Biology teachers' perceptions of large-scale assessment in Portugal and Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644439560Keywords:
Pedagogical practices, National Examinations, Large scale assessmentsAbstract
The National Examinations have great implication in the educational policies in the life of students, parents and teachers and also in the educational process. In this sense, the purpose of this article is to present the perceptions of biology teachers from Brazil and Portugal, regarding the impacts of National Exams on their teaching practice. Data were collected through a questionnaire, applied to 29 school teachers in Portugal and 32 from Brazil. In both countries, teachers perceive the Exam as a normalizing instrument of both pedagogical practice and as a standardized academic formation, with a curriculum designed for certain contents. Results indicate that "large-scale assessments", both in Portugal and in Brazil, impact on the pedagogical practices of the professors of the discipline biology.References
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório pedagógico: Enem 2011-2012. – Brasília, DF: Inep, 2015. 236 p.. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484421/Relat%C3%B3rio+Pedag%C3%B3gico+Enem+2011-2012/b29257e3-2a6c-44a3-992a-02130c379ba9?version=1.1 Acesso em: 26 nov 2018.
BRASIL . Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf .Acesso em: 01de junho 2018.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Conhecendo o Sisu. Disponível em: http://sisu.mec.gov.br/tire-suas-duvidas#conhecendo. Acesso em: 20 dez. 2018.
FLORES, Maria Assunção. Da necessidade de aprofundar o debate sobre currículo e avaliação. In: Práticas e discursos sobre currículo e avaliação. Santo Tirso: De Facto Editores, 2017. p. 7–22.
INEP. Portaria No 109/2009, de 27 de maio de 2009. Diario Oficial da União, nº 100, de 28 de maio de 2009, Seção 1, pág. 56.Brasília: DF. 2009.
LEMOS, Paulo; RIBEIRO, Salomé; ROCHA, Júlio “Mas, esta prova não avalia conhecimentos!” – O (des)interesse pelos Exames Nacionais. Revista de Educação Geográfica | U.P., v. 1, p. 35–47, 2017. Disponível em http://ojs.letras.up.pt/index.php/GETUP/article/view/1906/1991 Acesso em:10 abril 2018.
MARINHO, Paulo; FERNANDES, Preciosa; LEITE, Carlinda. A avaliação da aprendizagem: da pluralidade de enunciações à dualidade de concepções. Acta Scientiarum. Education, v. 36, n. 1, p. 151, 20 fev. 2014. doi: 10.4025/actascieduc.v36i1.21018. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/143397516.pdf. Acesso em:04 julho 2018
MARQUES, Ana Isabel. et al. Processo de Avaliação Externa da Aprendizagem – Provas de Aferição, Provas Finais e Exames Nacionais 2017.Lisboa, 2018. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/JNE/relatorio_anual_do_jne_2017_final.pdf. Acesso em 22 fevereiro 2019.
MEDEIROS, Francisca Valkiria Gomes de et al. Análise da práxis docente em Biologia no ensino secundário português. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 23, n. 2, p. 341-356, jun. 2017. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000200341&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 10 abril 2018.
MENDES, Alcina; REBELO, Dorinda; PINHEIRO, Eduardo. Programa de Biologia e Geologia 10.º ano. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Secundario/Documentos/Documentos_Disciplinas_novo/Curso_Ciencias_Tecnologias/Biologia_Geologia/biologia_geologia_10.pdf Acesso em: 22 jun. 2016.
PORTUGAL. Decreto-Lei n.o 17/2016, de 4 de abril do Ministério da Educação e Ciência (2016). Diário da República, 1a série - No65.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)