Study on intrafamily violence against children: Knowledge and attitudes of early education teachers
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466384Keywords:
Intrafamily violence, Teacher training, Early childhood educationAbstract
In the scenario of intrafamily violence against children, the school and the teacher are instruments of prevention and child protection. The objective of the study was to investigate the knowledge and attitudes of Early Childhood Education teachers about intrafamily violence against children aged zero to five years and eleven months, based on the multicausal theory. 36 teachers from a city in the state of São Paulo participated. Two data collection instruments were used: a questionnaire on teacher training and teaching experience and a Likert-style questionnaire on intra-family violence against children. There was a tendency not to make the formal complaint. Insecurity to act was reported, due to gaps in training, resulting in hesitation to denounce and support practices in common sense and personal beliefs. The professionals reported lack of credibility in the agencies that make up the support network. The promotion of a microsystem (school) that favors the development and protection of the individual, depends on the training of teachers. It is concluded that the professionals can identify situations and characteristics of intra-family violence against the child, however, they are not able to make the appropriate referrals.
References
AKKERMAN, S. F.; MEIJER, P. C. A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, v. 27, p. 308-319, 2011.
ARAÚJO, M. F. Violência e abuso sexual na família. Psicologia em Estudo, v. 7, n. 2, p. 3-11, 2002.
AZEVEDO, M. A. Notas para uma teoria crítica da violência familiar contra crianças e adolescentes. In: AZEVEDO, M. A.; GUERRA, V. N. A. Infância e Violência Doméstica: Fronteiras do conhecimento. São Paulo: Cortez, 2015, p. 27-50.
AZEVEDO, M. A., & GUERRA, V. N. A. A violência doméstica na infância e na adolescência. São Paulo: Robe Editora, 1995.
BATISTA, A. S.; CODÓ, W. Crise de Identidade e Sofrimento. In: CODÓ, W. (Coord.). Educação, carinho e trabalho. Petrópolis: Vozes, 1999, p. 60-85.
BELSKY, J. Child maltreatment: An ecological integration. American Psychologist, v. 35, p. 320-335, 1980.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos. Secretaria Nacional de Proteção dos Direitos da Criança e Adolescente. Violência contra crianças e adolescentes: análise de cenários e propostas de políticas públicas [online]. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos, 2018.
BRINO, R. F. Prevenção da Violência Contra Crianças Pequenas: a atuação dos profissionais da educação. In: ARCE, Alessandra (Org.) O Trabalho Pedagógico com Crianças de até Três Anos. Campinas: Alínea, 2014, p. 143-162.
BRINO, R. F. et al. Combatendo e Prevenindo os Abusos e/ou Maus-tratos contra Crianças e Adolescentes: o papel da escola. 1. ed., São Carlos: Dos Autores, 2011.
BRINO, R. F.; WILLIAMS, L. C. A. Capacitação do Educador Acerca do Abuso Sexual Infantil. Interação em Psicologia, v. 7, n. 2, p. 1-10, 2003.
BRINO, R. F.; WILLIAMS, L. C. A. Professores como agentes de prevenção do abuso sexual infantil. Educação & Realidade, v. 22, n. 2, p. 209-230, 2008.
BRONFENBRENNER, U. A Ecologia do Desenvolvimento Humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
BRZEZINSKI, I. Profissão Professor: identidade e profissionalização docente. Brasília: Plano Editora, 2002.
CECCONELO, A. M.; KOLLER, S. H. Inserção Ecológica na Comunidade: uma proposta metodológica. In: KOLLER, S. H. (Org.). Ecologia do Desenvolvimento Humano: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004, p. 267-292.
CASCARDO, G. M. Mapeamento do Conhecimento de Professores sobre Violência Intrafamiliar. Dissertação (Mestrado em Análise do Comportamento) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.
CASTRO, F. G. et al. A Methodology for conducting integrative mixed methods research and data analyses. Journal of Mixed Methods Research, v. 4, n. 4, p. 342-360, 2010.
DEBARBIEUX, E. A violência na escola francesa: 30 anos de construção social do objeto (1967-1997). Educação e Pesquisa, v. 27, n. 1, p. 163-193, 2001.
FERRARI, I. M. S. F.; PRIOLO FILHO, S. R.; BRINO, R. F. Questionário sobre violência intrafamiliar: confiabilidade sobre crenças. Psicologia: teoria e prática, v. 18, n. 3, p. 54-65, 2016.
FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog., v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez., 2016.
GARBIN, C. A. S. et al. Formação e atitude dos professores de educação infantil sobre violência familiar contra criança. Educar em Revista, n. especial 2, p. 207-216, 2010.
GIL, A. C. Métodos e técnicas da pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMIDE, P. I. C. Abuso, negligência e parricídio: um estudo de caso. Temas em Psicologia, v. 18, n. 1, jun., p. 219-230, 2010.
GUEDES, L. N. A. A Participação das Escolas de Ensino Fundamental de Breves-PA no Enfrentamento da Exploração Sexual de Crianças e Adolescentes. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará/Instituto de Ciências da Educação/Programa de Pós-graduação em Educação, Belém, 2012.
KRUG, E. G.; DAHBERG, L. L.; MERCY, J. A.; ZWI, A. B; LOZANO, R. (Eds.). World report on violence and health. Geneva: World Health Organization, 2002.
LANDINI, T. S. O Professor Diante da Violência Sexual. São Paulo: Cortez, 2011.
LIMA, I. C. S.; CARVALHO, M. V. C. Os significados e os sentidos do mal-estar docente na voz de uma professora de início de carreira. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 16, n. 2, p. 295-312, 2013.
MAIA, J. M. D., WILLIAMS, L. C. A. Fatores de risco e de proteção ao desenvolvimento infantil: uma revisão de área. Temas em Psicologia, v. 13, n. 2, p. 91-103, 2005.
MALDONADO, D. P. A.; WILLIAMS, L. C. A. O comportamento agressivo de crianças do sexo masculino na escola e sua relação com a violência doméstica. Psicologia em Estudo, v. 10, n. 3, p. 353-362, set./dez., 2005.
MIRANDA, A. C. De Casa à Escola: caminho fecundo para o enfrentamento da violência doméstica contra a criança. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2003.
PEREIRA, A. B. M.; CONCEIÇÃO, M. I. G.; BORGES, L. F. F. Reflexões sobre a formação de professores para o enfrentamento da violência intrafamiliar contra crianças. Tecnia, v. 2, n. 2, p. 63-83, 2017.
RISTUM, M.; BARROS, A. C. B. Violência urbana: uma análise dos conceitos de professores do ensino fundamental. Ciência & Saúde Coletiva, v. 9, n. 1, p. 225-239, 2004.
RUIZ, J. A. Metodologia Científica: Guia para eficiência nos estudos. São Paulo: Atlas, 2006.
SACRISTÁN, J. G. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Ed.). Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1995, p. 63-91.
SANTOS, R. C. F. Violência Sexual e a Formação de Educadores: uma proposta de intervenção. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista/Faculdades de Ciência e Tecnologia/ Programa de Pós-Graduação em Educação. Presidente Prudente, 2011. 147 f.
SOUZA, M. A. O.; BRINO, R. F. Concepções sobre violência intrafamiliar na área educacional. Educação & Realidade, v. 41, n. 4, 2016.
SOUZA, M. P. R.; TEIXEIRA, D. C. S.; SILVA, M. C. Y. G. Conselho Tutelar: Um novo instrumento social contra o fracasso escolar? Psicologia em Estudo, Maringá, v. 8, n. 2, p. 71- 82.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2008.
VAGOSTELLO, L. et al. Violência doméstica e escola: um estudo em escolas públicas de São Paulo. Paidéia, v. 13, n. 26, p. 191-196.
WOLFE, D. A. et al. The effects of children’s exposure to domestic violence: A meta-analysis and critique. Clinical Child and Family Psychology Review, v. 6, n. 3, p. 171-187, 2003.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. World Health Organization and International Society for Prevention of Child Abuse and Neglect. Preventing Child Maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. Genebra: WHO Press, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)