Media and diversity in schools: educating for citizenship through multiliteracy
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644435331Keywords:
School, Citizenship, Multiliteracy.Abstract
Media should not be the sole responsible for the proliferation of biased and prejudicial social behavior albeit it is possible to assert their role in the discursive reproduction of ideologies that underlie such practices. Regarding the Brazilian schooling system, it is the duty of schools as institutions to promote citizenship acritical reading and reflection upon society, its groups and practices, most often neglected in the day to day. This paper is theoretically grounded on DCNs (2010), PCNs (1997), OCEM (2006), BNCC (2017) Cope and Kalantzis (2006), Rojo (2012) as well as Oliveira and Mariotto (2010) to discuss how schools should approach media content particularly those that are part of the lives of school students nowadays. To do so, education for citizenship is investigated in their association to the school curriculum such as proposed by the official documents in which the value of multiliteracy is argued based on their account of semiotic and social diversity to deconstruct at school biased discourses and social practices.References
BERTRAND, Luiz Albala (org). Cidadania e Educação: rumo a uma prática significativa. Campinas: Papirus, 1999.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 1997. 126p.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCCpublicacao.pdf.Acesso em: 06 abril 2017.
CAVALCANTI, Larissa de Pinho. Devious Maids: Representações Sociais sobre Mulheres Latinas em uma Perspectivas Multimodal. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Pernambuco. Programa de Pós-Graduação em Letras. 2017.
COLLETA, Denise; OLIVEIRA, Angélica. Quase famosos. In: Revista Galileu. Disponível em: http://revistagalileu.globo.com/Revista/Common/0,,EMI166318-17773-1,00-QUASE+FAMOSOS.html. Acesso em: 22 de abr. 2018.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London/NY: Routledge, 2006.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: New literacies, new learning. In: Pedagogies: An International Journal, vol. 4(3), 2009, pp. 164-195. Disponível em: https://newlearningonline.com/_uploads/pedagogiesm-litsarticle1.pdf Acesso em: 28 maio 2015.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Research and Writing. 2018. Disponível em: http://newlearningonline.com/kalantzis-and-cope/research-writing. Acesso em: 28 maio 2018.
GITLIN, Todd. Prime Time Ideology: The Hegemonic Process in Television Entertainment. In: Social Problems, vol. 26, n. 3, 1979. pp. 251-266. Disponível em: http://www.csub.edu/~rdugan2/SOC%20577%20Pop%20Culture/gitlin%20and%20prime%20time%20ideology.pdf. Acesso em:28 maio 2015
MARTIN, Maria. A geração que não assiste mais TV e corre atrás dos 'youtubers'. 15 ago. 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/08/13/tecnologia/1502578288_835104.html. Acesso em: 21 abril 2018.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Linguagem e escola na construção de quem somos. In: FERREIRA, Aparecida de Jesus. (Org.) Identidades sociais de raça, etnia, gênero e sexualidade: práticas pedagógicas em sala de aula de línguas e formação de professores/as. Campinas: Pontes, 2012. p. 9-12.
OLIVEIRA, Neide Aparecida; MARIOTTO, Vanessa Aparecida. Televisão, educação e crianças: os desafios da escola e da família. In: ECCOM, v. 1, n. 1, 2010, pp. 39-45. Disponível em: http://fatea.br/seer/index.php/eccom/article/view/238/192. Acesso em: 21 abril de 2018.
ORLANDO, Andreia Fernanda. Do Letramento aos Multiletramentos: Contribuições à Formação de Professores(as) com vistas à Questão Identitária. In: Revista Travessias, vol. 7, p. 414-431, 2013.
PEREIRA, Germana da Cruz. As representações do gênero feminino no seriado televisivo A grande família: uma análise crítica do discurso imagético-verbal. Universidade Federal do Ceará. Centro de Humanidades. Tese de Doutoramento. 155f. Fortaleza: Ceará, 2014. Disponível em:
http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/10509/1/2014_tese_
gcpereira.pdf. Acesso em: 04 julho de 2016.
ROCHA, Cláudia. Formação Cidadã, Tecnologia E Ensino De Línguas Na Perspectiva Do Letramento Crítico. In: SANTOS, Leandra Ines Seganfredo; SILVA, Rosana Rodrigues da (eds.). Multiletramentos: educação, linguagem e sociedade. Sinop: Editora Unemat, 2015. pp. 08-18.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: Diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; ALMEIDA, Eduardo de Moura (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, 264 p.
SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DE PERNAMBUCO. Plano Estadual de Educação: 2015-2025. Recife: Seduc, 2015.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
STREET, Brian. What's "new" in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. In: Current Issues in Comparative Education, v.5, n.2, p.77-91. 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

