Dialogues of the School with Youth: Innovative High School Program in the Federal District
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644437143Keywords:
High School, Innovative High School Program, Youth and Education.Abstract
This article presents the results of the analysis of the ProEMI Innovative High School Program in the Federal District, based on the Content Analysis of 581 projects presented by 31 schools in 2012 and implementation results, from the extension course entitled Dialogues of the School with Youth, which occurred in the same year, at the University of Brasilia. It was verified that: a) the resources were destined for extracurricular activities in disciplines such as Physics, Biology, Chemistry and Mathematics; b) there were no places for all the young people to participate in the specific projects; c) there were limited resources for young people with disabilities, or attending evening education, for the curricular components Arts, Sociology and Foreign Language, and for the themes of gender, sexuality and Human Rights. The results point to concerns and expectations with the implementation of ProEMI in the Federal District, regarding: a) the youth and the generational question in the school; b) the selection and permanence of project participants; c) the sharing of school experiences of success and failure and d) the organization of time in school, student placements, extra class projects and the evening High School. It can be concluded that there were few schools selected to participate in this program in 2012 and that most of the projects presented in the context of this program, considered as innovators, were already existing projects, which suggests that the adhesion to ProEMI happened in order to obtain financing to carry out the desired activities.
References
ARROYO, Miguel G. Repensar o Ensino Médio: por quê? In: CARRANO, Paulo César; DAYRELL, Juarez; MAIA, Carla Linhares. Juventudes e Ensino Médio. Sujeitos e Currículos em Diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p.43-52
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. 2ª reimp. da 1ª edição. São Paulo: Edições 70, 2011.
BASSALO, Lucélia Morais; DAMASCO, Denise Gisele de Britto. Gestão Escolar e Juventude. In: OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de Oliveira; ALVES, Fábio José da Costa. (Orgs.). Educação, Diversidade e Inclusão Sociocultural em Diversos Contextos. Curitiba: Editora CRV, 2016. p.39-52.
BORGES, Lívia Freitas de Fonseca; SILVA, Francisco Thiago. Currículo do ensino médio: um recorte da atual rede pública de ensino do Distrito Federal. In: WELLER, Wivian; GAUCHE, Ricardo. Ensino médio em debate: currículo, avaliação e formação integral. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2017. p.57-93.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica-SEB. Projeto Fenaceb – Feira Nacional de Ciências da Educação Básica. Brasília, 2006. Disponível em: file:///C:/Users/denis/Documents/UnB/Artigos/Artigo%20Proemi%202012/Melhores%20Práticas%20no%20EM.pdf . Acesso em: 16 nov. 2016.
BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena". Disponível em https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11645-10-marco-2008-572787-publicacaooriginal-96087-pl.html
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Concepções e Orientações Curriculares para a Educação Básica. O Ensino Médio Inovador. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ensino_medioinovador.pdf. Acesso em: 16 out. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Básico. Melhores Práticas em Escolas de Ensino Médio no Brasil. Resumo Executivo. Brasília, DF, 2010. Disponível em: file:///C:/Users/denis/Documents/UnB/Artigos/Artigo%20Proemi%202012/Melhores%20Práticas%20no%20EM.pdf. Acesso em 15 nov. 2016.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Programa ensino mé¬dio inovador: documento orientador. Brasília, DF: MEC/SEB, 2011a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9607-documentoorientador-proemi&Itemid=30192
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento em Educação. Conselho Deliberativo. Resolução CEB/CD/FNDE no 63, de 16/11/2011 Brasília, DF, 2011b. Disponível em: file:///C:/Users/denis/Documents/UnB/Artigos/Artigo%20Proemi%202012/resolucao_fnde_63_16112011.pdf. Acesso em: 16 de nov. 2016.
BRASIL. Resolução CEB no 02, de 30 de janeiro de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9864-rceb002-12&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 16 de nov. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Relatório de Gestão Consolidado exercício 2013. Brasília. 2014. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15992-relatorio-gestao-exercicio-2013-seb-pdf&Itemid=30192.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências, Brasília, DF. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Medida Provisória n. 746, de 23 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2112490. Acesso em 13 de nov. 2016
BRASIL. Lei no 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, Brasilia, DF. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-norma-pl.html. Acesso em 29 de jan. de 2020
CARNEIRO, Moaci Alves. O nó do Ensino Médio. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues; MARINHO, Andréia Cidade; OLIVEIRA, Viviane Netto Medeiros de. Trajetórias truncadas, trabalho e futuro: jovens fora de série na escola pública de Ensino Médio. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. especial, p.1439-1454, dez., 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v41nspe/1517-9702-ep-41-spe-1439.pdf. Acesso em: 15 nov. 2016.
CORROCHANO, Maria Carla. Trabalho e educação no tempo da juventude: entre dados e ações públicas no Brasil. In: PAPA, Fernanda de Carvalho; FREITAS, Maria Virgínia de (Orgs.) Juventude em pauta: Políticas públicas no Brasil. São Paulo: Editora Peirópolis, 2011. p. 45-72.
DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo César. Juventude e Ensino Médio: quem é este aluno que chega na escola. In: CARRANO, Paulo César; DAYRELL, Juarez; MAIA, Carla Linhares. Juventudes e Ensino Médio. Sujeitos e Currículos em Diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p.101-134.
DUBET, François. Ce qui nous unit. Discriminations, égalité et reconnaissance. Paris: Seuil-La République des Idées, 2016.
FIGUEIREDO, Káttia de Jesus Amim Athayde. Programa Ensino Médio Inovador – ProEMI: O que revelam as intenções de melhoria do Ensino Médio no Brasil – o caso do Distrito Federal. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília. Faculdade de Educação. Brasília: UnB. 2015.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATA, Maria; RAMOS, Marise Nogueira. (Orgs). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. – 2ª Ed. – São Paulo: Cortez, 2010.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse estatística da Educação Básica 2012. Brasília: Inep, 2019.
KRAWCZYK, Nora. Uma roda de conversa sobre os desafios do Ensino Médio. In: CARRANO, Paulo César; DAYRELL, Juarez; MAIA, Carla Linhares. Juventudes e Ensino Médio. Sujeitos e Currículos em Diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p.75-100.
KUENZER, Acácia. Ensino Médio e profissional: as políticas do Estado neoliberal. – 4ª Ed. – São Paulo: Cortez, 2007. – (Coleção Questões da Nossa Época; vol. 63).
LARA, Graziela Jacynto. “A gente não quer só comida”: estudo da representação dos estudantes sobre o Ensino Médio Inovador. In: WELLER, Wivian; BENTO, André Lúcio. Ensino médio público no Distrito Federal: trabalho pedagógico e aprendizagens em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2018. p. 335-369.
LIMA, Luciana Leite; D’ASCENZI, Luciano. Implementação de Políticas Públicas: perspectivas analíticas. In: Revista de Sociologia e Política, v. 21, no 48, dez. 2013. p.101-110.
MOEHLECKE, Sabrina. O Ensino Médio e as novas diretrizes curriculares nacionais: entre recorrências em novas inquietações. Revista Brasileira de Educação, vol.17, n.49, Rio de Janeiro, jan./abr. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1413-247820120001&. Acesso em: 03 abr. 2013.
MORAES, Cinere Fachin; STECANELA. Nilda. Jovens e o Cotidiano do Ensino Médio: a pesquisa na escola para além de uma curiosidade ingênua. 38ª Reunião Nacional da ANPEd – 1 a 5 de outubro de 2017 – UFMA – São Luiz/MA.
MOTTA, Alda Britto da. A atualidade do conceito de gerações na pesquisa sobre o envelhecimento. Sociedade e Estado, Brasília, v. 25, n. 2, p. 225-250, Ago. 2010.
OLIVEIRA, Sueli. Professores iniciantes e professores experientes: dificuldades no início da prática docente. Encontro de Pesquisa em Educação da Região Centro-Oeste – Reunião Científica da ANPed: Projeto Nacional de Educação: desafios éticos, políticos e culturais, 13., 2016. Brasília. Anais...Brasília: Universidade de Brasília, ANPed, 2016. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0BwFVVOFw-AJ3eWpRd01ZdFdVMEU/view. Acesso em 20 nov. 2016.
SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento. Ensino Médio. Caderno 5. Brasília, DF: SEEDF. 2014. Disponível em http://www.cre.se.df.gov.br/ascom/documentos/subeb/cur_mov/5_ensino_medio.pdf. Acesso em: 28 de jan. 2020.
SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL. Cadernos de matrícula do Distrito Federal 2012. Brasília: SEEDF, 2014. Acesso em: 28 de jan. 2020.
SOUSA, Sandra Zákia Lian; OLIVEIRA, Romualdo Luz Portela de; LOPES, Valéria Virgínia (Orgs). Ensino Médio noturno: democratização e diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. Disponível em: file:///C:/Users/denis/Documents/UnB/Artigos/Artigo%20Proemi%202012/MEC_Ensin_médio_noturno.pdf. Acesso em: 15 de nov. 2016.
SOUZA, Vânia Lúcia Costa Alves. A CARTOGRAFIA NAS ESCOLAS DO ENSINO MÉDIO DO DISTRITO FEDERAL: reflexões acerca dos letramentos cartográfico e geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 111-134, jan./jun., 2017.
WELLER, Wivian. Jovens no Ensino Médio: projetos de vida e perspectivas de futuro. In: CARRANO, Paulo César; DAYRELL, Juarez; MAIA, Carla Linhares. Juventudes e Ensino Médio. Sujeitos e Currículos em Diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p.135-156.
WELLER, Wivian; BENTO, André Lúcio. (orgs). Ensino Médio Público no Distrito Federal. Trabalho Pedagógico e Aprendizagens em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)