The Bureaucracy of New Public Management: the parallel world of accountability
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644483241Keywords:
New public management, Public policy, Bureaucracy, High education, ReuniAbstract
The aim of this article is to analyze the relationship between New Public Management and bureaucracy in the Support Program for Restructuring and Expansion Plans of Federal Universities (Reuni), with reference to the Federal University of São Carlos (UFSCar). The methodology used in the research was document analysis and semi-structured interviews with nine agents who worked during the implementation period of Reuni at the University from 2007 to 2012. The central category of analysis was performativity, being subdivided into four subcategories: regulatory processes; remote control; evaluation processes; and accountability. The results show that the actions taken by UFSCar aiming to increase its performance, to reach the indicators, internal and external, to the policy, resulted in the intensification of the accountability process by the University, reinforcing the old rigidity and control arising from of the bureaucratic model by creating a parallel world of accountability in the face of the performativity results required of the sector.
References
BRASIL. Decreto n.° 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - Reuni. Diário Oficial da União [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 25 abr. 2007. Seção 1, p. 5.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 09 mar. 2020.
COSTA, Jean Mário Araújo; CUNHA, Maria Couto. A educação municipal no contexto da Nova Gestão Pública: repercussões nas relações intergovernamentais do federalismo brasileiro. In: SEMINÁRIO REGIONAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO DO NORDESTE, 7. Recife, PE. Anais... Recife: Cadernos ANPAE, 2012. p. 1-10. Disponível em: http://www.anpae.org.br/seminario/ANPAE2012/1comunicacao/Eixo01_19/Jean%20Mario%20Araujo%20Costa_int_GT1.pdf. Acesso em: 12 abr. 2017.
DASSO JÚNIOR, Aragon Érico. Reforma do Estado com participação cidadã? Déficit democrático das agências reguladoras brasileiras. 2006. 459f. Tese (Doutorado em Direito). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
DASSO JÚNIOR, Aragon Érico. “Nova Gestão Pública” (NGP): a teoria de administração pública do estado ultraliberal. In: ENCONTRO NACIONAL DO CONPEDI/UFSC, 23, 2014, Florianópolis. Anais... Florianópolis: CONPEDI, 2014, p. 394-420. Disponível em: http://www.publicadireito.com.br/artigos/?cod=d05c25e6e6c5d489. Acesso em: 25 set. 2020.
GEWIRTZ, Sharon; BALL, Stephen J. Do modelo de gestão do “Bem-Estar-Social” ao “novo gerencialismo”. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 193-221.
JUNQUILHO, Gelson Silva. Teorias da administração pública. Florianópolis: UFSC; Brasília, DF: UAB, 2010.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação da profissão docente no contexto da nova gestão pública na América Latina. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 27, n. 53, p. 43-59, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2018.v27.n53.p43-59
OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Alexandre William Barbosa; CLEMENTINO, Ana Maria. A Nova Gestão Pública no contexto escolar e os dilemas dos(as) diretores(as). Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 33, n. 3, p. 707 - 726, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.21573/vol33n32017.79303
OLIVEIRA, Maria Eliza Nogueira de; ROTHEN, José Carlos. O Sistema Nacional de Avaliação da Pós-Graduação no contexto da Nova Gestão Pública. In: REUNIÃO DA ABAVE, 10, 2019, São Paulo, SP. Anais... São Paulo, 2019.
RAMOS, Géssica Priscila; ROTHEN, José Carlos; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. Mecanismos de Avaliação e Regulação da Universidade Federal Brasileira no Reuni: entre a proposta e o contrato. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 6, p. 1-25, 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8655096
ROTHEN, José Carlos. A nova gestão pública e a reconfiguração da educação superior. CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR, 12, 2020. Havana, Cuba. Anais... Havana, Cuba, 2020.
TOONEN, Theo A. J. Reforma Administrativa: analítica. In: PETERS, B. Guy; PIERRE, Jon (Orgs). Administração pública: coletânea. Tradução de Sonia Midori Yamamoto, Mirian Oliveira. São Paulo: Editora UNESP; Brasília, DF: ENAP, 2010. p. 473-490.
UFSCAR. Secretaria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Institucionais. Prestação de Contas: Relatório, Certificado e Parecer de Auditoria. São Carlos, [2020]. Disponível em: http://www.spdi.ufscar.br/documentos/certificados-e-pareceres-de-auditoria. Acesso em: 17 set. 2020.
UFSCAR. Relatório anual de atividades 2009. São Carlos, 2010, 164p. Disponível em: http://www.spdi.ufscar.br/documentos/Anos-anteriores/relatorio-de-atividades. Acesso em: 22 out. 2018.
UFSCAR. Relatório anual de atividades 2010. São Carlos, 2011a, 222p. Disponível em: http://www.spdi.ufscar.br/documentos/Anos-anteriores/relatorio-de-atividades. Acesso em: 22 out. 2018.
UFSCAR. Relatório de Gestão do exercício 2010. São Carlos, 2011b. 295p. Disponível em: http://www.spdi.ufscar.br/documentos/relatorio_contas/relatorio-de-prestacao-de-contas-2010.pdf. Acesso em: 02 abr. 2019.
UFSCAR. Relatório de Gestão do exercício 2011. São Carlos, 2012. 341p. Disponível em: http://www.spdi.ufscar.br/documentos/relatorio_contas/relatorio-de-prestacao-de-contas-2011.pdf. Acesso em: 03 abr. 2019.
UFSCAR. Relatório de Gestão do exercício 2012. São Carlos, 2013. 431p. Disponível em: http://www.spdi.ufscar.br/documentos/relatorio_contas/relatorio-de-prestacao-de-contas-2012.pdf. Acesso em: abr. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

