE A. Gatti. / organização Walter E. Garcia; textos selecionados de Bernardete A. Gatti. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. (Coleção Perfis da Educação).

PARÁ, Governo do Estado do. Secretaria de Estado de Educação, Concurso Público para provimento de vagas de nível superior e fundamental – professor Artes. 2009. Disponível em: http://site.pciconcursos.com.br/provas/13818625/a9e5f4557fa9/411seduc_2009_artes.pdf. Acesso em: 03/02/2015.

PCI CONCURSOS. Provas para Download. Disponível em: http://www.pciconcursos.com.br/provas/professor-de-arte. Acesso em: 09/05/2014.

SÃO PAULO, Governo do Estado de. Secretaria de Estado da Educação - Coordenadoria de gestão de recursos humanos, Concurso Público para professor de educação básica II. Prova de conhecimentos específicos – Arte. 2013. Disponível: http://site.pciconcursos.com.br/provas/19691132/d884f76c4999/nsce01_001_artes_tipo_01.pdf. Acesso em: 03/02/2015.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar /Antoni Zabala; trad. Ernani F. da

F. Rosa – Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2015-04-30

How to Cite

Alvarenga, V. M. de. (2015). Does public tenure track for art teachers for elementary education privilege any artistic language?. Revista Digital Do LAV, 8(4), 105–121. https://doi.org/10.5902/1983734814385