Insertion of haitians in Elementary Education in Mato Grosso: perception of managers, teachers and students
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466500Keywords:
Haitian immigration, Brazilian education, School PsychologyAbstract
This article is the result of a qualitative research that was desenvolved through the Scientific Initiation Program. The objective was to analyze the schooling process of Haitian students in the city of Cuiabá, aiming to understand the processes of insertion and adaptation of this public in elementary schools, as well as pointing out the greatest difficulties and facilitating elements in the relations of Haitians with professionals and other students in Brazilian education. Semi-structured interviews with teachers, managers, Haitian and Brazilian students from three public elementary schools in Cuiabá were used as data for analysis. A content analysis was realized, based on the definition of sense cores and the organization of themes for analysis, with the whole process guided by Historical Cultural theory and a bibliographic review that encompassed 62 articles, books, dissertations and theses. The results show that the difficulties faced are related to the learning of the Portuguese language, fear of the unknown, racism and xenophobia, factors that trigger other academic difficulties. It is evident, the effort of teachers to welcome Haitians, which recurrently involves actions that are standardized within the educational institution itself due to the lack of public policies and training to guide schools and professionals in how they should receive these immigrants.
References
AITA, Elis Bertozzi; TULESKI, Silvana Calvo. O desenvolvimento da consciência e das funções psicológicas superiores sob a luz da Psicologia Histórico-Cultural. Perspectivas em Diálogo: Revista de educação e sociedade, v. 4, n. 7 (2017), p. 97-111, 2017.
ALEXANDRE, Ivone Jesus. A presença das crianças migrantes haitianas nas escolas de Sinop/MT: o que elas visibilizam da escola?. Tese de doutorado do curso de Sociologia, São Carlos, 2019.
ANDRÉ, Bianka Pires. A diversidade dos alunos estrangeiros e seu processo de adaptação em escolas brasileiras. In: BAHIA, Joana; SANTOS, Mirian. Um olhar sobre as diferenças: a interface entre projetos educativos e migratórios. São Paulo: Oikos, 2016.
ASSUMPÇÃO, Adriana Maria; AGUIAR, Gabriela de Azevedo. “Você precisa falar português com seu filho”: Desafios para o processo de inclusão de crianças imigrantes em escolas do Rio de Janeiro. Revista Iberoamericana de Educación, v. 81, n. 1, p. 167-188, 2019.
BONI, Marina,;WELTER, Maria Preis. Neurociência cognitiva e plasticidade neural: um caminho e ser descoberto. Revista Saberes e Sabores Educacionais, v.16, n. 3, 2016, p. 4-6.
BERSANI, Humberto. Racismo estrutural e o direito à educação. Educação Em Perspectiva, v. 8, n. 3, p. 380-397, 2017.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC. 2013.
CAMARGO, Júlio Sérgio. O papel da cultura e da linguagem no processo de humanização em contexto migratório no brasil. Revista de Estudos de Literatura, Cultura e Alteridade-Igarapé, v. 12, n. 1, 2019.
CASTRO, Beatriz Leite Gustmann de; BERNART, Maria de Lourdes; BAPTISTA, Camila Correa. Educação e Trabalho - Algumas reflexões sobre a imigração haitiana no Brasil. In: XI ANPED SUL - Reunião Científica da Região Sul, 2016, Curitiba. XI ANPED SUL - Reunião Científica da Região Sul. Curitiba - PR: Universidade Federal do Paraná - UFPR, 2016. Anais eletrônicos. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/trabalhos/. Acesso em: 1 de dezembro de 2020.
COTINGUIBA, Marília Lima Pimentel; COTINGUIBA, Geraldo Castro. Imigração haitiana para o Brasil: os desafios no caminho da educação escolar. Pedagógica: Revista do programa de Pós-graduação em Educação-PPGE, v. 16, n. 33, p. 61-88, 2014.
CUCHE, D. A noção de cultura nas Ciências Sociais. 2. ed. Bauru: EDUSC, 2002. p. 115
CUNHA, Marinaldo de Almeida. O problema do aluno imigrante: escola, cultura, inclusão. EDUCERE. Políticas e práticas educativas: desafios da aprendizagem. ISSN, p. 2176-1396, 2015.
COSTA, Débora Amaral. On parle français à Jacarepaguá: multilinguismo e a formação de redes sociais de imigrantes haitianos no Rio de Janeiro. Anais... do V SAPPIL–Estudos de Linguagem, v. 1, n. 1, p. 157-166, 2014
DE SÁ, Patrícia Rodrigues Costa; SILVA, Filipe Rezende. Desafios à inclusão dos imigrantes haitianos na sociedade brasileira. In: Seminário Migrações Internacionais, Refúgio e Políticas, 2016, São Paulo. Seminário Migrações Internacionais, Refúgio e Políticas. Campinas: Nepo Unicamp, 2016. Anais eletrônicos. Disponível em: https://www.nepo.unicamp.br/publicacoes/anais/migracoesInternacionais.php. Acesso em:1 de dezembro de 2020.
DIÓZ, Renê. Haitianos têm igrejas, bares e lan house em bairros de Cuiabá. G1, Cuiabá, Mato Grosso, 2 de fevereiro de 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/mato-grosso/noticia/2016/02/haitianos-tem-igrejas-bares-e-lan-house-em-bairros-de-cuiaba.html. Acesso em: 13 de outubro de 2020.
DUTRA, Cristiane Feldmann; GAYER, Suely Marisco. A inclusão social dos imigrantes haitianos, senegaleses e ganeses no Brasil. In: Seminário Internacional Demandas Sociais e Políticas Públicas na Sociedade Contemporânea, 2015. Anais eletrônicos. Disponível em https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sidspp/article/view/13067/2282. Acesso em: 1 de dezembro de 2020.
FRANÇA, Helson. Seduc proporciona pedagogia diferenciada a estudantes estrangeiros. Seduc- MT, 29 de dezembro de 2016. Disponível em: http://www.mt.gov.br/-/5615961-seduc-proporciona-pedagogia-diferenciada-a-estudantes-estrangeiros. Acesso em 9 de março de 2021.
KRAMER, Sonia. Subsídios para diretrizes curriculares nacionais para a educação básica: diretrizes curriculares nacionais específicas para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.
LAMARE, Flavia Figueiredo de. Parâmetros nacionais de qualidade para educação infantil no processo histórico. Revista Contemporânea de Educação, 2018
LEITE, Lúcia Pereira et al. A adequação curricular como facilitadora da educação inclusiva. Psicologia da Educação. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. ISSN 2175-3520, n. 32, 2011.
MAHL, Carla Lasch; CELLA, Rosenei. Os desafios para inclusão de imigrantes na Educação Básica - O ponto de partida. In: X SINCOL - Simpósio Nacional de Educação - IV Colóquio Internacional de políticas educacionais e formação de professores, 2018. Anais... Frederico Westphalen: URI, 2018.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Igualdade e diferenças na escola como andar no fio da navalha. Educação, v. 29, n. 1, p. 55-64, 2006.
GOMES, Romeu. Análise e Interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira. Pesquisa social. v 12. Editora Vozes, 1994. pp. 72-95.
MOREIRA, Ana Rosa Picanço; SOUZA, Tatiana Noronha de. Ambiente pedagógico en la educación infantil y la contribución de la psicología. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 2, p. 229-237, 2016.
MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora pedagógica e universitária, 1999.
OLIVEIRA, Jane Raquel Silva de. A perspectiva sócio-histórica de Vygotsky e suas relações com a prática da experimentação no ensino de Química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 3, n. 3, p. 25-45, 2010.
RAWLS, J. Uma teoria da justiça. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
REY, Fernando Luis Gonzáles. Psicologia e educação: desafios e projeções. Trabalho pedagógico: Realidade e perspectivas. Porto Alegre, Brasil: Sulina, 1999.
RODRIGUES, Beatriz; RAMOS, Tereza de Souza; RAMOS, Paula Mirana de Souza. Migração Internacional e Escolarização: A criança haitiana em Manaus. In: III Seminário Internacional em Sociedade e Cultura na Pan-Amazônia, 2018, Manaus: Edua/Capes/ Fapeam, 2018. v. III. p. 1-1848. Anais eletrônicos. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/4248/3506. Acesso em: 1 de dezembro de 2020
ROLDÃO, Sandra Felicio; DE SOUZA, Sirlei. A inserção escolar de imigrantes haitianos na cidade de Joinville. Revista Científica Interdisciplinar INTERLOGOS, v. 6, n. 1, p. 102-116, 2020.
ROZENO, Eliana Feitosa; SIQUEIRA, Karpio Márcio de. A teoria sócio-interacionista de Vygotsky como subsídio para a aprendizagem comunicativa da língua inglesa. Revista Eletrônica da Faculdade Sente de Setembro, v. 5, n. 5, 2011.
SANTOS, Angélica Paixão dos; SANTOS, Maquézia Suzane Furtado dos; COTINGUIBA, Marília Lima Pimentel. A inserção da criança haitiana no ambiente escolar brasileiro: um estudo de caso na cidade de porto velho. In: Reunião equatorial de antropologia e reunião de antropólogos do norte e nordeste, 2015, Maceió- AL. anais reunião equatorial de antropologia, reunião de antropologia do norte e nordeste, 2015. v. 1.
SANTOS, Miriam de Oliveira; BAHIA, Joana; GOMES Charles. Aspectos socioeducativos dos processos migratórios. In. BAHIA, Joana; SANTOS, Mirian. Um olhar sobre as diferenças: a interface entre projetos educativos e migratórios. São Paulo: Oikos, 2016.
SCHLEICHER, Andreas. Helping immigrant students to succeed at school–and beyond. Paris: OCDE, 2015.
SITTA, Jennifer Thaina. Posições sociais e maternidade no percurso migratório de mulheres haitianas residentes em Cambé. Trabalho de Conclusão de Curso; (Graduação em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Londrina, 2017-2018.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. brasileira. São Paulo, Martins, 1988.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Manuscrito de 1929. In: Educação & Sociedade, XXI (71), Campinas: Papirus, 2000, p. 23-44
VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson L. Camargo, São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

