The childhood and the play of yesterday and today: A multidisciplinary perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644439447

Keywords:

Play, Education, Multidisciplinary perspective.

Abstract

The purpose of this article is to address the play as essence of the child and the material or materialized toy that conducts this action, involving affections, cultures and historical. For that, a literature review was carried out with contributions from historiographical authors on childhood; of philosophy with the perceptions of Plato; of the archeology that identified  toys in prehistoric finds, like the rock art; of psychology and its observations of playing as a hereditary predisposition and its relation to cognition, as well as of the psychoanalysis which at the same time observed in play unconscious contents. For neuroscience this behavior comprises the oldest regions of the brain (subcortical regions), which influence the structuring of the neocortical regions responsible for human intelligence. The multidisciplinary dialogue widens the gaze on the nature of play and its characteristics, its historical and cultural aspects, ancestral origin and involvement with the complex brain structure related to intelligence.

Author Biographies

Ana Valeria Lopes Correa Costa, Universidade de Aveiro - Portugal

Doutoranda em Psicologia pela Universidade de Aveiro-Portugal, é Mestra em Educação pela Universidade Tiradentes (UNIT/SE), na linha Educação e Formação Docente. É professora de curso de extensão de Formação de Brinquedistas, desde 2011. Possui Formação em Terapia Breve Ericksoniana pelo Instituto Milton H. Erickson de Maceió-AL. Tem experiência na Área de Psicologia com ênfase em Psicologia Clínica. Foi supervisora voluntária do Projeto Brinquedistas na Comunidade, realizado na Clínica-Escola de Psicologia da Universidade Tiradentes, entre os anos de 2012 e 2014. Foi integrante do Grupo de Pesquisa Estudos interdisciplinares em neurociência e biotecnologia, na linha de pesquisa Neurociência cognitiva: interfaces entre a educação e psicologia (UNIT/SE), no período de abril de 2015 a abril de 2016. Foi Docente do Ensino Básico, correspondente ao atual Ensino Fundamental da Educação Básica, do quadro de Professores da Prefeitura de Petrópolis-RJ, no período de 1987 a 1997.

Cristiano de Jesus Ferronato, Universidade Tiradentes, Aracaju- Sergipe

Doutor em Educação com ênfase em História da Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2012), Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2006) e Graduado em História pela Universidade Estadual de Maringá (2003). Professor PPG PLII e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes - UNIT - em Aracaju, Sergipe, na linha de Educação e Formação Docente. Pesquisador do Instituto de Tecnologia e Pesquisa-ITP. Foi Coordenador de Pesquisa da Universidade Tiradentes, no período de agosto de 2014 a outubro de 2015 desenvolvendo ações de planejamento de projetos de pesquisa e gestão de bolsas de Iniciação Científica e desenvolvimento tecnológico junto aos órgãos de Fomento: CNPq, CAPES, FAPITEC-SE. Coordenador do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Tiradentes. Membro do Comitê Científico e do conselho consultivo da Editora Universitária Tiradentes - EDUNIT. Pesquisador associado aos grupos de pesquisa: Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste Oitocentista (GHENO-PB), HISTEDBR (GT-PB) é líder do Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste (GPHEN). Desenvolve pesquisas no campo da História da Educação, com foco especial sobre a instrução no oitocentos brasileiro. 

References

ARIÈS, Phiiippe. História social da criança e da família. 2. ed. Tradução de Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

ATZINGEN, Maria Carolina Von. História do brinquedo: para as crianças conhecerem e os adultos se lembrarem. São Paulo: Alegro, 2001.

BANNELL, Ralph et al. (Org.) Educação no século XXI: cognição, tecnologia e aprendizagem. Editora Vozes. São Paulo. 2016.

BICHARA, Ilka Dias; LORDELO, Eulina da Rocha; CARVALHO, Ana Maria Almeida; OTTA, Emma. Brincar ou brincar: eis a questão: a perspectiva da Psicologia evolucionista sobre brincadeira. In: OTTA et al. Psicologia evolucionista. Rio de janeiro: Guanabara Koogan, 2009. p. 104-113.

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e cultura. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

COONEY, Jess; GELDER, Leslie Van. Archaeological research reveals that 13,000 years before CBeebies hunter-gatherer children as young as three were creating art in deep, dark caves alongside their parents. Prehistoric pre-school. University of Cambridge. Research, 2011. Disponível em: http://www.cam.ac.uk/research/news/prehistoric-pre-school. Acesso em: 30 abr. 2017.

COSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2014.

FREUD, Sigmund. Além do princípio do prazer. In J. Strachey (Ed), Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (Vol. 18, pp. 11-75). Rio de Janeiro: Imago. ([1920] 1996). .

FREUD, Sigmund. (1920). Além do princípio do prazer. In: FREUD, S. Obras psicológicas completas. Rio de Janeiro: Imago, v. 18, 1989.

FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala. Formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 48. ed. Pernambuco: Global Editora, 2003.

GARON, Denise. Classificação e análise de materiais lúdicos - O sistema ESAR In: FRIEDMAN et al. (Org). O direito de brincar: a Brinquedoteca. São Paulo: Scritta, 1992.

GELDER, Leslie Van. The Role of Children in the Creation of Finger Flutings in Koonalda Cave, South. Childhood in the past. An International Journal. 8:2, 149-160, 2015.

GOLDEN, Mark. Children and Childhood in Classical Athens. Second Edition. Johns Hopkins University Press, Baltimore, 2015.

GROOS, Karl. "The Theory of Play." Chapter. The Play of Man, translated

by Elizabeth L. Baldwin. New York: Appleton (1901): 361-406. Disponível em: https://brocku.ca/MeadProject/Groos/Groos_1901/chapter8.html. Acesso em: 26 dez 2017.

JAEGER, Werner. Paidéia: a formação do homem grego. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

KANDEL, Eric. et.al. Fundamentos de neurociência e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2000.

MANSON, Michel. História do brinquedo e dos jogos. Brincar através dos tempos. Lisboa: Editorial Teorema, 2002.

NOGUEIRA, Maria Ephigenia de Andrade Caceres. Jogos Brinquedos e brincadeiras no Brasil colonial. São Paulo: Paulistana, 2013.

OLIVEIRA MarcusAldenisson de; MESQUITA, Ilka Miglio de; NASCIMENTO, Ester Vilas-bôas Carvalho do . A trilogia Arithmetica, de Antônio Bandeira Trajano:um projeto inovador e modernizador para ensinar aritmética.Revista Brasileira de História da Educação,Maringá, v. 15, n. 1 (37), p. 201-234, jan./abr. 2015. Disponível em: http://rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/630/. Acesso em: 30 abr. 2017.

PANKSEPP, Jaak et al. Modeling ADHD-type arousal with unilateral frontal cortex damage in rats and beneficial effects of play therapy. 0278-2626/03/$ - see front matter 2003 Published by Elsevier Science (USA). Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/4484/7c23b153f45e418627f19fce0fa489b5f20c.pdf. Acesso em: 17 nov. 2017.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança. Imitação, jogos e sonhos, imagem e representação. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1971.

RAMACHANDRAN, Vilayanur Subramanian. O que o cérebro tem para contar: desvendando os mistérios da natureza humana. Zahar: Rio de Janeiro, 2014.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

WINNICOTT, Donald Woods. O brincar e a realidade. Trad. de José Octávio de Aguiar Abreu e Vanede Nobre. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

Published

2020-09-25

How to Cite

Costa, A. V. L. C., & Ferronato, C. de J. (2020). The childhood and the play of yesterday and today: A multidisciplinary perspective. Education, 45(1), e81/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644439447