Colors that design the world: childhoods and marks of gender, race and class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644438743

Keywords:

Childhood, Difference, Children’s drawing.

Abstract

The act of drawing is one of the singular expressions of children as protagonists, reverberating the experience of life through which children materialize and share their inquiries before the world, a creative activity that brings the complexity of the relationships experienced in their coexistence with other children and with adults, lifestyles and cultural practices that leave marks of their presence. These marks of experience are traces that carry representations of thoughts and interpretations of what it is like to be a girl or a boy, black or white and children of a working class. Based on the analysis of drawings by black and white boys and girls between 8 and 9 years of age we try to understand how children at elementary school conceive the image of childhoods lived in the outskirts of São Paulo City - Brazil. By taking these children’s drawings as a primary source of the research, we conceptualized them as cultural artifacts and historical documents, which can contribute to the recognition of the children’s culture expressed in the traces, symbols and colors of their creation, thus allowing us to think likewise about this moment of the society, with its historical specificities, and their gender, race and social class signs. This is a interpretive analysis, based on anthropology, sociology and childhood pedagogy.

Author Biographies

Artur Oriel Pereira, Prefeitura Municipal de São Paulo/ UNICAMP

Mestrando em Educação na Linha Educação e Ciências Sociais, pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Especialista em Sociopsicologia, pela Escola Pós-Graduada de Ciências Sociais da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Letrólogo. Pedagogo. Professor de Educação Infantil e Ensino Fundamental I na Prefeitura do Município de São Paulo. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sociocultural (GEPEDISC) - Culturas Infantis, atuando nos temas: sociologia da infância, pedagogia da infância, infâncias, culturas infantis, amizades, relações de gênero e relações raciais.

Flavio Santiago, Unicamp

Doutor em Educação pelo programa de pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação - UNICAMP (2019), mestre também pelo pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação - UNICAMP (2014) e licenciado em pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (2011). Durante o doutoramento realizou estágio sanduíche na Università degli Studi di Milano-Bicocca - Itália. Atualmente participa do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sociocultural - linha Culturas Infantis (UNICAMP) e tem desenvolvido pesquisas nos seguintes temas: pedagogia da infância, relações raciais, pós-colonialismo, relações de gênero e educação das relações étnico-raciais em creches e pré-escolas. 

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Published

2020-01-31

How to Cite

Pereira, A. O., & Santiago, F. (2020). Colors that design the world: childhoods and marks of gender, race and class. Education, 45(1), e2/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644438743