Implementation of PNAIC training with teachers from Campo Grande state network and the results of the National Literacy Assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644440710

Keywords:

Training, Literacy, Evaluation.

Abstract

The training of literacy teachers is a central element in improving the quality of basic education. The aim of this paper is to analyze the result of the National Literacy Assessment (Avaliação Nacional da Alfabetização - ANA) in the state school network in Campo Grande (MS), whose teachers of the literacy cycle participated in the formation of the National Pact for Literacy at the Right Age (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - PNAIC), from 2013 to 2016. The surveyed period considers the beginning of PNAIC training and the first year of application of ANA. As a methodological procedure, we used, besides the bibliographic survey, data and reports from the State Department of Education of Mato Grosso do Sul and the ANA results of the surveyed schools. The theoretical contributions used have included studies that deal with teacher training and large-scale evaluation. Although ANA's results signal strategies that should be devised to guarantee students the right to full literacy by the end of the literacy cycle, that evaluation process is still centered by the federal government, which difficult local education secretaries’ actions in order to reverse the negative evaluation results.

Author Biographies

Maria Joana Durbem Mareco, Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul

Mestrado Profissional em Educação realizado na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Atuando desde 2003 com Formação de Professores da Educação Básica. Atualmente lotada na Coordenadoria de Politícas Específicas para Educação. Membro da equipe técnica que monitora o Plano Estadual de Educação e Coordenadora adjunta do Fórum Estadual de Educação de Jovens e Adultos de Mato Grosso do Sul.

Walter Guedes Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Licenciado e Bacharel em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1997), Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário da Grande Dourados (2018), Mestre em Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Brasília (2002), Doutor em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (2011), com pós-doutorado em estudos fronteiriços pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2018). É professor Associado - Nível V - dos Cursos de Geografia, licenciatura e bacharelado, da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) e do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu - Mestrado Profissional em Educação. Foi coordenador do Curso de Licenciatura em Geografia da UEMS - Unidade de Campo Grande (2012-2019) e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) na área de Geografia (2014-2019). É líder do Grupo de Estudos em Fronteira, Turismo e Território (GEFRONTTER) e membro do Grupo Educação, Cultura e Diversidade. Realiza estágio de pós-doutoramento na Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento regional, fronteira e ensino de Geografia. Email: guedes@uems.br

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Published

2020-03-29

How to Cite

Mareco, M. J. D., & Silva, W. G. (2020). Implementation of PNAIC training with teachers from Campo Grande state network and the results of the National Literacy Assessment. Education, 45(1), e22/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984644440710