Perception of bullying practice at school

Authors

  • Katarina Pereira Reis SME / RJ
  • José Antonio Vianna Universidade do Estado do Rio de Janeiro Instituto de Educação Física e Desportos - DESCO Mestrado de Ensino em Educação Básica CAp UERJ http://orcid.org/0000-0003-3630-3321
  • Telma Antunes Dantas Ferreira SEEDEC / RJ
  • Hugo Rodolfo Lovisolo UNISUAM

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644438215

Keywords:

Bullying, Practitioners, School violence.

Abstract

Bullying practitioners have been little investigated in the research on the phenomenon. In order to verify the perception of bullying practitioners we proceeded to the progressive focus of the investigated ones in which we found 63 students with three or more records in this period - 31 students were still in the investigated institution. A total of 19 students (M = 13, F = 6) participated in the comprehensive interview in focus groups. The subjects associated the practice of bullying with pleasure and fun. According to those investigated bullying occurs daily and provides both the practitioner and the target, the acquisition of the ability to deal with adversity. The abandonment of the practice occurs, progressively, from the influence of agencies of socialization (school and family) and the commitment with the perspectives of the adult life.

Author Biographies

Katarina Pereira Reis, SME / RJ

Mestre em Ensino na Educação Básica

José Antonio Vianna, Universidade do Estado do Rio de Janeiro Instituto de Educação Física e Desportos - DESCO Mestrado de Ensino em Educação Básica CAp UERJ

Doutor em Educação Física

Telma Antunes Dantas Ferreira, SEEDEC / RJ

Mestre em Ensino na Educação Básica

Hugo Rodolfo Lovisolo, UNISUAM

Doutor em Antropologia Social

References

ARAÚJO, Lidiane Silva et al. Universo consensual de adolescentes acerca da violência escolar. Psico-USF, Bragança Paulista, (v. 17/2012), n. 2, p. 243-251, mai/ago. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pusf/v17n2/v17n2a08 Acesso em: 29/03/2019.

ASSIS, Simone Gonçalves; AVANCI, Joviana Quintes. Labirinto de espelhos: formação da autoestima na infância e na adolescência (online). Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, 2004. Criança, Mulher e Saúde collection. Disponível em: http://static.scielo.org/scielobooks/vdywc/pdf/assis-9788575413333.pdf Acesso em: 29/03/2019.

BECKER, Howard Saul. Outsiders: estudos da sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BRASIL. Lei n°13.185, de 6 de novembro de 2015. Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil03/Ato2015-2018/2015/Lei/L13185.htm Acesso em: 29/04/2019.

BRINO, Raquel de Faria; LIMA, Maria Helena do Carmo Gomes. Compreendendo estudantes vítimas de bullying: para quem eles revelam? Psic. da Ed., São Paulo, (v. 40/2015), p.27-39, jan./jun.,2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sciarttext&pid=S1414-69752015000100003 Acesso em: 29/03/2019.

BRITO, Leila Maria Torraca de. Bullying e cultura da paz no advento da nova ordem econômica. Rio de Janeiro, RJ: EdUERJ, 2014.

CAVALCANTI, Jaqueline Gomes et al. Bullying no contexto da adolescência: um estudo das representações sociais. Revista de psicologia da IMED. Passo Fundo, vol. 11, n.2, p.96-114, Jul./Dez., 2019. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistapsico/article/view/3287 Acesso em: 04/05/2020.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

CHAVES, Denise Raissa Lobato; SOUZA, Mauricio Rodrigues de. Bullying e preconceito: a atualidade da barbárie. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v.23, e230019, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782018000100214&lng=pt&nrm=iso . Acessos em 29/03/2019. Epub 05-Abr-2018. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230019 .

CHRISPINO, Álvaro; GONÇALVES, Daniel Evangelho. Políticas públicas sistêmicas para a redução da violência: a visão de futuro e a resiliência. Rev. Ensaio: aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, (v.21/2013), n. 81, p. 821-838, out/dez, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/AlvaroChrispino/publication/262625791SystemicPublicPoliciesfortheViolenceReductionThevisionoffutureandtheresilience/links/54bff3310cf28a6324a025ef.pdf . Acesso em: 29/03/2019.

FERREIRA, Telma Antunes Dantas; REIS, Katarina Pereira dos;

VIANNA, José Antonio. Bullying na escola: a percepção dos seus atores. Curitiba, PR: Ed. CRV, 2020.

GALVÃO, Afonso et al. Violências escolares: implicações para a gestão e o currículo. Rev. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro,(v.18/2010), n. 68, p. 425-442, jul./set, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/GeraldoCaliman/publication/262437700Schoolviolenceimplicationsformanagementandcurriculumdynamics/links/53fb237a0cf2e3cbf5660145.pdf Acesso em: 29/03/2019.

GOMIDE, Paula Inez Cunha. Crianças e adolescentes em frente à TV: o que e quanto assistem de televisão. 2009. Disponível em: http://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/anexos/28421-28432-1-PB.pdf Acesso em: 29/03/2019.

KAUFMANN, Jean claud. A entrevista compreensiva: um guia para pesquisa de campo. Petrópolis, RJ: Vozes; Maceió, AL: Edufal, 2013.

LIMBER, Susan P.et al. Evaluation of the Olweus Bullying Prevention Program: a large scale study of U.S. students in grades 3-11. Journal of School Psychology 69: 56-72, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/326744953_Evaluation_of_the_Olweus_Bullying_Prevention_Program_A_large_scale_study_of_US_students_in_grades_3-11 Acesso em: 04/05/2020.

LOPES NETO, Aramis Antonio. Bullying – Comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, RJ (vol. 22/2014), n.81 (5 supl.), 164-172, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0021-75572005000700006&script=sciabstract&tlng=pt Acesso em: 29/03/2019.

LOPES NETO, Aramis Antônio; SAAVEDRA, Lucia H. Diga NÃO para o Bullying. Rio de Janeiro: ABRAPIA, 2004. Disponível em: www.adolescenciaesaude.com/audienciapdf.asp?aid2=101&nomeArquivo...pdf Acesso em: 29/03/2019.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmaso. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EDU, 1986.

MALTA, Deborah Carvalho et al. Bullying nas escolas brasileiras: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE), Ciência & Saúde Coletiva, 15(2), p. 3065-3076, 2010.

MARAFON, Giovana; SCHEINVAR, Estela; NASCIMENTO, Maria Lívia do. Conflitos enquadrados como Bullying: categoria que aumenta tensões e impossibilita análises. Psic. Clin. Rio de Janeiro, (v. 26/2014), n. 2, p. 87-104, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sciarttext&pid=S0103-56652014000200006 Acesso em: 01/11/2016.

MARTINS, Ana Carolina Hyer de Faria da Silva. ”Nem sempre o adulto resolve...”: o serviço de orientação educacional e as práticas de bullying no primeiro segmento do ensino fundamental, 2016.176f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino em Educação Básica) - Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira - UERJ, 2016. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B-YcmloaKTWJbXgyRDZLd0Zrc3c/view Acesso em: 29/03/2019.OLWEUS, DAN. Bullying at school. Blackwell, publishing, 1993.

OLWEUS, Dan; LIMBER, Susan P.; BREIVIK, Kyrre. Abordando formas específicas de bullying: uma avaliação em grande escala do programa de prevenção de Bullying de Olweus. Int Journal of Bullying Prevention, 1, 70-84, 2019. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s42380-019-00009-7 Acesso em: 04/05/2020

SANTOS, J. A. et al. Prevalência e tipos de bullying em escolares brasileiros de 13 a 17 anos. Revista Salud Publica, (vol16/2013), n.2, p. 173-183, 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v16n2.30302 Acesso em: 19/04/2019.

SEIXAS, Sonia Raquel. Violência escolar: Metodologias de identificação dos alunos agressores e/ou vítimas. Análise Psicológica, 2005, 2 (XXIII): 97-110 Disponível em: www.scielo.mec.pt/pdf/aps/v23n2/v23n2a03.pdf Acesso em: 31/03/2019.

SILVA, Jorge Luiz da et al. Associações entre bullying escolar e conduta infracional: revisão sistemática de estudos longitudinais. Revista Psicologia: Teoria e pesquisa. Brasília, (v. 32/2016), n. 1, jan./mar. p.81-90, 2016. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ptp/v32n1/1806-3446-ptp-32-01-00081.pdf Acesso em: 29/03/2019.

SILVA, Cíntia; COSTA, Bruno Larazzotti Diniz. Opressão nas escolas: o bullying entre estudantes do ensino básico. Cad. Pesqui., Set 2016, vol.46, no.161, p.638-663. ISSN 0100-1574

SPOSITO, Marilia Pontes. Um breve balanço da pesquisa sobre violência escolar no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, (v.27/2001), n.1, p. 87-103, jan/jun. 2001. Disponível em: www.revistas.usp.br/ep/article/view/27856 Acesso em: 19/04/2019.

TEIXEIRA, Andrey Barata; SANTOS, Douglas Costa dos; TRINDADE, Patrícia dos Santos. A Manifestação do Fenômeno Bullying em turmas de 8º. e 9º. Anos de um colégio Estadual no município de Parintins –

AM. Anais XVIII CONBRACE e V CONICE, 2013. Disponível em:

http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2013/5conice/paper/view/5151 Acesso em: 29/03/2019.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; VINHA, Telma Pileggi. Até quando? Bullying na escola que prega a inclusão social. Revista Educação, Santa Maria, (v. 35/2010), n. 3, p. 449-464, set./dez. 2010. Disponível em: www.redalyc.org/html/1171/117116968007 Acesso em: 29/03/2019.

TORO, Giovana Vidotto Roman; NEVES, Anamaria Silva; REZENDE, Paula Cristina Medeiros. Bullying, o exercício da violência no contexto escolar: reflexões sobre um sistema social: Psicologia: Teoria e Prática, 12(1), p. 123-137, 2010. Disponível em: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/1938/193814418011.pdf Acesso em: 19/04/2019.

VIANNA, José Antonio; SOUZA, Silvana Márcia de; REIS, Katarina Pereira dos. Bullying nas aulas de Educação Física: a percepção dos alunos no ensino médio. Revista Ensaio, Rio de Janeiro, (v.23/2015), n.86, p.73-93, jan./mar., 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v23n86/0104-4036-ensaio-23-86-73.pdf Acesso em: 29/03/2019.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3ª edição. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2020-08-10

How to Cite

Reis, K. P., Vianna, J. A., Ferreira, T. A. D., & Lovisolo, H. R. (2020). Perception of bullying practice at school. Education, 45(1), e77/ 1–27. https://doi.org/10.5902/1984644438215