Media and diversity in schools: educating for citizenship through multiliteracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435331

Keywords:

School, Citizenship, Multiliteracy.

Abstract

Media should not be the sole responsible for the proliferation of biased and prejudicial social behavior albeit it is possible to assert their role in the discursive reproduction of ideologies that underlie such practices. Regarding the Brazilian schooling system, it is the duty of schools as institutions to promote citizenship acritical reading and reflection upon society, its groups and practices, most often neglected in the day to day. This paper is theoretically grounded on DCNs (2010), PCNs (1997), OCEM (2006), BNCC (2017) Cope and Kalantzis (2006), Rojo (2012) as well as Oliveira and Mariotto (2010) to discuss how schools should approach media content particularly those that are part of the lives of school students nowadays. To do so, education for citizenship is investigated in their association to the school curriculum such as proposed by the official documents in which the value of multiliteracy is argued based on their account of semiotic and social diversity to deconstruct at school biased discourses and social practices.

Author Biography

Larissa de Pinho Cavalcanti, UFRPE/UAST

Professora Adjunta da Licenciatura em Letras, Doutora em Linguística.

References

BERTRAND, Luiz Albala (org). Cidadania e Educação: rumo a uma prática significativa. Campinas: Papirus, 1999.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 1997. 126p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCCpublicacao.pdf.Acesso em: 06 abril 2017.

CAVALCANTI, Larissa de Pinho. Devious Maids: Representações Sociais sobre Mulheres Latinas em uma Perspectivas Multimodal. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Pernambuco. Programa de Pós-Graduação em Letras. 2017.

COLLETA, Denise; OLIVEIRA, Angélica. Quase famosos. In: Revista Galileu. Disponível em: http://revistagalileu.globo.com/Revista/Common/0,,EMI166318-17773-1,00-QUASE+FAMOSOS.html. Acesso em: 22 de abr. 2018.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London/NY: Routledge, 2006.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: New literacies, new learning. In: Pedagogies: An International Journal, vol. 4(3), 2009, pp. 164-195. Disponível em: https://newlearningonline.com/_uploads/pedagogiesm-litsarticle1.pdf Acesso em: 28 maio 2015.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Research and Writing. 2018. Disponível em: http://newlearningonline.com/kalantzis-and-cope/research-writing. Acesso em: 28 maio 2018.

GITLIN, Todd. Prime Time Ideology: The Hegemonic Process in Television Entertainment. In: Social Problems, vol. 26, n. 3, 1979. pp. 251-266. Disponível em: http://www.csub.edu/~rdugan2/SOC%20577%20Pop%20Culture/gitlin%20and%20prime%20time%20ideology.pdf. Acesso em:28 maio 2015

MARTIN, Maria. A geração que não assiste mais TV e corre atrás dos 'youtubers'. 15 ago. 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/08/13/tecnologia/1502578288_835104.html. Acesso em: 21 abril 2018.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Linguagem e escola na construção de quem somos. In: FERREIRA, Aparecida de Jesus. (Org.) Identidades sociais de raça, etnia, gênero e sexualidade: práticas pedagógicas em sala de aula de línguas e formação de professores/as. Campinas: Pontes, 2012. p. 9-12.

OLIVEIRA, Neide Aparecida; MARIOTTO, Vanessa Aparecida. Televisão, educação e crianças: os desafios da escola e da família. In: ECCOM, v. 1, n. 1, 2010, pp. 39-45. Disponível em: http://fatea.br/seer/index.php/eccom/article/view/238/192. Acesso em: 21 abril de 2018.

ORLANDO, Andreia Fernanda. Do Letramento aos Multiletramentos: Contribuições à Formação de Professores(as) com vistas à Questão Identitária. In: Revista Travessias, vol. 7, p. 414-431, 2013.

PEREIRA, Germana da Cruz. As representações do gênero feminino no seriado televisivo A grande família: uma análise crítica do discurso imagético-verbal. Universidade Federal do Ceará. Centro de Humanidades. Tese de Doutoramento. 155f. Fortaleza: Ceará, 2014. Disponível em:

http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/10509/1/2014_tese_

gcpereira.pdf. Acesso em: 04 julho de 2016.

ROCHA, Cláudia. Formação Cidadã, Tecnologia E Ensino De Línguas Na Perspectiva Do Letramento Crítico. In: SANTOS, Leandra Ines Seganfredo; SILVA, Rosana Rodrigues da (eds.). Multiletramentos: educação, linguagem e sociedade. Sinop: Editora Unemat, 2015. pp. 08-18.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: Diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; ALMEIDA, Eduardo de Moura (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, 264 p.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DE PERNAMBUCO. Plano Estadual de Educação: 2015-2025. Recife: Seduc, 2015.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

STREET, Brian. What's "new" in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. In: Current Issues in Comparative Education, v.5, n.2, p.77-91. 2003.

Published

2020-01-31

How to Cite

Cavalcanti, L. de P. (2020). Media and diversity in schools: educating for citizenship through multiliteracy. Education, 45(1), e4/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984644435331