The relationship between the field of possibilities and the project of life of young people in situation of conflict at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644447403

Keywords:

Youth, Conflict at School, Field of Possibilities, Project of Life

Abstract

The article raises the discussion about the relationship between youth and their life project, coming from a workshop named 'Leadership' School, performed with young people who were in a situation of conflict at school and that, in some way, demonstrating leadership among their peers. By means of a questionnaire applied to reflect on the future from the current time, and with the sociodemographic data found in the connectors of registration of these young people, it became possible to problematize what would be the relationship between the field of possibilities with the project of life of these young people in conflict at school. It is an interdisciplinary study, qualitative, descriptive, exploratory and bibliographic. It is noted that the social context and the field of possibilities of these young people lay their life projects, many based on desires and objects representative of ostentation, luxury and power - which can be accessed mainly through crime, once the current social conditions exist and that they are bound.

Author Biographies

Eunice Maria Nazarethe Nonato, Universidade Vale do Rio Doce

Bacharel em Direito pela Faculdade de Direito Vale do Rio Doce (1998) e graduada em Pedagogia pela Universidade Vale do Rio Doce (1985). Mestre em Educação (2002). Doutorou-se pela Universidade Vale do Rio dos Sinos - RS (2010). Realizou em 2009 estágio doutoral na Universidade de Coimbra(Portugal). Atualmente é pesquisadora e professora no curso de Mestrado em Gestão Integrada do Território da Universidade Vale do Rio Doce.  

Edmarcius Carvalho Novaes, Universidade Vale do Rio Doce

Aluno do Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina, Mestre em Gestão Integrada do Território pela UNIVALE. Bacharel em Direito e Licenciado em Filosofia. Professor e pesquisador na UNIVALE - Universidade do Vale do Rio Doce.

Ana Cristina Marques Lemos, Universidade Federal de Santa Catarina

Aluna do Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Gestão Integrada do Território pela UNIVALE. Licenciada em Química e Bacharel em Ciências Biológicas. É servidora pública estadual de carreira da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais.

Lorena Silva Vitório, Universidade Vale do Rio Doce

Advogada. Mestra em Gestão Integrada de Território da Universidade do Vale do Rio Doce (UNIVALE), com bolsa da CAPES. Graduada em Direito.

Aline Santos Pessotti de Oliveira, Universidade Vale do Rio Doce

Graduada em Psicologia da Universidade do Vale do Rio Doce (UNIVALE). Foi bolsista da FAPEMIG na graduação no projeto de pesquisa "Relação com o saber e a escola: um estudo com jovens em situação de conflito escolar".

References

ACSELRAD, Márcio. Por uma visão crítica de minoria. Crítica cultural, v. 1, n. 1, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/86. Acesso em: 06 dez. 2018.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Seleção, organização, introdução e notas de Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani. 11 ed. Petrópolis: Vozes, 251 p, 2010.

CHARLOT, Bernard. “O conflito nasce quando o professor não ensina”. Revista Nova Escola, nº 195, outubro de 2006. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/formacao/formacao-continuada/bernard-charlot-conflitonasce-quando-professor-nao-ensina-609987.shtml Acesso em 03 mar 2020.

DAMON, W. O que o jovem quer da vida? Como pais e professores podem orientar e motivar os adolescentes. Trad. Jacqueline Valpassos. Summus: São Paulo, 2009.

DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sócio-cultural; in: Dayrell, J. Múltiplos Olhares sobre educação e Cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG,1996.

FARIA, Ana Amélia Cyprest; BARROS, Vanessa de Andrade. Tráfico de drogas: uma opção entre escolhas escassas. Psicologia & Sociedade; 23 (3): 536-544, 2011.

HAESBAERT, Rogério. A nova des-ordem mundial. São Paulo: UNESP, 2005.

HAESBAERT, Rogério. Des-territorialização e identidade: a rede “gaúcha” no nordeste. Rio de Janeiro: EDUFF, 1997.

LECCARDI, Carmen. Por um novo significado do futuro: mudança social, jovens e tempo. Tempo Social. Volume 17, número 2, novembro de 2005.

MAILHIOT, Gerald Lewin: A Obra e o Homem. In: Dinâmica e Gênese dos Grupos. 2ª Edição. Ed. Livraria Duas Cidades, São Paulo. 1973.

MARANGON, Cristiane e BENCINI, Roberta. Bernard Charlot: "O conflito nasce quando o professor não ensina". 2006. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/871/bernard-charlot-o-conflito-nasce-quando-o-professor-nao-ensina. Acesso em 05 dez 2018

MARTINS, José de Souza. Exclusão social e a nova desigualdade. São Paulo: Paulus, 1997.

NONATO, Symaira; VILLAS, Sara. Juventudes e Projeto de Futuro. 1ª ed. Belo Horizonte: Ed.: UFMG, 2014.

OLIVEIRA, Aline Santos Pessotti de; OLIVEIRA, Renata Greco de; LEMOS, Ana Cristina Marques. O jovem em situação de conflito com a escola. In: XII Colóquio Internacional: 'Educação e Contemporaneidade', 2018, Sergipe. Educação, Trabalho e Juventude, v. 12. p. 1-14, 2018.

PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. O conceito de campo de Pierre Bourdieu: possibilidade de análise para pesquisas em história da educação brasileira. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 337 – 356, set./dez. 2015. Disponível em http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/viewFile/1984723816322015337/pdf_97. Acesso em 05 dez 2018.

PEREIRA, Marcelo Garrido. O imperativo situacional do ensino: em busca do lugar negado e do território perdido. In:_(Orgs.) CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; CAVALCANTI, Lana de Sousa; CALLAI, Helena Copeti. Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, p. 173-185, 2012.

SANTOS, Rosane Barreto Ramos dos; QUEIROZ, Paulo Pires de. Práticas pedagógicas interculturais: (re)conhecendo as diferenças em sala de aula. Educação. Santa Maria. v. 46. p. 1-18. 2021.

SÉGUIN, Elida. Minorias e grupos vulneráveis: uma abordagem jurídica. Rio de Janeiro: Forense, 2002.

Published

2022-02-24

How to Cite

Nonato, E. M. N., Novaes, E. C., Lemos, A. C. M., Vitório, L. S., & Oliveira, A. S. P. de. (2022). The relationship between the field of possibilities and the project of life of young people in situation of conflict at school . Education, 47(1), e13/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644447403