The Bureaucracy of New Public Management: the parallel world of accountability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644483241

Keywords:

New public management, Public policy, Bureaucracy, High education, Reuni

Abstract

The aim of this article is to analyze the relationship between New Public Management and bureaucracy in the Support Program for Restructuring and Expansion Plans of Federal Universities (Reuni), with reference to the Federal University of São Carlos (UFSCar). The methodology used in the research was document analysis and semi-structured interviews with nine agents who worked during the implementation period of Reuni at the University from 2007 to 2012. The central category of analysis was performativity, being subdivided into four subcategories: regulatory processes; remote control; evaluation processes; and accountability. The results show that the actions taken by UFSCar aiming to increase its performance, to reach the indicators, internal and external, to the policy, resulted in the intensification of the accountability process by the University, reinforcing the old rigidity and control arising from of the bureaucratic model by creating a parallel world of accountability in the face of the performativity results required of the sector.

Author Biographies

Géssica Priscila Ramos, Federal University of São Carlos

Doutora em educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Regilson Maciel Borges, Federal University of Lavras

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) com pós-doutorado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Professor do Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras (UFLA).

Maria Cristina da Silveira Galan Fernandes, Federal University of São Carlos

Doutora em educação escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) com pós-doutorado pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

José Carlos Rothen, Federal University of São Carlos

Doutor em educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP) com pós-doutorado pela Université de Strasbourg (UNISTRA). Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Ana Paula Silveira, Secretaria Municipal de  Educação de Pitangueiras

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora de Educação Básica na Secretaria Municipal de Educação de Pitangueiras (SP).

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Published

2024-04-09

How to Cite

Ramos, G. P., Borges, R. M., Fernandes, M. C. da S. G., Rothen, J. C., & Silveira, A. P. (2024). The Bureaucracy of New Public Management: the parallel world of accountability. Education, 49(1), e75/1–21. https://doi.org/10.5902/1984644483241