Metting experience at Early Childhood Education: interations, play and spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644440914

Keywords:

Childhood, Dialogic Interactions, Educational Experiences.

Abstract

This text analyzes part of the material produced in the context of the doctoral research of one of the authors, which aimed to discuss the context evaluation and educational quality in preschool. The research events analyzed were produced from observations and record in field and photographic notebook during the stay in four Italian schools, three located in the Piedmont region and one in Lombardy, at the time of the sandwich doctorate, in the second semester of 2017. The text is organized in two parts: interactions and games and spaces as a place of dialogue. Its theoretical pillars are the studies by Bakhtin (2003, 1992) and Vigotiski (2008). The photographs and notes of the field notebook pointed out the importance of the adult to sustain the children's interactions either by attentive listening or in the organization of the spaces. It concludes that it is up to the adult to shift from a transmissive pedagogy, centered on pre-established contents and explanation, to a participatory, dialogical pedagogy, whose proposals are given in interactions with children, in dialogue with their curiosities, desires, needs.

Author Biographies

Jordanna Castelo Branco, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Pedagoga (2006), mestre (2012) e doutora (2019) em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e especialista em Educação Infantil (2008) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ).Atuou como professora (2006-2010) de Educação Infantil na rede pública e privada. Em 2014, dirigiu a Escola de Educação Infantil (2014) da UFRJ. Desde 2012 atua como professora no ensino superior na rede pública e privada. Atualmente, é técnica em assuntos educacionais na Faculdade de Educação da UFRJ e integra ao Laboratório de Estudos em Linguagem, Leitura, Escrita e Educação - LEDUC e o Grupo de Pesquisa em Infância, Linguagem e Educação, desenvolvida pelo programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nas discussões sobre infância; educação infantil; linguagem; políticas públicas; avaliação; laicidade; editoração científica em educação. 

Patrícia Corsino, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula, mestre e doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio. Foi professora e coordenadora pedagógica de Educação Infantil e Ensino Fundamental por 18 anos (1979-1997). Desde 1997 é professora e pesquisadora universitária. Atualmente é Professora Associada do Departamento de Didática da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro-UFRJ, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE-UFRJ, coordenadora do Laboratório de Estudos em Linguagem, Leitura, Escrita e Educação - LEDUC e coordenadora do Grupo de Pesquisa em Infância , Linguagem e Educação. Desenvolve projetos de ensino, pesquisa e extensão nas seguintes áreas: Educação Infantil (políticas, práticas pedagógicas e formação de professores), infância e linguagem, alfabetização, leitura e escrita e literatura infantil. 

References

ARENDT, Hanna. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo e posfácio de Celso Lafer. 10 a ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1984.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas II: Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense 1993.

BONDIOLI, Ana; MONTOVANI, Susanna. Manual de educação infantil: de 0 a 3 anos – uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Artmed, 1998.

BRUGÈRE, Giles. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação. vol.24 n.2 São Paulo: July/Dec. 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551998000200007. Acesso em: 16 set. 2019.

BRUGÈRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. Traduzido por Gisela Wajskop. 4 ed.São Paulo, Cotez,2001.

CORSARO, Wiliam. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CORSINO, Patrícia; BRANCO, Jordanna Castelo. Materiais didáticos na Educação Infantil: limites e possibilidades. In: CORSINO, Patrícia e

NUNES, Maria Fernanda (orgs). Linguagem, leitura e escrita: por uma poética da Educação infantil, Rio de Janeiro: Edigráfica, 2018, p.19-38.

CORSINO, Patrícia; BRANCO, Jordanna Castelo. Obrigatoriedade escolar aos 4 anos: indagações sobre os materiais didático escolares. Textura, Canoas, v. 18, n. 37, mai/ago, 2016, p. 125-149.

CORSINO, Patrícia. Educação infantil, alfabetização, leitura e escrita: indagações com Alice no País das Maravilhas. In: Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo; Cláudia Maria Mendes Gontijo. (Org.). Políticas e Práticas de Alfabetização. 1ed.Pernambuco: UFPE, 2017, p. 29-50.

CORSINO, Patrícia; NUNES, Maria Fernanda Rezende; BAPTISTA, Mônica Correia; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida; BARRETO, Ângela Rabelo. Leitura e escrita na educação Infantil: concepções e implicações pedagógicas. In: Ministério da Educação/ Secretaria da Educação Básica. Crianças como leitoras e autoras. Brasília: MEC/SEB, 2016.

CORSINO, Patrícia. Entre Ciência, Arte e Vida: a didática como ato responsivo. Educação e Realidade. [online]. 2015, vol.40, n.2, pp.399-419.

CORSINO, Patrícia; GUIMARAES, Daniela. A pesquisa formação da Rede em Educação Infantil na cidade do Rio de Janeiro: o contexto como eixo da prática pedagógica. (p.151-171). In: SOUZA, Gizele de; MORO, Catarina; COUTINHO, Angela Scalabrin. (Org.). Formação da Rede em Educação Infantil: avaliação de contexto. 1ed.Curitiba: Appris, 2015, v. 1, p. 13-239.

CORSINO, Patrícia. Infância, Linguagem e letramento: educação infantil na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2003.

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Leila; FORMAN, Geroge (orgs). As cem linguagens: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1999.

GERALDI, João Wanderley. A linguagem e a constituição da subjetividade. In: GERALDI, J.W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro &João Editores, 2ª, edição, 2015, 29-32

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

LUFT, Celso Pedro. Pequeno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Editora Scipione, 1988.

MALAGUZZI, Loris. História, idéias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Leila; FORMAN, Geroge (orgs). As cem linguagens: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1999.

NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia. Leitura e escrita na Educação Infantil: contextos e práticas em diálogo. Caderno de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, São Paulo, v.49, no 174, p.100-126, out/dez, 2019.

PASOLINI, Pier Paolo. Jovens Infelizes: antologia de ensaios corsários. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.

PRESTES, Zoia. A brincadeira de faz de conta e a infância. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 7, n. 2, maio/ago. 2016, p. 28-39.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A brincadeira e o desenvolvimento psíquico da criança. Trad. Zoia Prestes. Rio de janeiro: Ufrj, Revista GIS nº11, 2008, pp. 23-36. Disponível em: http://www.ltds.ufrj.br/gis/anteriores/rvgis11.pdf . Acesso em: 11 out. 2019.

Published

2020-09-25

How to Cite

Branco, J. C., & Corsino, P. (2020). Metting experience at Early Childhood Education: interations, play and spaces. Education, 45(1), e84/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644440914