Genesis and constitution of Developmental Obutchénie: expression of singular-particular-universal production as a field of contradictory tension.
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644448103Keywords:
Developmental obutchénie, Developmental didactic systems, Historical-Cultural Psychology.Abstract
The article presents historical data and psychological-didactic foundations, with a view to revealing, by studying the genesis and historical-cultural development of Obutchénie Developmental, its heterogeneous nature. The research, of a theoretical nature, treated the documentary material from a historical-dialectical materialist perspective. As a methodology, he made a movement to apprehend and analyze the phenomenon by confronting different sources and editions of publications and translations, seeking to reveal the contradictions and tension data in a dialectic perspective of the singular-particular-universal. Within the purposes of the present work, the article systematizes some general theses that characterize the Developmental Obutchénie (the universal), as well as the singularities (the particular) that distinguish three of its systems: Elkonin-Davidov-Repkin, Galperin-Talizina and Zankov . The study made it possible to portray the specificities produced within each system as a subsidy to highlight its objectives, principles and methodological guidelines. The data show that the Obutchénie Developmental production field emerges from a complex and rich movement experimentally produced in the peak period from 1958 to 1984 and that, in the contradictory tension between different approaches produced under common principles, it is consolidated as a perspective that guides pedagogical processes in the context of the former Soviet Union. Apprehending the generality and the particularity that constitute it is fundamental for the Obutchénie Developmental to be conceptually revealed from its own logical-historical process and, consequently, to express itself in the contradictory unity, as a dialectical expression of the singular-particular-universal.
References
AQUINO, O. F. L. V. Zankov: aproximações a sua vida e obra. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Org.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. (Livro I). 1 ed. Uberlândia: EDUFU, 2012, p. 196 – 220.
CEDRO, Wellington Lima; MORETTI, Vanessa Dias; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de. Desdobramentos da Atividade Orientadora de Ensino para a organização do ensino e para a investigação sobre a atividade pedagógica. Linhas Críticas (ONLINE), v. 24, p. 402-424, 2019.
COELHO, Grasiela Maria de Souza. Formação contínua de professores universitários: uma proposta para o campus Amíl Ferreira Sobral [Relatório de Qualificação de Doutorado]. Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, 2018.
DAVIDOV, Vasili Vasilievitch. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988a.
DAVIDOV, Vasili Vasilievitch. Problems of Developmental Teaching. The Experience of Theoretical and Experimental Psychological Research (Problemas do Ensino Desenvolvimental: A Experiência da Pesquisa Teórica e Experimental na Psicologia). Soviet Education, Sept. 1986/1988b, vol. XXX, nº 9 (Tradução por José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas).
DAVIDOV, Vasili Vasilievitch; MARKOVA, Anastasia K. El desarrollo del pensamiento en la edad escolar. SHUARE, Marta. La Psicologia evolutiva y pedagogica em la URSS. Antologia. Biblioteca de Psicologia Soviética. Moscú: Editorial Progreso, 1981/1987, p. 173-193.
DIAS DE SOUSA, Waleska Dayse. Processos de imitação-criação como constituidores da práxis pedagógica. Tese (Doutorado), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG, 2016.
DIAS DE SOUSA, Waleska Dayse; LONGAREZI, Andréa M. Imitação-criação no processo de formação para o desenvolvimento profissional docente. Praxis Educativa (impresso). ISSN 1809-4031, vol.13 n. 2, 2018, p. 443-462.
FEROLA, Bianca de C. Contribuições para a didática desenvolvimental no ensino médio: ações didáticas para a formação de conceitos científicos em biologia. Monografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG, 2016.
FEROLA, Bianca de C. O desenvolvimento integral na obra de Leonid Vladimirovich Zankov (1957-1977): um olhar para os princípios e orientações metodológicas Dissertação (Mestrado). Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
FERREIRA, Ione Maria. Formação de professores e desenvolvimento da personalidade na Educação Infantil. Relatório de qualificação (Doutorado). Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
FRANCO, Patrícia Lopes Jorge. O desenvolvimento de motivos formadores de sentido no contexto das atividades de ensino e estudo na escola pública brasileira. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG, 2015.
FRANCO, Patrícia Lopes Jorge; SOUZA, Leandro Montandon de Araújo; FEROLA, Bianca de Carvalho. Princípios e movimentos didáticos para uma “Obutchenie por unidades”. Dossiê Didática desenvolvimental: uma abordagem a partir de diferentes concepções histórico-culturais. Linhas Críticas. Vol. 24, 2019, p. 359-380. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19820/20628. Acesso em: 05.03.19.
GALPERIN, Piotr Yakovlevich. Sobre la formación de los conceptos y de las acciones mentales. In: QUINTANAR ROJAS, Luis. (Org.). La formación de las funciones psicologicas durante el desarrollo del nuño. México: Universidad Autonoma de Tlaxcala, 1995.
GALPERIN, Piotr Yakovlevich. Ya. Sobre La formación de las imágenes sensoriales y de conceptos. In: ROJAS, Luis Quintanar (Compilador). La formación de lãs funciones psicológica durante el desarrollo del niño. Tlaxcala: Editora Universidad Autónoma de Tlaxcala. 2001, p.27-40.
GERMANOS, Erika. Contradições como força de mudança: o processo de formação continuada de professores do ensino médio enquanto potencializador da práxis transformadora à luz da teoria histórico-cultural. (2016). Tese (Doutorado). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG, 2016.
GUSEVA, Liudmila. Transição na educação russa: o sistema zankoviano no atual ensino fundamental. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino fundamental. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 225 – 242.
GUSEVA, Liudmila; SOLOMONOVICH, Mark. Implementing the Zone of Proximal Development: From the Pedagogical Experiment to the Developmental Education System of Leonid Zankov. International Electronic Journal of Elementary Education, v. 9, n. 4, p. 775-786, 2017. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1146704.pdf Acesso em: 29 jul. 2019.
JESUS, Sonia Ferreira de. Ensino desenvolvimental: uma intervenção didático-formativa junto a supervisores de ensino. Projeto de pesquisa (Doutorado). Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, 2018.
LIBÂNEO, José Carlos. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, n.27, p. 5-24, 2004.
LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu, 2013, p. 315-350.
LONGAREZI, Andréa Maturano. Para uma didática desenvolvimental e dialética da formação-desenvolvimento do professor e do estudante no contexto da educação pública brasileira. Obuchenie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Vol. 1, n. 1, 187-230, 2017. Disponível em: file:///C:/Users/Andrea/Downloads/39912-169768-1-PB%20(18).pdf. Acesso em: 06.07.2018.
LONGAREZI, Andréa Maturano. Prefácio. PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (Orgs.) . Teoria da atividade de estudo: contribuições de Daniil Borisovich Elkonin, VasiliVasilovich Davidov e Vladimir Vladimirovich Repkin. 1. ed. Curitiba: CRV, 2019a.
LONGAREZI, Andréa Maturano. Significado e sentido na atividade de estudo: uma problematização dos motivos na estrutura da atividade.
MILLER, Stela; GUADALUPE, Sueli de Lima Mendonça KOHLER, Érika Christina. (Org.) Significado e sentido na educação para a humanização. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2019b, p. 257-290.
LONGAREZI, Andréa Maturano. Teoria do experimento formativo. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. (Orgs.) Ensino Desenvolvimental. Sistema Elkonin-Davidov. Campinas: Mercado de Letras - Uberlândia: Edufu, 2019c.
LONGAREZI, Andréa Maturano; ARAUJO, Elaine Sampaio; PIOTTO, Debora; MARCO, Fabiana Fiorezi de. Жизнь и творчество Виталия Владимировича Рубцова: теоретика совместной деятельности. (Vida e obra de Vitaly Vladimirovich Rubtsov: o teórico da atividade conjunta). Культурно-историческая психология (Psicologia Histórico-Cutural), v. 14, p. 5-19, 2018.
LONGAREZI, Andréa Maturano; ARAUJO, Elaine Sampaio; PIOTTO, Debora; MARCO, Fabiana Fiorezi de. Vida e obra de Vitaly Vladimirovich Rubtsov: o teórico da atividade conjunta. PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréia Maturano Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro III. Campinas: Paco Editorial. Uberlândia. Edufu. 2019.
LONGAREZI, Andréa Maturano; DIAS DE SOUSA, Waleska Dayse. Unidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedora. Dossiê Didática desenvolvimental: uma abordagem a partir de diferentes concepções histórico-culturais. Linhas Críticas. Vol. 24, 2019, p. 453-474. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/20635. Acesso em: 05.03.19.
LONGAREZI, Andréa Maturano; FRANCO, Patrícia Lopes Jorge. Leontiev: a vida e a obra do psicólogo da atividade. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro I. Uberlândia. Edufu. 2013.
LONGAREZI, Andréa Maturano; FRANCO, Patrícia Jopes Jorge. Леонтьев: жизнь и деятельность психолога (Vida e obra do psicólogo da Atividade). Дубненский психологический журнал (Jornal de Psicologia de Dubna), Dubna/Rússia, n.1, 2015.
LONGAREZI, Andréa Maturano; FRANCO, Patrícia Lopes Jorge. Atividade pedagógica na unidade significado social-sentido pessoal. LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino fundamental. Uberlândia: EDUFU, 2017, v. 1, p. 265-291.
LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro I. Uberlândia. Edufu. 2013.
LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Org.) . Ensino Desenvolvimental. Antologia. Livro 1 - 9788570784339. 1. ed. Uberlândia: Edufu, 2017a. v. 1. 240p .
LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, 2017b.
LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. Fundamentos psicológico-didáticos para um ensino na perspectiva histórico-cultural: a unidade dialética obutchénie-desenvolvimento. In: LONGAREZI, Andréia Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, 2017c, p. 7-15.
LONGAREZI, Andréa Maturano; SILVA, Diva Souza. Formação de professores e sistemas didáticos na perspectiva histórico-cultural da atividade: panorama histórico-conceitual. Apresentação. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Uberlândia: EDUFU. Vol 2, n.3, 2018, p. 571-590. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/47433/25643. Acesso em: 21.03.2019.
MARRA, José Bartolomeu Jocene. Formação de formadores de professores para e por um Ensino Desenvolvimental de línguas: uma intervenção didático-formativa na educação superior em Moçambique. Tese (Doutorado). 147f. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, MG, 2018.
MENDOZA, Hector José García, DELGADO, Oscar Tintorer. A contribuição do ensino problematizador de Majmutov na formação por etapas das ações mentais de Galperin .Revista Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, vol. 2, n. 01, 2018, p. 166-192.
MESHCHERYAKOV, Boris G. Ideias de Lev Semionovitch Vigotski sobre a ciência do desenvolvimento infantil. Psicologia. São Paulo: USP, 21(4), 2010, p. 703-726.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de (Org.). A Atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2ed.Campinas: Autores Associados, 2016.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de (Org.); ARAUJO, Elaine Sampaio; SERRAO, Maria Isabel Batista. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas (UNB), v. 24, p. 339-358, 2019.
NECHAEVA, Natalia V. Uma introdução ao Sistema Zankov: aspectos teórico-práticos do sistema desenvolvimental. Obutchénie. Revista de Didática a psicologia Pedagógica. (Entrevista concedida à Bianca Ferola Carvalho). Uberlândia: Edufu, vol. 4, n.3, 2020.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán. Vygotsky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro, 2009.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; OLIVEIRA, Marcus Vinicius de Faria. Galperin: a vida e a obra do criador da Teoria da Formação por Etapas das Ações Mentais e dos Conceitos. LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro I. Uberlândia. Edufu. 2013.
PASQUALINI, Juliana C.; MARTINS, Ligia M. Dialética singular-particular-universal: implicações do método dialético para a psicologia. Psicologia & Sociedade, vol. 27, n. 2, 2015, p. 362-371.
PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Revista Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 1, p. 20-58, 2017.
PUENTES, Roberto Valdés. Elkonin-Davidov-Repkin: etapas no desenvolvimento da Teoria da Atividade de Estudo (1958-2018). Anais 17ª Jornada do Núcleo de Ensino e o 4º Congresso Internacional sobre a Teoria Histórico-Cultural. Marília: UNESP, 2018. Disponível em: http://www.inscricoes.fmb.unesp.br/publicacao.asp?codTrabalho=MjcyNDI=. Acesso em: 07/11/2-18.
PUENTES, Roberto Valdés. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto Valdés;
CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIN, Paula (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 1. ed. Curitiba: CRV, 2019.
PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIN, Paula (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de Daniil Borisovich Elkonin, Vasili Davidov e Vladimir Vladimirovich Repkin. 1. ed. Curitiba: CRV, 2019. v. 10. 434p .
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. A Didática Desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da Psicologia Histórico-Cultural da Atividade. In: LONGAREZI, Andréa Maturano;
PUENTES, Roberto Valdés. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017a.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. Didática desenvolvimental: sessenta anos de tradição teórica, epistemológica e metodológica. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica.
GEPEDI/ Uberlândia: EDUFU, 2017b, vol. 1. n.1, p. 9-19. Disponível em http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38417/22696. Acesso em: 06/07/2018.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro II. Uberlândia. Edufu. 2017c. Disponível em http://www.edufu.ufu.br/sites/edufu.ufu.br/files/e-book_ensino_desenvolvimental_livro_ii_2015_0.pdf. Acesso em: 30.05.2019.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro III. Uberlândia. Edufu. 2019.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. Sistemas didáticos desenvolvimentais. Precisões conceituais, metodológicas e tipológicas. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 4, n. 1, p. 201-242, 2020.
REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Ensino desenvolvente e atividade de
estudo. Ensino em Re-Vista. V. 21, n. 1, p. 85-99, jan./jun. 1997/2014.
ROSA, Josélia Euzébio da; DAMAZIO, Ademir; ARAUJO, Elaine Silva; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; MOURA, Manoel, Oriosvaldo de;
SERRAO, Maria Isabel Batista; EUZEBIO, Juliana S.. Movimento do Conhecimento Matemático na História Virtual. Verdim e seus Amigos?. Perspectivas da Educação Matemática, v. 06, p. 21-41, 2013.
ROSA, Josélia Euzébio da; DAMAZIO, Ademir; SILVEIRA, Gisele Mezzari. O Sistema de Numeração nas Tarefas Propostas por Davýdov e seus Colaboradores para o Ensino de Matemática. Bolema (Rio Claro), v. 28, p. 1135-1154, 2014.
SOUZA, Montandon de Araújo. A sociologia no ensino médio: princípios e ações didáticas orientadoras de um ensino que possibilite o desenvolvimento de adolescentes em uma perspectiva histórico-cultural. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG., 2016.
SOUZA, Montandon de Araújo. A unidade Personalidade-Psique-Atividade no pensamento de Sergei L. Rubinstein: contribuições para o campo educacional. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia/MG., 2019.
ZANKOV, Leonid V. La enseñanza y el desarrollo. Traducción del ruso por Vicente Pertegaz. Moscú: Editorial Progreso, 1975/1984.
ZUCKERMAN, Galina Aleksandrovna. Developmental Education. A Genetic Modeling Experiment. Journal of Russian and East European Psychology, vol. 49, no. 6, November–December, 2011, pp. 45–63.
ДАВЫДОВ, В. В. (DAVIDOV, V.V.). Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. (Problemas da Obutchénie Desenvolvimental: a experiência de pesquisa psicológica teórica e experimental) – Мoscú: Педагогика, 1986. – 240 с. – (Труды д.чл. и чл.-кор. АПН СССР).
ДАВЫДОВ, В. В. (DAVIDOV, V.V.). Учебная деятельность: состояние и проблемы исследования (Atividade de Estudo: situação atual e problemas de pesquisa). Вопросы психологии (Questões de Psicologia, 1991, n. 6. P. 5-14). Disponível em: http://www.voppsy.ru/issues/1991/916/916005.htm. Tradução de Andrii Mischchenko e revisão técnica de Roberto Valdés Puentes, 1991. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; Amorim, Paula Alves Prudente (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2019.
ДАВЫДОВ, В.В. (DAVIDOV, V.V.) ПРОБЛЕМЫ ИССЛЕДОВАНИЯ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ (Problemas da Pesquisa com Atividade de Estudo). ТЕОРИЯ РАЗВИВАЮЩЕГО ОБУЧЕНИЯ. (Teoria da Obutchénie Desenvolvimental). MOSCÓ: ИНТОР, tradução de Andrii Mishchenko, e revisão técnica de Roberto Váldes Puentes, Andréa Maturano Longarezi, Cecília Garcia Coelho Cardoso e Paula Alves Prudente Amorim, 1996. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; Amorim, Paula Alves Prudente (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2019.
ВЫГОТСКИЙ, Л.С. (VIGOTSKI, L.S.) Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте (O problema da obutchénie e o desenvolvimento cognitivo na idade escolar). ВЫГОТСКИЙ, Л.С. (VIGOTSKI, L.S.) Избранные психологические исследования (Estudos psicológicos selecionados). М., 1956, с.438-452.
ВЫГОТСКИЙ, Л.С. (VIGOTSKI, L.S.) Мысль и слово (Pensamento e Palavra). ВЫГОТСКИЙ, Л.С. (VIGOTSKI, L.S.) Мышление и речь (Pensamento e Fala) Изд. 5, испр. — Издательство “Лабиринт”, М., 1999, p.276-336.
ЗАНКОВ, Л. В. (ZANKOV, L. V.) Развитие учащихся в процессе обучения (I — II классы) (Desenvolvimento de escolares no processo de obutchénie) (I – II Ano). Москва: издательство академии педагогичес, 1963.
ЗАНКОВ, Л. В. (ZANKOV, L. V.) Дидактика и жизнь (Didática e vida). Москва: Просвещение, 1968.
НЕЧАЕВА, H. B.; РОЩИНА, H. H. (N.V.Nechaeva, N. V; Roshchina, N. N.) Педагогическая система развивающего обучения. Занкова, Л. В. Учебное пособие. (Sistema pedagógico desenvolvimental de educação L.V. Zankov: manual de treinamento) Самара: Издательский дом «Федоров», 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)