<b>Literacias em contexto de intervenção pedagógica: um exemplo sustentado nos Novos Estudos de Literacia</b>
Abstract
Neste texto apresenta-se um programa de intervenção pedagógica com 75 jovens portugueses dos 13 aos 15 anos, em risco de abandono escolar. Tendo como principal objectivo o alargamento do âmbito e natureza das práticas sociais em que os estes jovens se vêem normalmente envolvidos, espera-se por seu meio criar condições para o desenvolvimento da ‘fluência’ no uso de linguagens especializadas e géneros específicos de determinados Discursos (ou comunidades de prática), especificamente o da escola. Na medida em que o programa se sustenta em princípios teóricos e pedagógicos gerados pelos Novos Estudos de Literacia, destes será igualmente feita uma breve apresentação.Palavras-chave: Novos Estudos de Literacia. Intervenção Pedagógica. Adolescentes.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)