Dispossessing the curriculum: Image, educational practice and experience lived in the anarcho-punk movement
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734810732Keywords:
Qualitative research, Lived experience, Educational practice, Anarcho-punk movementAbstract
This text presents aspects of a methodological pathway followed in a research that aims to understand how experiences lived outside school can mingle into school through educational practice. It also discusses the learning/knowledge relation as a local practice which presupposes to consider daily life actions and meanings. Educational practices inspired in lived experiences in the anarcho-punk movement – collective organization without hierarchies – are used as teaching strategy. Data was collected through focal groups organized with five boys and five girls from a city public school in Macapá, State of Amapá.Downloads
References
AGUIRRE, Imanol. Imaginando um futuro para a educação artística. In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (Orgs.). Educação da cultura visual: Narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2009, p. 157-186.
AIAM, Renato (Org.). Informativo: o punk & a contracultura. Sem data. BARBOUR, Rosaline. Grupos focais. Tradução de Marcelo Figueiredo Duarte. Porto Alegre: Artmed, 2009.
DENZIN, Norman e LINCOLN, Yvonna S (Eds.). Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman e LINCOLN, Yvonna. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 15-41.
DIAS, Belidson. Acoitamentos: os locais da sexualidade e gênero na arte/educação contemporânea. In: MARTINS, Raimundo (Org.), Visualidades: Revista do Programa de Mestrado em Cultura Visual, V 4, 2006, n. 1 e 2, p.101-131.
DUNCUM, Paul. Por que a arte-educação precisa mudar e o que podemos fazer. In TOURINHO, Irene e MARTINS, Raimundo (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 15-30.
GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, Martin W. e Gaskell (Eds.). Pesquisa qualitativa com texto, imagens e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareshi. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 64-89.
GIROUX, Henry A. e SIMON, Roger. Cultura Popular e Pedagogia Crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa e SILVA, Tomaz Tadeu (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. Tradução de Maria Aparecida Baptista, 8ª . Ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 93-124.
GOODSON, Ivor F. Goodson. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, Antonio (Org.). Vidas de professores. 2ª ed. Porto: Porto Editora, 2000. p. 63-78.
MARTINS, Raimundo. Pensando com imagens para compreender criticamente a experiência visual. In: RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira e ASSIS, Henrique Lima (Orgs.). Educação das artes visuais na perspectiva da cultura visual: conceituações, problematizações e experiências. Goiânia: SEDUC, 2010, p. 19-38.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa e SILVA, Tomaz Tadeu. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa e SILVA, Tomaz Tadeu (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2005, p.7-37.
O’HARA, Craig. A filosofia do punk: muito mais do que barulho. Tradução de Paulo Gonçalves. São Paulo: Radical Livros, 2005.
OLIVEIRA, Inês Barbosa e SGARBI, Paulo. Estudos do cotidiano & Educação. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2008.
OLIVEIRA, Vantiê C. Carvalho de. O movimento anarco-punk: a identidade e a autonomia nas produções e nas vivências de uma tribo urbana juvenil. Natal: Editor Vantiê Clínio Carvalho de Oliveira, 2008.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 1ª ed. Belo Horizonte. Autêntica. 2006.
SOUSA, Rafael Lopes de. Punk: cultura e protesto - as mutações ideológicas de uma comunidade juvenil. São Paulo: Edições Pulsar, 2002.
STEINBERG, Shirley R. e KINCHELOE, Joe L. Sem segredos: cultura infantil, saturação de informação e infância pós-moderna. In: STEINBERG, Shirley R. e KINCHELOE, Joe L. Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Tradução de George Eduardo Japiassú Bricio. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
TOURINHO, Irene. Ouvindo escolhas de alunos: nas aulas de artes eu quero aprender... In: MARTINS, Raimundo (Org.). Visualidade e Educação. Goiânia: FUNAPE, 2008.
________. Educação estética, imagens e discursos: cruzamentos nos caminhos da prática escolar. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2009, p. 141-156.
TOURINHO, Irene e MARTINS, Raimundo. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p. 51-68.