Body Interaction in visual arts: study about the work of Lygia Clark
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734812271Keywords:
Body, Visual Arts, Interactions, Lygia ClarkAbstract
Body interactions are present in works by artists such as Lygia Clark, who faced the hegemonic conservatism of pictorial tradition that unfolded in the depletion of painting and innovations that permeate the relationships involving space, time, body, object and work. We seek, in this article, emphasize the value of the body itself throughout experiences with objects of culture and contemporary art. We had the purpose of elucidating the possibilities of integration of art into life and vice verse, suggesting an art/extended education, witch is not limited to a single theoretical current.Downloads
References
ADORNO/HORKHEIMER. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, 1985.
ARCHER, Michael. Arte contemporânea, uma história concisa. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2001.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de arte. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2004.
_______. Arte-educação contemporânea, Consonâncias Internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.
_______. Inquietações e mudanças no ensino da arte. 2. Edição. São Paulo: Ed. Cortes, 2003.
_______. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: Ed. C/arte, 1998.
BARTHES Roland. A morte do autor. In. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BRITO, Ronaldo. Neoconcretismo. São Paulo: Ed. Cosac & Naify, 1999.
CARNEIRO, Beatriz Scigliano. Relâmpagos com claror. Rio de Janeiro: Ed. Imaginário, 2004.
CHIPP, Herschel. B. Teorias da arte moderna. 2. Edição, São Paulo: Ed. Martins Fontes, 1999.
FREIRE, Cristina. Arte conceitual. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, 2006.
GOMBRICH, Ernest Hans. A história da arte. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 1985.
GULLAR, Ferreira. Etapas da arte contemporânea: do Cubismo à Arte Neoconcreta. 3 Ed. Rio de Janeiro: Revan, 1999.
GULLAR, Ferreira. In: Lygia Clark. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1998, p.59-67.
HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projetos de trabalho. Porto Alegre: Ed. Artmed, 2002.
_______. Catadores da Cultura Visual. Porto Alegre: Ed. Mediação, 2007.
MARTINS Vitor. Introdução. In. PAIVA, José Carlos e MARTINS Catarina (Org.) Investigar a partir da acção intercultural. ID – CAI (Coletivo de Acção e Investigação). Porto – Portugal: GESTO, 2011.
MILLIET, Maria Alice. Lygia Clark: obra trajeto. São Paulo: USP, 1992.
NELSON, Lisa. Vu du Corps. Mouvement et perception. Bruxelles, Nouvelles de Danse, nº 48, 49, Automme-Hiver 2001.
ROLNIK, Suely. In: Lygia Clark. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1998, p.341-348.
SANTAELLA, Lucia. Por que as comunicações e as artes estão convergindo? São Paulo: Ed. Paulus, 2005.
TOURINHO, Irene. Transformações no ensino da Arte: algumas questões para uma reflexão conjunta. In: Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7. Edição. São Paulo: Ed. Cortes, 2012.
WANDERLEY, Lula. O dragão pousou no espaço. Arte contemporânea, sofrimento psíquico e o objeto relacional de Lygia Clark. Rio de Janeiro: Ed. Rocco, 2002.