Violence Against Amazonian Children and Adolescents: the landscape of the Municipality of Oiapoque – AP
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470055Keywords:
violence against amazonian children and adolescents, city in borderland, childhood in the AmazonAbstract
This article analyzes the violence against amazonian children and adolescents occurred in the municipality of Oiapoque on the border between Brazil and French Guiana. The exploratory research mapped the cases of violation of rights against the child-juvenile segment in the period of twelve months between 2010 and 2011 in local public policy institutions. The cases collected revealed that 5.1% of the child and adolescent population in the municipality suffered violent situations. The 416 cases of violence identified: 69 cases of physical violence, 105 cases of abandonment, 168 cases of negligence, 58 cases of sexual violence, 10 cases of social deprotetion, and 16 cases of non-identification. The highest concentration of cases (93.4%) occurred at the Municipal Council Guardianship, which may indicate its important role in guaranteeing the rights of children and adolescents at the local level, as well as indicating that the other institutions of the guarantee system has limited action in their responsibilities within that system
References
ABRAPIA. Associação Brasileira Multiprofissional de Proteção à Infância e Adolescência. Abuso sexual contra crianças e adolescentes: proteção e prevenção – guia de orientação para educadores. Petrópolis, RJ: Autores & Agentes & Associados, 1997.
ABRANCHES, Sérgio H.; SANTOS, Wanderley G. e COIMBRA, Marcos A. Política Social e Combate a Pobreza, 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1989.
AZEVEDO, M. A & GUERRA, Viviane. (Org.). Crianças Vitimizadas: a síndrome do pequeno poder. São Paulo: Iglu ed., 2000.
BRASIL. Lei 8.069/90. Estatuto da Criança e do Adolescente, de 07 de julho e 1990.
BRASIL. Lei Orgânica de Assistência Social – LOAS. Lei N. 8.742, de 7 de dezembro de 1993.
BRASIL. Guia Escolar: métodos para identificação de sinais de abuso e exploração sexual de crianças e adolescentes – 2ª. Ed. Brasília: Secretaria dos Direitos Humanos e Ministério da Educação, 2004.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Texto constitucional promulgado em 05 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais de número 01 a 52 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão 1 a 6. Brasília: Senado Federal / Subsecretaria de Edições Técnicas, 2006.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2011.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE Cidades@. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/cidadesat/topwindow.htm?1. Acesso em: 29/11/2011.
Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948.
ONU. Declaração dos Direitos da Criança e do Adolescente, Resolução no 1.386 da ONU, em 20 de novembro de 1959. ONU, 1959.
GUERRA, Viviane Nogueira de Azevedo. Violência de Pais Contra Filhos: a tragedia revisitada – 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SANTOS, Benedito Rodrigues dos, et al. Guia Escolar: Métodos para Identificação de Sinais de Abuso e Exploração Sexual de Crianças e Adolescentes – 2ª Ed. Brasília: Secretaria Especial do Direitos Humanos e Ministério da Educação, 2004.
SANTOS, Benedito Rodrigues dos, et al. O Enfrentamento da Exploração Sexual Infanto-Juvenil: uma análise de situação. Goiânia – GO: cânone Editorial, 2007.
SENADO FEDERAL. Direitos Humanos: instrumentos internacionais. 2ª Ed. Brasília: Senado Federal / Subsecretaria de Edições Técnicas, 1997.
SOUZA, Manoel Dorandins Costa de. A Evolução Política, Demográfica e Socioeconômica do Amapá - mimeo. Universidade Federal do Amapá. Macapá/AP, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)