Continuing teacher training for schools in liberty deprivation units
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644461420Keywords:
school education in prisons, teacher training, teaching and prisonsAbstract
This article presents research results that aimed to investigate the formative needs of EJA teachers who work in classrooms of liberty deprivation units. It is inserted in the intersection of the themes of continuing education, teaching and education, based on the Liberation Pedagogy of Paulo Freire. This is a qualitative research in the dialogical perspective of participant observation in formative meetings with teachers and narrative interviews. After data collection and organization in field notes, content analysis was used, based on the steps suggested by Bardin (2016): pre-analysis; scanning of the material; treatment of results, inference and interpretation. Two focuses of study analysis emerged based on the frequency indicators: the teachers' statements for the search for continuing education and teachers' learning expectations. The teachers' statements for the search for continuing education were chosen for the reflections of this article, which indicate the improvement of educational practice, new knowledge and the permanence or rise in the labor market. The teachers indicate love and dream as specific references for teaching in prison classrooms; these, shared in the formative meetings, enhance the commitment and engagement to carry on, despite the objective and subjective challenges and conditions of work, with the teaching activity with people momentarily removed from social life.
References
APPOLINÁRIO, Fábio. Dicionário de Metodologia Científica: um guia para a produção do conhecimento científico. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
ARROYO, Miguel González. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio (org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 13-25.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Notas de campo. In: BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal-Porto: Porto Editora, 1994. p. 150-175.
FAVRETTO, Ivone de Oliveira Guimarães. A formação continuada dos professores em exercício nas escolas públicas de Rondonópolis-MT: uma investigação sobre as instâncias formadoras. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2006.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2011.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W; GASKELL, George (org.). Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 90-113.
MARTÍ, José. Escritos sobre educacion. Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 1976.
MATO GROSSO. Pró-Escolas Formação. Secretaria de Estado de Educação, Esporte e Lazer. Cuiabá, 2018.
MATO GROSSO. Orientativo do Projeto de Formação da/na Escola. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá, 2019.
NAKAYAMA, Andréa Rettig. O trabalho de professores/as em um espaço de privação de liberdade: necessidades de formação continuada. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2011.
NASCIMENTO, Renata Cristina de L. C. B; CARLOS, Rinalda Bezerra;
SILVA, Cleide Aparecida Ferreira da. O olhar dos professores da Educação Básica sobre os limites, desafios e perspectivas da formação continuada ofertada no âmbito dos Cefapros. In: MELLO, Ângela Rita Christofolo de;
SILVA, Albina Pereira de Pinho; TABORDA, Cleuza Regina Balan (org.). Política de Formação Continuada de professores de Mato Grosso: implementada no âmbito dos Cefapros nos últimos dez anos. Cuiabá: Carlini e Carniato Editorial, 2019. p. 45-62.
OLIVEIRA, Maria Waldenez de; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves;
GONÇALVES JUNIOR, Luiz; MONTRONE, Aida Victória Garcia; JOLY, Ilza Zenker Leme. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espaços sociais. In:
OLIVEIRA, Maria Waldenez; SOUSA, Fabiana Rodrigues (org.). Processos Educativos em Práticas Sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 29-46.
OLIVEIRA, Maria Waldenez; RIBEIRO JUNIOR, Djalma; SILVA, Douglas Verrangia Corrêa da; SOUSA, Fabiana Rodrigues de; VASCONCELOS, Valéria Oliveira de. Pesquisando processos educativos em práticas sociais: reflexões e proposições teórico-metodológicas. In: OLIVEIRA, Maria Waldenez de; SOUSA, Fabiana Rodrigues (org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014, p. 113-141.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Educação Escolar na Prisão na visão dos professores: um hiato entre o proposto e o vivido. Reflexão e Ação, v. 01, n. 17, p. 190-2017, 2009.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. O exercício da docência em espaços de privação de liberdade. Comunicações (UNIMEP), v. 18, p. 37- 46, 2011.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano; JULIÃO, Elionaldo Fernandes. A educação na prisão como política pública: entre desafios e tarefas. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 1, n. 38, p. 51- 69, 2013.
SHULMAN, Lee S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de Currículum y formación del professorado, ano 9, n. 2, p. 1-30, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)