The relationship between the field of possibilities and the project of life of young people in situation of conflict at school
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644447403Keywords:
Youth, Conflict at School, Field of Possibilities, Project of LifeAbstract
The article raises the discussion about the relationship between youth and their life project, coming from a workshop named 'Leadership' School, performed with young people who were in a situation of conflict at school and that, in some way, demonstrating leadership among their peers. By means of a questionnaire applied to reflect on the future from the current time, and with the sociodemographic data found in the connectors of registration of these young people, it became possible to problematize what would be the relationship between the field of possibilities with the project of life of these young people in conflict at school. It is an interdisciplinary study, qualitative, descriptive, exploratory and bibliographic. It is noted that the social context and the field of possibilities of these young people lay their life projects, many based on desires and objects representative of ostentation, luxury and power - which can be accessed mainly through crime, once the current social conditions exist and that they are bound.
References
ACSELRAD, Márcio. Por uma visão crítica de minoria. Crítica cultural, v. 1, n. 1, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/86. Acesso em: 06 dez. 2018.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Seleção, organização, introdução e notas de Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani. 11 ed. Petrópolis: Vozes, 251 p, 2010.
CHARLOT, Bernard. “O conflito nasce quando o professor não ensina”. Revista Nova Escola, nº 195, outubro de 2006. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/formacao/formacao-continuada/bernard-charlot-conflitonasce-quando-professor-nao-ensina-609987.shtml Acesso em 03 mar 2020.
DAMON, W. O que o jovem quer da vida? Como pais e professores podem orientar e motivar os adolescentes. Trad. Jacqueline Valpassos. Summus: São Paulo, 2009.
DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sócio-cultural; in: Dayrell, J. Múltiplos Olhares sobre educação e Cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG,1996.
FARIA, Ana Amélia Cyprest; BARROS, Vanessa de Andrade. Tráfico de drogas: uma opção entre escolhas escassas. Psicologia & Sociedade; 23 (3): 536-544, 2011.
HAESBAERT, Rogério. A nova des-ordem mundial. São Paulo: UNESP, 2005.
HAESBAERT, Rogério. Des-territorialização e identidade: a rede “gaúcha” no nordeste. Rio de Janeiro: EDUFF, 1997.
LECCARDI, Carmen. Por um novo significado do futuro: mudança social, jovens e tempo. Tempo Social. Volume 17, número 2, novembro de 2005.
MAILHIOT, Gerald Lewin: A Obra e o Homem. In: Dinâmica e Gênese dos Grupos. 2ª Edição. Ed. Livraria Duas Cidades, São Paulo. 1973.
MARANGON, Cristiane e BENCINI, Roberta. Bernard Charlot: "O conflito nasce quando o professor não ensina". 2006. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/871/bernard-charlot-o-conflito-nasce-quando-o-professor-nao-ensina. Acesso em 05 dez 2018
MARTINS, José de Souza. Exclusão social e a nova desigualdade. São Paulo: Paulus, 1997.
NONATO, Symaira; VILLAS, Sara. Juventudes e Projeto de Futuro. 1ª ed. Belo Horizonte: Ed.: UFMG, 2014.
OLIVEIRA, Aline Santos Pessotti de; OLIVEIRA, Renata Greco de; LEMOS, Ana Cristina Marques. O jovem em situação de conflito com a escola. In: XII Colóquio Internacional: 'Educação e Contemporaneidade', 2018, Sergipe. Educação, Trabalho e Juventude, v. 12. p. 1-14, 2018.
PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. O conceito de campo de Pierre Bourdieu: possibilidade de análise para pesquisas em história da educação brasileira. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 337 – 356, set./dez. 2015. Disponível em http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/viewFile/1984723816322015337/pdf_97. Acesso em 05 dez 2018.
PEREIRA, Marcelo Garrido. O imperativo situacional do ensino: em busca do lugar negado e do território perdido. In:_(Orgs.) CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; CAVALCANTI, Lana de Sousa; CALLAI, Helena Copeti. Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, p. 173-185, 2012.
SANTOS, Rosane Barreto Ramos dos; QUEIROZ, Paulo Pires de. Práticas pedagógicas interculturais: (re)conhecendo as diferenças em sala de aula. Educação. Santa Maria. v. 46. p. 1-18. 2021.
SÉGUIN, Elida. Minorias e grupos vulneráveis: uma abordagem jurídica. Rio de Janeiro: Forense, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)