Media-Education and production of a critical-communicative reality in the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644483960Keywords:
Media-Education, School-Physical Education, Pandemic, Actor-Network TheoryAbstract
This paper deals with the articulation between School Physical Education (PE) and Media-Education (ME) during Emergency Remote Teaching (ERT). The objective of the research was to map and describe a pedagogical reality produced during the pandemic scenario. Methodologically, the study started from an Action-Research that developed an intervention based on a pedagogical dialogue themed on racism in sport during school PE classes at ERT. Following a socio-materialist orientation, this article was systematized in the format of an actor-network report about the pedagogical interlocution produced, which evidenced experiences built by a hybrid collective and which gave rise to a formative moment that valued critical and communicative aspects. This indicator reinforces the pertinence and strength given to the didactic actions provided by the articulation of Physical Education classes with Media-Education. The experience undertaken also showed that it is necessary to recognize that non-human materiality affects and constitutes us, being essential in the production of education.
References
ARAÚJO, Allyson Carvalho; OVENS, Alan. Distanciamento social e o ensino de Educação Física: estratégias, tecnologias e novos aprendizados. Movimento, [s. l.], p. e28017–e28017, 2022. Disponível em: https://abre.ai/hPiX. Acesso em: 20 dez. 2023.
BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Educação & Sociedade, [s. l.], v. 30, p. 1081–1102, 2009. Disponível em: https://bit.ly/42FLiSI. Acesso em: 25 abr. 2023.
BIANCHI, Paula; MORAES, João Carlos Pereira de; FILHO, Edgar Gomes Viana. Educação Física na perspectiva da Mídia-Educação: relato de uma experiência na escola. Cadernos do Aplicação, [s. l.], v. 36, 2023. Disponível em: https://abre.ai/hPiT. Acesso em: 20 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. BNCC. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2uLz78O. Acesso em: 5 ago. 2020.
BRUM DOS SANTOS, Any Gracyelle et al. Panorama das Aulas de Educação Física no Brasil, Durante as Medidas de Distanciamento Social. EaD em Foco, [s. l.], v. 13, n. 1, p. E1972, 2023. Disponível em: https://abre.ai/hPiM. Acesso em: 5 jan. 2024.
BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Educação & Realidade, [s. l.], v. 35, n. 3, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3Mbz1zQ. Acesso em: 25 abr. 2023.
BUCKINGHAM, David. Going Critical: On the Problems and the Necessity of Media Criticism. [S. l.]: David Buckingham Files, 2018. Disponível em: https://encr.pw/ODCFW. Acesso em: 25 abr. 2023.
BUCKINGHAM, David. The media education manifesto. Cambridge: Polity Press, 2019.
CALLON, Michel. Entrevista com Michel Callon: dos estudos de laboratório aos estudos de coletivos heterogêneos, passando pelos gerenciamentos econômicos. Sociologias, [s. l.], p. 302–321, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3plKXGi. Acesso em: 9 maio 2023.
COSTA, Alan Queiroz da; MEZZAROBA, Cristiano; ZYLBERBERG, Tatiana Passos. Mídias e tecnologias como “linguagens”: vamos engendrar possibilidades à Educação Física? Cadernos do Aplicação, [s. l.], v. 36, 2023. Disponível em: https://abre.ai/hPiG. Acesso em: 20 dez. 2023.
COUTINHO, Francisco Ângelo et al. Proposta de uma unidade de análise para a materialidade da cognição. Revista SBEnBIo, [s. l.], n. 7, p. 1930–1942, 2014. Disponível em: https://abre.ai/hPiz. Acesso em: 2 jul. 2020.
FANTIN, Monica. Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 27–40, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3HUkshC. Acesso em: 28 jul. 2020.
FANTIN, Monica. O lugar da formação e mediação nas literacias e competências midiáticas de crianças e jovens estudantes. Revista Tempos e Espaços em Educação, [s. l.], v. 13, n. 32, p. 1–18, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3BbZd74. Acesso em: 25 abr. 2023.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2005.
JUNIOR, Sebastião Egídio Ferreira; MENDES, Diego de Sousa. Educação Física escolar e o Regime Especial de Atividades Não Presenciais : um estudo inspirado na Teoria Ator-Rede. Cadernos do Aplicação, [s. l.], v. 36, 2023. Disponível em: https://abre.ai/hPix. Acesso em: 20 dez. 2023.
LATOUR, Bruno. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2017.
LATOUR, Bruno. Como falar do corpo? A dimensão normativa dos estudos sobre a ciência. In: NUNES, João Arriscado; ROQUE, Ricardo (org.). Objectos impuros. Experiências em estudos sociais da ciência. Porto: Edições Afrontamentos, 2008. p. 39–61.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: EDUFBA, 2012.
LEITE, Leilane Shamara Guedes Pereira et al. O ensino remoto de Educação Física em narrativa: entre rupturas e aprendizados na experiência com a tecnologia. Movimento, [s. l.], p. e28022–e28022, 2022. Disponível em: https://abre.ai/hPiq. Acesso em: 20 dez. 2023.
LEMOS, André. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.
LIMA, Marcio Roberto de. Exergames como possibilidade de ressignificação da docência na cultura digital. Revista e-Curriculum, [s. l.], v. 18, n. 4, p. 1857–1878, 2020. Disponível em: https://encurtador.com.br/mwCOZ. Acesso em: 16 mar. 2021.
LIMA, Marcio Roberto de; MENDES, Diego Sousa; LIMA, Eduardo de Matos. Exergames na Educação Física Escolar como potencializadores da ação docente na cultura digital. Educar em Revista, [s. l.], v. 36, p. e66038, 2020. Disponível em: https://bitlybr.com/dBRar. Acesso em: 18 nov. 2020.
LIMA, Marcio Roberto de; NASCIMENTO, Silvania Sousa do. Pensar e agir ‘fora da caixa’: jogo digital e produção de afetações pedagógicas na formação inicial de professores. Ciência & Educação (Bauru), [s. l.], v. 27, p. 1–17, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3MaTPre. Acesso em: 6 out. 2021.
LIMA, Marcio Roberto de; RIBEIRO, Pedro Tadeu de Castro. Seguindo exergames em uma sequência didática: o que um jogo digital ‘faz-fazer’? Revista Ponto de Vista, [s. l.], v. 13, n. 1, p. 01–21, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/16406. Acesso em: 13 maio 2024.
MELO, Maria de Fátima Aranha de Queiroz. Mas de onde vem o Latour?. Pesquisas e Práticas psicossociais, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 258–268, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3C2ChIo. Acesso em: 11 nov. 2022.
MENDES, Diego Sousa. Cultura digital e cultura corporal de movimento: apontamentos preliminares sobre o contemporâneo. In: DORENSKI, Sérgio; LARA, Larissa; ATHAYDE, Pedro (org.). Comunicação e mídia: história, tensões e perspectivas. Natal: EDUFRN, 2020. p. 29–44.
MEZZAROBA, Cristiano. A mídia, as tecnologias e a educação física no Brasil: uma descrição genealógica. Revista Tempos e Espaços em Educação, [s. l.], v. 13, n. 32, p. 1–23, 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/13065. Acesso em: 9 maio 2023.
MOREIRA, Evando Carlos; MOREIRA, Raquel Stoilov Pereira. Educação física, jogos eletrônicos e BNCC: como os livros didáticos abordam a temática?. Cadernos do Aplicação, [s. l.], v. 36, 2023. Disponível em: https://abre.ai/hPib. Acesso em: 20 dez. 2023.
OLIVEIRA, Khalmel Gabriel Lima de; MENDES, Diego de Sousa. Produzindo podcasts na educação física escolar: possibilidades e desafios durante o ensino remoto emergencial. RENOTE, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 272–281, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3nIo9Qv. Acesso em: 9 maio 2023.
OLIVEIRA, Kaio Eduardo de Jesus; PORTO, Cristiane de Magalhães. Educação e teoria ator-rede: fluxos heterogêneos e conexões híbridas. Ilhéus: EDITUS, 2016.
OVENS, Alan Patrick; PHILPOT, Rod; BENNETT, Blake. Aprendizagem virtual: um autoestudo sobre evoluções em práticas pedagógicas. Movimento, [s. l.], p. e28021–e28021, 2022. Disponível em: https://abre.ai/hPh2. Acesso em: 20 dez. 2023.
PIRES, Giovani De Lorenzi; PEREIRA, Rogério Santos. Educação Física, esporte, lazer e TICs: trajetória, demandas e perspectivas para a docência e a pesquisa no Século XXI. In: MOREIRA, Wagner Wey; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení (org.). Educação Física & esportes: novas perspectivas para o Século XXI. Campinas: Papirus, 2016. p. 237–261.
RODRIGUEZ, Victor Amar. Ensinando Educação Física a narrativa de uma futura professora. Movimento, [s. l.], p. e28023–e28023, 2022. Disponível em: https://abre.ai/hPhU. Acesso em: 20 dez. 2023.
SILVA, Patrícia; PRETTO, Nelson. Sociomaterialidade e Teoria Ator-Rede na educação. Atos de Pesquisa em Educação, [s. l.], v. 16, p. 1–20, 2021. Disponível em: https://bitlybr.com/yjQrS. Acesso em: 16 set. 2021.
SILVA, Ana Carolina Oliveira; SOUSA, Shirliane de Araújo; MENEZES, Jones Baroni Ferreira de. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, [s. l.], n. 36, p. 298–315, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3nPx6HJ. Acesso em: 24 abr. 2023.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 15–26, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3VLUySS. Acesso em: 9 maio 2023.
SØRENSEN, Estrid. The Materiality of Learning: Technology and Knowledge in Educational Practice. New York: Cambridge University Press, 2009.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1996.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, [s. l.], v. 31, n. 3, p. 443–466, 2005. Disponível em: https://bit.ly/44MN5ar. Acesso em: 7 abr. 2022.
VENÂNCIO, Luciana et al. Relações com os saberes e experiências (auto)formativas na Educação Física: perspectivas docentes ao confrontar injustiças sociais em situações adversas de ensino e aprendizagem. Movimento, [s. l.], p. e28020–e28020, 2022. Disponível em: https://abre.ai/hPhM. Acesso em: 20 dez. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)