Cell phone images and narratives of students and art teachers from Macapá/AP(Amapá State)

Authors

  • Clicia Tatiana A. Coelho
  • Erinaldo Alves do Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734810735

Keywords:

Image, Process of subjectivation, Visual Arts Teaching, Visual Culture

Abstract

This article reflects upon the images stored on the mobile phones of a group of elementary school students and their reverberations in the educational context, including the action of storing such images as a spreading motto of subjectivity processes. This paper uses discourse analysis to address the regularities and inconsistencies that exist within the ways students and Art teachers see and are seen through images. This work discusses the ways research participants relate to images especially through some principles of Visual Culture Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clicia Tatiana A. Coelho

Grupo de Pesquisa em Ensino de Artes Visuais Universidade Federal da Paraíba

Erinaldo Alves do Nascimento

Grupo de Pesquisa em Ensino de Artes Visuais Universidade Federal da Paraíba

References

BRASIL. Câmara. Senado. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27.839.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília, DF: MEC, SEF, 1997.

______. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. PNE verso e reverso: Plano Nacional de Educação. Rio de Janeiro: Folha Dirigida, 2001.

______. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF, 2007. Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em: jun. 2012.

______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Resolução CNE/CEB 7/2010. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de dezembro de 2010, Seção 1, p. 34. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em: ago. 2013.

CANCLINI, N. G. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução: Heloísa P. Cintrão e Ana Regina Lessa. 2ª Ed. São Paulo: EDUSP, 1998.

COELHO, C. T. A. Imagens de celulares e práticas culturais juvenis no cotidiano escolar. 2013. 167f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal da Paraíba, Universidade Federal de Pernambuco, João Pessoa, 2013.

FREEDMAN, K. Currículo dentro e fora da escola: representações da arte na cultura visual. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

HERNÁNDEZ, F. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

__________. Como pode a educação da cultura visual contribuir com a educação das artes. In: RODRIGUES, E. B. T; ASSIS, H. L. (Orgs.). Educação das artes visuais na perspectiva da cultura visual: conceituações, problematizações e experiências. SEDUC, GO, 2010, p. 59-86.

MARTINS, R. Das belas artes à cultura visual: enfoques e deslocamentos. In: MARTINS R. (Org.) Visualidade e educação. Goiânia: FUNAPE, 2008, p. 25-35.

MICHAELIS, Moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1998, p. 2260.

NASCIMENTO, E. A. Mudanças nos nomes da arte na educação: qual infância? Que ensino? Quem é o bom sujeito docente? São Paulo, 2005, Tese (Doutorado em Artes), Universidade de São Paulo.

___________. Singularidades da educação da cultura visual nos deslocamentos das imagens e

das interpretações. In. MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 209-226.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, 2001.

Disponível em: <http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-

%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf. Acesso em mar. 2012.

TOURINHO, I; MARTINS, R. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p.51-69.

Published

2013-09-23

How to Cite

Coelho, C. T. A., & Nascimento, E. A. do. (2013). Cell phone images and narratives of students and art teachers from Macapá/AP(Amapá State). Revista Digital Do LAV, (11), 172–191. https://doi.org/10.5902/1983734810735