Metting experience at Early Childhood Education: interations, play and spaces
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644440914Keywords:
Childhood, Dialogic Interactions, Educational Experiences.Abstract
This text analyzes part of the material produced in the context of the doctoral research of one of the authors, which aimed to discuss the context evaluation and educational quality in preschool. The research events analyzed were produced from observations and record in field and photographic notebook during the stay in four Italian schools, three located in the Piedmont region and one in Lombardy, at the time of the sandwich doctorate, in the second semester of 2017. The text is organized in two parts: interactions and games and spaces as a place of dialogue. Its theoretical pillars are the studies by Bakhtin (2003, 1992) and Vigotiski (2008). The photographs and notes of the field notebook pointed out the importance of the adult to sustain the children's interactions either by attentive listening or in the organization of the spaces. It concludes that it is up to the adult to shift from a transmissive pedagogy, centered on pre-established contents and explanation, to a participatory, dialogical pedagogy, whose proposals are given in interactions with children, in dialogue with their curiosities, desires, needs.
References
ARENDT, Hanna. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo e posfácio de Celso Lafer. 10 a ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas II: Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense 1993.
BONDIOLI, Ana; MONTOVANI, Susanna. Manual de educação infantil: de 0 a 3 anos – uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Artmed, 1998.
BRUGÈRE, Giles. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação. vol.24 n.2 São Paulo: July/Dec. 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551998000200007. Acesso em: 16 set. 2019.
BRUGÈRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. Traduzido por Gisela Wajskop. 4 ed.São Paulo, Cotez,2001.
CORSARO, Wiliam. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CORSINO, Patrícia; BRANCO, Jordanna Castelo. Materiais didáticos na Educação Infantil: limites e possibilidades. In: CORSINO, Patrícia e
NUNES, Maria Fernanda (orgs). Linguagem, leitura e escrita: por uma poética da Educação infantil, Rio de Janeiro: Edigráfica, 2018, p.19-38.
CORSINO, Patrícia; BRANCO, Jordanna Castelo. Obrigatoriedade escolar aos 4 anos: indagações sobre os materiais didático escolares. Textura, Canoas, v. 18, n. 37, mai/ago, 2016, p. 125-149.
CORSINO, Patrícia. Educação infantil, alfabetização, leitura e escrita: indagações com Alice no País das Maravilhas. In: Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo; Cláudia Maria Mendes Gontijo. (Org.). Políticas e Práticas de Alfabetização. 1ed.Pernambuco: UFPE, 2017, p. 29-50.
CORSINO, Patrícia; NUNES, Maria Fernanda Rezende; BAPTISTA, Mônica Correia; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida; BARRETO, Ângela Rabelo. Leitura e escrita na educação Infantil: concepções e implicações pedagógicas. In: Ministério da Educação/ Secretaria da Educação Básica. Crianças como leitoras e autoras. Brasília: MEC/SEB, 2016.
CORSINO, Patrícia. Entre Ciência, Arte e Vida: a didática como ato responsivo. Educação e Realidade. [online]. 2015, vol.40, n.2, pp.399-419.
CORSINO, Patrícia; GUIMARAES, Daniela. A pesquisa formação da Rede em Educação Infantil na cidade do Rio de Janeiro: o contexto como eixo da prática pedagógica. (p.151-171). In: SOUZA, Gizele de; MORO, Catarina; COUTINHO, Angela Scalabrin. (Org.). Formação da Rede em Educação Infantil: avaliação de contexto. 1ed.Curitiba: Appris, 2015, v. 1, p. 13-239.
CORSINO, Patrícia. Infância, Linguagem e letramento: educação infantil na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2003.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Leila; FORMAN, Geroge (orgs). As cem linguagens: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1999.
GERALDI, João Wanderley. A linguagem e a constituição da subjetividade. In: GERALDI, J.W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro &João Editores, 2ª, edição, 2015, 29-32
LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
LUFT, Celso Pedro. Pequeno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Editora Scipione, 1988.
MALAGUZZI, Loris. História, idéias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Leila; FORMAN, Geroge (orgs). As cem linguagens: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1999.
NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia. Leitura e escrita na Educação Infantil: contextos e práticas em diálogo. Caderno de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, São Paulo, v.49, no 174, p.100-126, out/dez, 2019.
PASOLINI, Pier Paolo. Jovens Infelizes: antologia de ensaios corsários. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.
PRESTES, Zoia. A brincadeira de faz de conta e a infância. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 7, n. 2, maio/ago. 2016, p. 28-39.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo: Ática, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A brincadeira e o desenvolvimento psíquico da criança. Trad. Zoia Prestes. Rio de janeiro: Ufrj, Revista GIS nº11, 2008, pp. 23-36. Disponível em: http://www.ltds.ufrj.br/gis/anteriores/rvgis11.pdf . Acesso em: 11 out. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)