Decolonial didactic methods in Brazil: a genealogical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644441328

Keywords:

Decolonial didactic methods, Decolonial Pedagogy, Genealogy.

Abstract

This paper makes a genealogy of the decolonial didactic methods in Brazil. It results from a bibliographical research and a documental survey, anchored mainly to Coloniality-Modernity Network and Didactics in Brazil references. The origin of decoloniality as a decolonial reason dates back to the 1950s and is consolidated in 1998. In Brazil, the theses of Oliveira (2010) and Mota Neto were identified as milestones between decoloniality and Pedagogy. (2015). The publication of “Intercultural Critical Didactics: propositions” was chosen as a landmark to precede a didactic didactic in 2012. Lastly, the option for transmodernity is a central design for the constitution of decolonial didactics in Brazil, and it is necessary to decolonize the didactics – a task still to be done.

Author Biographies

Alder de Sousa Dias, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ (Unifap)

Professor Assistente do Curso de Licenciatura em Educação da Campo da UNIFAP. Doutorando em Educação pela UFPA. Coordenador da Cátedra Paulo Freire da Amazônia, no Amapá. Pesquisador vinculado ao Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Infância e Filosofia (GEPEIF/UFPA/CNPq), do Grupo de Pesquisa Amazônia Sustentável/UNIFAP/CNPq e Grupo de Estudos, Pesquisas e Práticas em Educação na Amazônia Amapaense (GEPEA/UEAP/CNPq).

Waldir Ferreira de Abreu, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

Pós-Doutor em Ciências da Educação - Espanha (2013), Doutor em Ciências Humanas: Educação pela PUC-Rio (2010). Professor adjunto IV do Curso de Licenciatura em Pedagogia da UFPA e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED)/ICED-UFPA. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Infância e Filosofia

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Published

2020-09-25

How to Cite

Dias, A. de S., & Abreu, W. F. de. (2020). Decolonial didactic methods in Brazil: a genealogical analysis. Education, 45(1), e91/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644441328

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