Contemporary Youth Experiences: Theoretical and Methodological Reflections on Socialization and Individualization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644439944

Keywords:

Youths, Socialization, Individualization.

Abstract

This article develops theoretical and methodological reflections for contemporary youth studies in face of the the experience of subjects immersed in the online and digital universe. From a sociological analysis on the notions of socialization and individualization, including on the internet, this text reflects on the challenges for research that seeks to understand the social construction of young people today, given the current structural process of singularization and the intense Internet presence as a space for youth experiences. The web is understood as a matrix of socialization that cuts across the daily lives of young people in other spheres of socialization, such as family, school and among peers. Based on references from the sociologies of the individual and the sociology of youth, this essay stimulates the development of a look at youth experiences by linking the analytical categories socialization and individualization from plural and intersected ways of being and living in the world, in the context of cyberculture.

Author Biographies

Juliana Batista dos Reis, Universidade Federal de Minas Gerais/Professora Adjunta

Graduada em Ciências Sociais (Bacharelado/Licenciatura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2009). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais com estágio sanduíche na Universidade do Porto (2014). Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente, coordena o Programa de Pesquisa, Ensino e Extensão Observatório da Juventude da UFMG (http://observatoriodajuventude.ufmg.br). Atua nas áreas da Sociologia da Educação e Sociologia da Juventude, com ênfase nos temas: processos de socialização e individuação contemporâneos, relações juventude/escola, Ensino Médio, culturas juvenis, territórios urbanos, cibercultura.

Juarez Dayrell, Universidade Federal de Minas Gerais/Professor aposentado

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais (1983), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1989) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2001). Em 2006 realizou o pós-doutorado no Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa. Atualmente é professor aposentado da Universidade Federal de Minas Gerais e pesquisador do CNPq. É fundador e integrante do Observatório da Juventude da UFMG (www.observatoriodajuventude.ufmg.br). Está integrado à Pós Graduação da Faculdade de Educação na linha de pesquisa: Educação, cultura, movimentos sociais e ações coletivas, desenvolvendo pesquisas em torno da temática Juventude, Educação e Cultura.

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Published

2020-08-10

How to Cite

Reis, J. B. dos, & Dayrell, J. (2020). Contemporary Youth Experiences: Theoretical and Methodological Reflections on Socialization and Individualization. Education, 45(1), e71/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644439944