Experiments in teaching with art in the Initial Years of Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734888071

Keywords:

Curriculum, Art, OficinArte, Teaching, DidacticArtist

Abstract

In this article, teaching involved with art asks about the results that a curriculum does not predict: when can these be responsible for an education that addresses issues beyond the assimilation of programmatic contents? And: how can art participate in these moments? The ways of acting with the curriculum are questioned in the face of the infinite possibilities present in the creative forces of art, which may be translated into education in the sensitivity of a teacher who invents didactics that exceed the hard lines of the curriculum, with studies based on Gilles Deleuze, Félix Guattari and Sandra Corazza. The writing discusses the preparation and execution of OficinArtes, meetings with children in the first year of Early Years at a municipal public school. We have some suspicions regarding the guarantees for children to acquire skills in their learning. Our objective was to define some lines that call art as a set of active forces. The doctoral research, from which this article is extracted, used the cartographic method, which has the characteristic of monitoring processes by searching attentively to the clues that arrive. The issue of unfolding a curriculum with more powerful didactics that capture children was problematic. It is in this aspect that a classroom can be a factory of practices responsible for inventive activities. School practices cast on ready-made models require a teacher to meet forces that feed a creative need, with art she can put the curriculum, and everything it involves, in motion.

Downloads

Author Biographies

Emanuele Dias Lopes, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Formada no magistério, em Anos Iniciais, pelo Instituto Juvenal Miller. Em 2010 formou-se pela Universidade Federal do Rio Grande no curso Letras/Português e no ano de 2014 formou-se em Letras/Francês, no mesmo ano especializou-se em Educação Infantil e Anos Iniciais. No ano de 2015, concluiu sua segunda especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional - nesse mesmo ano, fez cursos de formação voltados à área da educação e deu início, como professora/monitora de letramento no Projeto Mais Educação, projeto este que findou-se no final do primeiro semestre de 2016. Em 2018 concluiu uma especialização em Tecnologia da Informação e Comunicação em Educação - TICEDU, é Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEDU, ambos pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. No ano de 2019 formou-se em pedagogia e é professora alfabetizadora dos anos iniciais, na rede municipal, da escola de ensino fundamental França Pinto, na cidade do Rio Grande/RS. Atualmente é doutoranda profissional em educação e tecnologia - IFSUL - Campus Pelotas - sob orientação do Prof. Dr. Alberto d'Ávila Coelho.

Alberto D'Avila Coelho, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Professor titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, campus Pelotas/ RS. Doutor e mestre em Artes Visuais. Líder do Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade: experimentações com arte e filosofia - EXPERIMENTA/ CNPq/ IFSUL.

References

AUERBACH, Patricia. O Lenço. São Paulo: Editora Brinque-Book, 2013.

BLANCHOT, Maurice. La part du feu. Paris: Editora Éditions Gallimard, 1949.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CORAZZA, Sandra Mara. Docência-pesquisa da diferença: poética de arquivo-mar. Porto Alegre: Doísa, 2017.

CORAZZA, Sandra Mara. Escrileituras: Ler-Escrever em Meio à Vida: Didática-Artística da Tradução: Transcrições. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

CORAZZA, Sandra Mara. Uma vida de professora. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005. – p.144.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição (Tradução de Luiz B. L. Orlandi). São Paulo: Editora 34, 2018.

DELEUZE, Gilles. Espinosa filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Palestra proferida em 17 de março de 1987. Trad. José Marcos Macedo. Edição brasileira: Folha de São Paulo, junho de 1999.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia, vol. 3, São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? 2 ed. São Paulo: Editora 34, 1993.

FOUCAULT, Michel de. O pensamento do fora. Crítica, n° 229 (junho de 1966), p. 523-546, retomado em Dits et Writings I. 1954-1969, Gallimard, Paris, 1994 (NRF), p. 521.

KROEF, Ada. et al. Breviário dos sonhos em educação. São Leopoldo: Editora Oikos, 2019.

NIETZSCHE, Friedrich. O Nascimento da Tragédia. São Paulo: Companhia de Bolso, 2020.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

PELBART, Peter Pal. Da Clausura do fora ao fora da clausura: loucura e desrazão. São Paulo: Editora Iluminuras, 1989.

PREFEITURA MUNICIPAL DO RIO GRANDE. Secretaria de município da educação. Documento orientador curricular do território rio-grandino: ensino fundamental [Recurso Eletrônico] / Felipe Alonso dos Santos (org) [et al]. Il. capa por Michelle Coelho Salort – Rio Grande: SMED, 2019.

RAMPAZO, Alexandre. Um universo numa caixa de fósforos. São Paulo:‎ Editora Panda Books, 2011.

RUILLIER, Jérôme. Aqui é minha casa. São Paulo: Martins, 2009.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche. A poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

YOUNG, Ed. Sete Camundongos Cegos. Tradução de Monica Stahel. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

Published

2024-09-10

How to Cite

Lopes, E. D., & Coelho, A. D. (2024). Experiments in teaching with art in the Initial Years of Basic Education. Revista Digital Do LAV, 17(1), e15/1–19. https://doi.org/10.5902/1983734888071