Indiscipline in schools: working with class meetings in developing morally autonomous children

Authors

  • Carmen Lúcia Dias Universidade do Oeste Paulista-Presidente Prudente/SP
  • Terezinha Ferreira da Silva Colombo Instituto de Ensino Superior de Garça/SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464445062

Keywords:

Indiscipline, Class meetings, Basic Education.

Abstract

The problems with discipline and violence in their several manifestations in classrooms in both public and private schools have been a major challenge for educators. Regarding the classroom environment, the purpose of this study was to propose class meetings as a coping mechanism, aiming to build morally autonomous subjects. From the description of situations experienced within the school context by children between seven and eight years old who study in a public elementary school, we tried to emphasize its importance through the analysis of thoughts and the moral development in this group, involving real dilemmas emerging from the familiarity between teacher-student and student-student. The importance of using resources such as class meetings is evidenced in this study which may result in the building of moral autonomy

Author Biographies

Carmen Lúcia Dias, Universidade do Oeste Paulista-Presidente Prudente/SP

Docente do Programa de Mestrado em Educação da Universidade do Oeste Paulista – Presidente Prudente, SP ; professora e coordenadora de projetos da Fundação para o Desenvolvimento do Ensino, Pesquisa e Extensão - Marília. Fez mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, SP. Tem experiência nas áreas de Psicologia e Educação, com ênfase em: desenvolvimento e aprendizagem; interação professor-aluno; métodos e técnicas de ensino; psicologia cognitiva; desenvolvimento moral. Apresenta produção bibliográfica variada, publicada sob a forma de artigos em revistas especializadas, capítulos de coletâneas e livros. Participa do Grupo de Estudo e Pesquisa em “Epistemologia Genética e Educação” - GEPEGE - Universidade Estadual Paulista , Marília, SP e do Grupo de Pesquisa “Contexto escolar e processo de ensino-aprendizagem: ações e interações”, do Programa de Mestrado em Educação da Universidade do Oeste Paulista. Membro do Conselho Consultivo da Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas - Schème e parecerista de várias revistas nacionais.

Terezinha Ferreira da Silva Colombo, Instituto de Ensino Superior de Garça/SP

Pedagoga, psicopedagoga e mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”- Marília, SP; membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Moral (GEPEM- UNICAMP/SP); coordenadora pedagógica do Ensino Fundamental II do Colégio Criativo- Marília/SP; docente e coordenadora do curso Superior em Pedagogia do IESG “Instituto de Ensino Superior de Garça” SP.

Published

2013-06-20

How to Cite

Dias, C. L., & Colombo, T. F. da S. (2013). Indiscipline in schools: working with class meetings in developing morally autonomous children. Education, 38(2), 361–374. https://doi.org/10.5902/198464445062

Issue

Section

Continuous Demand