Historical-cultural theory and pedagogical interventions: possibilities and achievements of good teaching

Authors

  • Marta Chaves Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Silvana Calvo Tuleski Universidade Estadual de Maringá
  • Elieuza Aparecida Lima Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho" - Unesp Marília
  • Cyntia Graziella G. Simões Girotto Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho" - Unesp Marília

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464444210

Keywords:

Historical-cultural theory, Pedagogical interventions, Children’s education, Primary schooling.

Abstract

This text has the objective of reflecting and socializing the educa - tional practices and experiences of formation in service carried out in cities of the states of Paraná and São Paulo, as deployment of researches, projects and extension courses. The present elaboration contemplates studies on the organization of teaching and it is gui - ded according to the Historical-Cultural Theory, which sustains the pedagogical interventions to Children Education and Basic Educa - tion. The Historical-Cultural Theory is presented as a theoretical reference for a purpose of acting in a humanization and emancipa - tion perspective. Therefore, so that the didactic procedures be rich in meaning, the communication, the affection and the choice of the resources and procedures must act as essential characteristics in the teaching process.

Author Biographies

Marta Chaves, Universidade Estadual de Maringá - UEM

 

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná; professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá, líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil da UEM.

 

Silvana Calvo Tuleski, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação Escolar pela Unesp – Campus de Araraquara, professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá; Vice-Coordenadora do Mestrado em Psicologia da Instituição e Editora geral da Revista Psicologia em Estudo do Departamento de Psicologia da UEM.

Elieuza Aparecida Lima, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho" - Unesp Marília

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista – Campus de Marília, professora da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília; membro do Grupo de Pesquisa “GP FORME – formação do educador” da Unesp – Campus de Marília.

Cyntia Graziella G. Simões Girotto, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho" - Unesp Marília

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista – Campus de Marília, professora do Departamento de Didática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unesp – Campus de Marília; líder do Grupo de Pesquisa Processos de leitura e de escrita: apropriação e objetivação da Unesp – Campus de Marília

Published

2014-01-14

How to Cite

Chaves, M., Tuleski, S. C., Lima, E. A., & Girotto, C. G. G. S. (2014). Historical-cultural theory and pedagogical interventions: possibilities and achievements of good teaching. Education, 39(1), 129–142. https://doi.org/10.5902/198464444210

Issue

Section

Continuous Demand