The dimensions of higher education for music teachers: theoretical perspectives and problematizations
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470520Keywords:
Music teacher training, Formative dimensions, Degrees in MusicAbstract
This study presents a purpose of systematization around some of the main dimensions of music teacher training, in the search for a greater understanding of the nature of knowledge and knowledge that are intertwined in the professional constitution of the music educator. In this direction, the four formative dimensions proposed here – general didactic-pedagogical, aesthetic-musical, pedagogical-musical and ethical dimension – emerge from a series of studies around the literature in the areas of Education (LIBÂNEO, 2012; CANDAU, 2014; 2016; ROLDÃO, 2007; SHULMAN, 1986; 2016; GATTI, 2010, among others) and Music (QUEIROZ, 2017; 2019; 2020a, PENNA, 2012; 2020; FERREIRA FILHO, 2021; 2022; MOORE, 2016, CAMPBELL; MYERS; SARATH, 2016, among others) linked to our own teaching experience. Far from being a proposal to compartmentalize the contents and experiences involved in the formation of the music teacher, the problematizations and propositions articulated here aim, above all, to provoke reflections around these bodies of knowledge that have been put into operation within the scope of degrees in music, enabling new understandings that may be useful for curricular and practical reassessments.
References
ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. Educação musical não-formal e atuação profissional. Revista da ABEM, v. 13, p. 49-56, 2005.
ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. Por uma ecologia da formação de professores de música: diversidade e formação na perspectiva de licenciandos de universidades federais do Rio Grande do Sul. 225f. 2009. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2009.
ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. Diversidade e formação de professores de música. Revista da ABEM, n. 24, p. 45-53, 2010.
ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. Educação musical e diversidade: aproximações. Educação, v. 37, n. 1, p. 73–89, 2012.
ARÓSTEGUI, José Luis; STAKE, Robert; SIMONS, Helen. Music education for the 21st Century: Epistemology and ontology as bases for student aesthetic education. Education Policy Analysis Archives, v. 12, p. 1–16, 2004.
ARÓSTEGUI, José Luís. Por un currículo contrahegemónico: de la educación musical a la música educativa. Revista da ABEM, Londrina, v.19, n.25, p. 19-29, jan./jun. 2011.
BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. A formação profissional do educador musical: algumas apostas. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 8, p. 17-24, mar. 2003.
BAIRD, Jo-Anne et al. Examination Reform: Impact of Linear and Modular Examinations at GCSE. London: [s.n.], 2019.
BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. Formação de professores de música: desafios éticos e humanos para pensar possibilidades e inovações. Revista da ABEM, Londrina, v.24, n.36, p. 8-22, jan./jun. 2016.
BOWMAN, Wayne. Who is the “We”? Rethinking professionalism in music education. Action, Criticism and Theory for Music Education. v. 6, n. 4, p. 109-131, dez. 2007. Disponível em: <http://act.maydaygroup.org/articles/Bowman6_4.pdf>. Acesso em 03 jan. 2016.
BOWMAN, Wayne. The ethical significance of music-making. Music Mark: The UK Association for Music Education. Music Education Now. n. 3. 2014. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2020.
BOWMAN, Wayne. The social and ethical significance of music and music education. Revista da ABEM, v. 26, n. 40, p. 167-175, jan./jun. 2018.
BOWMAN, Wayne. Reconceiving music and music education as ethical practices. Revista da ABEM, v. 28, n. 44, p. 162-176, 2020.
CAMPBELL, Patricia Shehan; MYERS, David; SARATH, Ed. Transforming Music Study from its Foundations: A Manifesto for Progressive Change in the Undergraduate Preparation of Music Majors. [S.l: s.n.], 2016.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Ser professor / a hoje: novos confrontos entre saberes, culturas e práticas. Educação, v. 37, n. 1, p. 33–41, 2014.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Ensinar-aprender: desafios atuais da profissão docente. Revista Cocar, n. 2, p. 298–318, 2016.
CORRÊA, Juliane Riboli. Construindo conhecimentos musicais e pedagógico-musicais em grupo: experiências formativas da educação especial. 2013. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
DEL-BEN, Luciana. Práticas pedagógico-musicais escolares: concepções e ações de três professoras de música do ensino fundamental. Opus, v. 8, p. 17–28, 2002.
FERREIRA FILHO, João Valter. Perspectivas para uma formação culturalmente contextualizada de professores de música: problematizações, reflexões e propostas a partir da Licenciatura em Música da UFCG. Tese. 432 f. (Doutorado em Música). Universidade Federal da Paraíba. Programa de Pós-Graduação em Música. João Pessoa, 2021.
FERREIRA FILHO, João Valter. A formação acadêmica dos professores de música: percepções e avaliações dos sujeitos da LicMus/UFCG. Revista da Abem, v. 30, n. 2, e30209, 2022.
GALIZIA, Fernando S.; LIMA, Emília F. Ensino superior de Música: levantamento e análise da produção veiculada na Revista da ABEM (1992-2013). Revista da ABEM, Londrina, v.22, n.33, p. 77-93, jul./dez. 2014.
GALIZIA, Fernando Standzione. No “chão” da universidade: o Ensino Superior de Música na perspectiva intercultural. 2016. 307 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.
GALIZIA, Fernando Stanzione; AZEVEDO, Maria Cristina de Carvalho Cascelli de; HENTSCHKE, Liane. Os professores universitários de música: um estudo sobre seus saberes docentes. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 19, 27-35, mar. 2008.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; LOPES, Eliane Marta Teixeira. Território plural: a pesquisa em história da educação. São Paulo: Ática, 2011.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade. Campinas, v.31, n. 113, p. 1355 – 1379, out. – dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf>. Acesso em: 04 fev. 2020.
HARDEN, Ronald; STAMPER, Nicholas. What is a spiral curriculum? Medical Teacher, v. 21, n. 2, p. 141–143, 1999.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção Questões da nossa época, v. 14).
KLUG, Aline Quandt; PINTO, Maria das Graças C. da S. Medeiros Gonçalves. Formação Pedagógica na Formação de Professores: de quê estamos falando? In: EDUCERE - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12, 2015, Curitiba/PR. Anais... 2015. p. 26.157-26.171.
KOKEBAYEVA, Gulzhaukhar; MUSSABALINA, Gulnara. Experience of Kazakhstan Universities in Implementation of Credit-Modular System of Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 214, n. June, p. 645–650, 2015.
KRAEMER, Rudolf-Dieter. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Em Pauta, v. 11, n. 16/17, p. 51, 2000.
LIBÂNEO, José Carlos. A persistente dissociação entre o conhecimento pedagógico e o conhecimento disciplinar na formação de professores: problemas e perspectivas. In: ANPED – Encontro Grupo de Trabalho/2012, [S.l: s.n.], 2012. p. 1–10. Disponível em: <https://anped.org.br/biblioteca/item/persistente-dissociacao-entre-o-conhecimento-pedagogico-e-o-conhecimento-disciplinar>. Acesso em 23 abril. 2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Formação de Professores e Didática para Desenvolvimento Humano. Educação e Realidade. Porto Alegre. v. 40, n. 2, p. 629 -650, abr/jun. 2015. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46132/33422>. Acesso em: 03 fev. 2020.
LOBATO, Walkíria Teresa Firmino. A formação e a prática pedagógico-musical de professores egressos da pedagogia. 2007. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
MATEIRO, Teresa. Do tocar ao ensinar: o caminho da escolha. Opus, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 175-196, dez. 2007.
MATEIRO, Teresa. Uma análise de projetos pedagógicos de licenciatura em música. Revista da ABEM, v. 22, p. 57–66, 2009.
MATEIRO, Teresa. Músicos, pedagogos y arte-educadores con especialidad en educacion musical. Profesorado, v. 14, n. 2, p. 30–42, 2010.
MATEIRO, Teresa. Conhecimentos musicais e pedagógicos na formação de professores de música. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL. Anais... Vitória, 2011a. p. 1-12.
MATEIRO, Teresa. Education of music teachers: A study of the Brazilian higher education programs. International Journal of Music Education, v. 29, n. 1, p. 45–71, 2011b.
MATEIRO, Teresa.; ILARI, Beatriz. (Orgs.) Pedagogias em Educação Musical. Curitiba: InterSaberes, 2012.
MATEIRO, Teresa; BORGHETTI, Juliana. Identidade, conhecimentos musicais e escolha profissional: Um estudo com estudantes de Licenciatura em Música. Música Hodie, v.7, n. 2, p. 89-108, 2007.
MATEIRO, Teresa; VECHI, Hortênsia. Formação e autoformação de professores de música. Educação Musical: reflexões sobre docência. [S.l: s.n.], 2017. p. 230–243.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência; algumas contribuições de L. S. Shulman. Santa Maria. Revista Educação, v. 29, n. 2. p. 33-49. 2004.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. 2. ed. São Carlos: EDUFSCar, 2010.
MOORE, Robin D. (Ed.). College Music Curricula for a New Century. New York: Oxford University Press, 2017.
NAVEDA, Luiz Alberto Bavaresco. Inovação, arranjos e tecnologias nos projetos e práticas da educação musical. Revista da ABEM, v. 1, p. 65–74, 2006.
PEDROZA, Ludim. Latin Music Studies at Texas State University: The Undergraduate Minor in Mariachi and Its Implications for Expansive Curricula in Mainstream Institutions of the United States. In: MOORE, Robin (Ed.). College Music Curricula for a New Century. New York: Oxford University Press, 2017. p. 135–155.
PENNA, Maura. Revendo Orff: por uma reapropriação de suas contribuições. In PIMENTEL, L. G. (org.), Som, gesto, forma e cor: dimensões da arte e seu ensino. Belo Horizonte: C/Arte, 1995.
PENNA, Maura. Não basta tocar? Discutindo a formação do educador musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 16, p. 49-56, mar. 2007.
PENNA, Maura. Caminhos para a conquista de espaços para a música na escola: uma discussão em aberto. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 19, 57-64, mar. 2008.
PENNA, Maura. Mr. Holland, o professor de música na educação básica e sua formação. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 23, p. 25-33, mar./2010.
PENNA, Maura. A função dos métodos e o papel do professor em questão, “como” ensinar música. In: MATEIRO, Teresa.; ILARI, Beatriz (Orgs.). Pedagogias em Educação Musical. Curitiba: InterSaberes: 2012. p. 13- 24.
PENNA, Maura. O papel do canto orfeônico na construção do nacional na Era Vargas: algumas reflexões. CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUÇÃO EM MÚSICA, 22. Anais... Natal, 2013.
PENNA, Maura. A formação inicial do professor de música: por que uma licenciatura? In: CONFAEB – CONGRESSO DA FEDERAÇÃO DE ARTE EDUCADORES DO BRASIL, 17, Anais... Recife: [s.n.], 2014. p. 163–173.
PENNA, Maura. Construindo o primeiro projeto de pesquisa em educação e música. Porto Alegre: Sulina, 2015.
PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. 2 ed. rev. amp. Porto Alegre: Sulina, 2015.
PENNA, Maura; FERREIRA FILHO, João Valter. Os limites das fontes documentais: do samba enredo da Mangueira 2019 ao discurso oficial sobre o canto orfeônico. Opus, v. 25, n. 3, p. 602-628, set./dez. 2019.
PENNA, Maura; PINTO, Ana Luiz; SANTOS, Susie. Relações com a música em diversos contextos de formação: significações e sentido de vida. Revista da ABEM, 26, n. 40, p. 5-22, jan./jun. 2018.
PENNA, Maura et al. O programa Mais Educação e a banda escolar: atualização de tradição. Plures Humanidades. v. 17, n. 16, p. 40-59, dez. 2016.
PENNA, Maura; SOBREIRA, Silvia. A formação universitária do músico: a persistência do modelo de ensino conservatorial. Opus, v. 26 n. 3, p. 1-25, set./dez. 2020. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.20504/opus2020c2611>. Acesso em: 22 nov. 2020.
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Ensino superior e as licenciaturas em música (pós diretrizes curriculares de 2004): Um retrato do habitus conservatorial nos documentos curriculares. 2012. 280 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Campo Grande, 2012. QUEIROZ, Luís Ricardo Silva. Cânones da educação superior em música no Brasil e faces da colonialidade no século XXI. In: XIV CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL. Anais... Campo Grande, 2019, p. 1-17.
QUEIROZ, Luís Ricardo Silva. Até quando Brasil? Perspectivas decoloniais para (re)pensar o ensino superior em música. PROA: Revista de Antropologia e Arte. v. 10, n.1, p. 153-199, jan./jun. 2020a.
QUEIROZ, Luís Ricardo Silva. Perspectivas para a formação de pesquisadores(as) em música. 2020b. (21m44s). Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=n6oFsIY-cH8>. Acesso em: 18 dez. 2020b.
QUEIROZ, Luís Ricardo Silva; MARINHO, Vanildo Mousinho . Educação musical e etnomusicologia: lentes interpretativas para a compreensão da formação musical na cultura popular. Opus, v. 23, n. 2, p. 62-88, ago. 2017. http://dx.doi.org/10.20504/opus2017b2303
QUEIROZ, Luís Ricardo Silva; MARINHO, Vanildo Mousinho. Novas perspectivas para a formação de professores de música: reflexões acerca do Projeto Político Pedagógico da Licenciatura em Música da Universidade Federal da Paraíba. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 13, p. 83-92, set. 2005.
REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; TANCREDI, Regina Maria Simões Pulcinelli; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Programa de mentoria online: espaço para o desenvolvimento profissional de professoras iniciantes e experientes. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 34, n. 1, p. 77-95. jan.-abr. 2008.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 34 jan./abr. 2007. p. 94-103. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a08v1234.pdf>. Acesso em: ago. 2020.
SHULMAN, Lee S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4–14, 1986.
SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. Nova série, v. 4, n. 2, p. 1–22, 2014.
SHULMAN, Lee S.; SHULMAN, Judith H. Como e o que os professores aprendem: uma perspectiva em transformação. Cadernos Cenpec, v. 6, n. 1, p. 120–142, 2016.
SOUZA, Cássia Virgínia Coelho de. Conhecimento pedagógico-musical, tecnologias e novas abordagens na educação musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 14, 99-108, mar. 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)